Klepsteelrubbers vervangen
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
Klepsteelrubbers vervangen
Geen vraag maar meer een fotoreportage.
Ik heb vanmiddag m'n klepsteelrubbers vervangen. Reden was dat wanneer ik stilstond bij bijv. een stoplicht en de motor dus even stationair stond te draaien, wanneer ik daarna optrok kwam er nogal een pluim met blauwe rook uit m'n uitlaat.
Ik heb dus m'n klepseals vervangen maar weet nog niet of het helpt.
Even een fotoreportage:
Het setje klepsteelrubbertjes, gekocht bij Marcel Kappen.
Eerst maar de deksel eraf.
spruitstuk er af en ontsteking er uit om wat ruimte te maken
Bougies eruit.
Even een schroevendraaier er in om te voelen hoe de zuiger staat. Motor een stukje doorgedraaid tot hij net van onderste punt weer omhoog gaat. Dit zie je aan de schroevendraaier.
Truc met het touw. Stuk plastic touw in een bougiegat gestopt, zo veel mogelijk, dit was een touw van ± 1,5 cm dik en daar moest wel een meter van in.
Vervolgens de motor doorgedraaid tot hij niet verder kon. De zuiger kan dus door het touw niet verder omhoog.
Nu zitten de kleppen vast. Tenminste, ze kunnen niet naar beneden vallen..
Veertje van tuimelaar afgehaald en de tuimelaar met een schroevendraaier van het bolletje gelepeld. Even een doek er over zodat er niet iets weg kan springen.
Even een paar flinke tikken op de veerschotel om de halve maantjes los te krijgen. Met name die van de inlaatkleppen zaten erg vast!
Gereedschapje gemaakt van een "Flamco Rail R1", dit is een standaard profiel wat denk ik te koop is bij de CV-Boer. (R2 is te dik, past net niet)
En hier kon ik de klepveer mee indrukken
Zodat ik met een magneetpen de halve maantjes er uit kon vissen.
Zie hier de veer
En zie hier de klepseal
Omhoog friemelen met een schroevendraaier
En hier de oude en nieuwe klepseal + een condoompie om hem over de klepsteel te schuiven. Condoompie is nodig om de seal niet te beschadigen.
Condoompie over de klepsteel
Er op geduwd met een lange dop (maatje 12 geloof ik)
En hier zit de nieuwe klepseal er op.
Vervolgens natuurlijk de klepveren er weer op, halve maantjes er in en de tuimelaar weer teruggeleped.
En dat dan 12 keer.
Nu maar hopen dat het geholpen heeft. Morgen ga ik verder met de carbs weer monteren, uitlaat weer vast, ontsteking er in en dan weer alles afstellen (klepspeling, onstekingstijdstip, contacthoek).
Ik laat wel weten of de blauwe wolken weg zijn
[[wave]]
Ik heb vanmiddag m'n klepsteelrubbers vervangen. Reden was dat wanneer ik stilstond bij bijv. een stoplicht en de motor dus even stationair stond te draaien, wanneer ik daarna optrok kwam er nogal een pluim met blauwe rook uit m'n uitlaat.
Ik heb dus m'n klepseals vervangen maar weet nog niet of het helpt.
Even een fotoreportage:
Het setje klepsteelrubbertjes, gekocht bij Marcel Kappen.
Eerst maar de deksel eraf.
spruitstuk er af en ontsteking er uit om wat ruimte te maken
Bougies eruit.
Even een schroevendraaier er in om te voelen hoe de zuiger staat. Motor een stukje doorgedraaid tot hij net van onderste punt weer omhoog gaat. Dit zie je aan de schroevendraaier.
Truc met het touw. Stuk plastic touw in een bougiegat gestopt, zo veel mogelijk, dit was een touw van ± 1,5 cm dik en daar moest wel een meter van in.
Vervolgens de motor doorgedraaid tot hij niet verder kon. De zuiger kan dus door het touw niet verder omhoog.
Nu zitten de kleppen vast. Tenminste, ze kunnen niet naar beneden vallen..
Veertje van tuimelaar afgehaald en de tuimelaar met een schroevendraaier van het bolletje gelepeld. Even een doek er over zodat er niet iets weg kan springen.
Even een paar flinke tikken op de veerschotel om de halve maantjes los te krijgen. Met name die van de inlaatkleppen zaten erg vast!
Gereedschapje gemaakt van een "Flamco Rail R1", dit is een standaard profiel wat denk ik te koop is bij de CV-Boer. (R2 is te dik, past net niet)
En hier kon ik de klepveer mee indrukken
Zodat ik met een magneetpen de halve maantjes er uit kon vissen.
Zie hier de veer
En zie hier de klepseal
Omhoog friemelen met een schroevendraaier
En hier de oude en nieuwe klepseal + een condoompie om hem over de klepsteel te schuiven. Condoompie is nodig om de seal niet te beschadigen.
Condoompie over de klepsteel
Er op geduwd met een lange dop (maatje 12 geloof ik)
En hier zit de nieuwe klepseal er op.
Vervolgens natuurlijk de klepveren er weer op, halve maantjes er in en de tuimelaar weer teruggeleped.
En dat dan 12 keer.
Nu maar hopen dat het geholpen heeft. Morgen ga ik verder met de carbs weer monteren, uitlaat weer vast, ontsteking er in en dan weer alles afstellen (klepspeling, onstekingstijdstip, contacthoek).
Ik laat wel weten of de blauwe wolken weg zijn
[[wave]]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Wat een slimmigheden allemaal Marcel, ik probeer er ook een "touw" aan vast te knopen, dat touw zit dus opgepropt tussen de bovenkant van de zuiger en de kleppen, zo moet je dus zes keer "tuuk met die touw" herhalen begrijp ik ))
Ik zie uit naar je volgende waarde volle bijdra!
Wel denk dat een diepte investering in wat gereedschap om de veer te ontspannen ed. zinvol kan zijn voor de "gewone" knutselaar, ik ben pas in januari weer jarig, maar ik weet nu al wat te vragen denk ik )
Groet, Henk
Ik zie uit naar je volgende waarde volle bijdra!
Wel denk dat een diepte investering in wat gereedschap om de veer te ontspannen ed. zinvol kan zijn voor de "gewone" knutselaar, ik ben pas in januari weer jarig, maar ik weet nu al wat te vragen denk ik )
Groet, Henk
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 22-08-2011 20:30
Goed idee van dat touw en leuke foto,s
Een ander methode is van een oude bougie een gat te doorboren en er een perslucht aansluiting op te maken
Dan luchtdruk er op te zetten
Als alles dan goed afdicht,dan blijven de kleppen door de druk boven de zuiger altijd voledig gesloten
De zuiger moet dan wel einde compressie staan,daarna in de hoogste versnelling en de handrem aangetrokken zodat de motor zeker niet kan verdraaien
Ookweet je dan de motorcondietie
Als er lucht lekt bij het luchtfilter dan is de inlaatklep lek
Komt er lucht uit de uitlaat,dan is de uitlaatklep lek
Komt er lucht langs de oliepijlstok dan zijn de zuigerveren lek en borreld het koelsysteem dan is de loppakking lek
Ik zie op de foto dat er ook netjes gewerkt wordt
Dit is erg belangrijk bij dit soort werk
groeten leon
Een ander methode is van een oude bougie een gat te doorboren en er een perslucht aansluiting op te maken
Dan luchtdruk er op te zetten
Als alles dan goed afdicht,dan blijven de kleppen door de druk boven de zuiger altijd voledig gesloten
De zuiger moet dan wel einde compressie staan,daarna in de hoogste versnelling en de handrem aangetrokken zodat de motor zeker niet kan verdraaien
Ookweet je dan de motorcondietie
Als er lucht lekt bij het luchtfilter dan is de inlaatklep lek
Komt er lucht uit de uitlaat,dan is de uitlaatklep lek
Komt er lucht langs de oliepijlstok dan zijn de zuigerveren lek en borreld het koelsysteem dan is de loppakking lek
Ik zie op de foto dat er ook netjes gewerkt wordt
Dit is erg belangrijk bij dit soort werk
groeten leon
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
Ja, dat met perslucht had ik wel eens gelezen maar wanneer je geen perslucht hebt dan moet je wat anders. Denk dat de oude indianen ook een touw genomen zouden hebben nietwaar?
Ik weet niet wat makkelijker was geweest, met het touw was goed te doen. Je moet wel een plastic touw hebben want anders blijft er denk ik allemaal rommel achter in je cylinder.
Vervolgens heb ik op alle cylinders de compressie gemeten, zaten alle 6 rond de 10 bar, conditie van kleppen is dus in ieder geval OK.
En ik zou nog even laten weten of de wolken zijn opgetrokken: helaas niet. Wel minder, dat wel. Maar goed, een klein wolkje is wel gezellig.
Ik weet niet wat makkelijker was geweest, met het touw was goed te doen. Je moet wel een plastic touw hebben want anders blijft er denk ik allemaal rommel achter in je cylinder.
Vervolgens heb ik op alle cylinders de compressie gemeten, zaten alle 6 rond de 10 bar, conditie van kleppen is dus in ieder geval OK.
En ik zou nog even laten weten of de wolken zijn opgetrokken: helaas niet. Wel minder, dat wel. Maar goed, een klein wolkje is wel gezellig.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 13-01-2012 23:15
blok
wat is dat blok van binnen erg smerig , als ik het zo zie word het toch een keer tijd voor goede olie ,
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
Ja, dat viel mij ook al op. Hij is een stuk vuiler als m'n W114 die toch hetzelfde blok heeft.
Maar dit is niet vanuit de periode dat ik hem heb want het was al op het moment dat ik hem net had. Heb toen de olie gelijk ook vervangen.
Het vuil zit overigens wel vast, dus zal wel blijven zitten denk ik dan.
Maar dit is niet vanuit de periode dat ik hem heb want het was al op het moment dat ik hem net had. Heb toen de olie gelijk ook vervangen.
Het vuil zit overigens wel vast, dus zal wel blijven zitten denk ik dan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)