Mijn eerste auto, 200D 1966

Plaats hier overige algemene vragen en/of uw opmerkingen voor onze website
Plaats reactie
zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Mijn eerste auto, 200D 1966

Bericht door zuendfolge » 01-05-2014 12:21

Hoi Allemaal,

Ik zit deze week ziek thuis en dacht ik kan wel eens iets schrijven op het heckflosseforum.

Ik was altijd al Mercedes gek, dat kwam waarschijnlijk doordat mijn pa vroeger al een 200D/8 had van 1969. Aan deze auto heb ik nog samen met mijn pa gesleuteld totdat hij echt van rottigheid uit elkaar viel (en dan praat ik over ongeveer 1980!). De auto had al 2x in elkaar gezeten in duitsland voordat mijn vader hem kocht. Daarna mocht hij elke dag mijn pa en zijn collega's voor dag en dauw naar het ruhrgebied rijden. Ik werd dus elke morgen vroeg wakker van het tokkelende geluid van een Mercedes diesel :) Toen op een gegeven moment de deuren niet meer dicht gingen wanneer mijn ietwat gezette tante in de auto plaatsnam was het tijd voor de sloop.

Afbeelding

Mijn pa heeft er ook zelf nog een deuk in gereden, ik weet dat nog precies, het was een groen metallic opel Kadett B die ons in de zijkant reed.

Afbeelding

Maar goed, mijn pa kocht daarna een 240D/8 en dan een 240D W123 en zo ging het verder.
Op een gegeven moment wist ik mijn vader zo ver te krijgen om uit te kijken voor een klassieke Mercedes. Dit ging niet zonder slag of stoot maar toch gingen we uiteindelijk kijken bij iemand in Oss naar een witte 280S W108.
De auto had zwarte skai bekleding en was verder niet in een super conditie. Toch was mijn vader bereid deze auto te kopen, ik was buiten zinnen!
:)

Afbeelding

Toch besloot ik om ook nog even te gaan kijken bij een mysterieuze Mercedes 200D die ik al lang had zien staan bij een huis in ons dorp, maar waar nooit iemand thuis was.
Ditmaal voor het eerst in jaren deed iemand de deur open! Een vreemde man met een grote baard.
De auto was niet te koop. Maar omdat ik zo enthousiast was bedacht de man zich schijnbaar en zei dat ik maar eens met mijn vader moest terugkomen (ik was toen 14 jaar).
Zo gezegd zo gedaan, we hebben deze auto toen gekocht in plaats van de 280S, en dat was in 1989.



Afbeelding

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 01-05-2014 12:38

We hebben de 200D toen gekocht voor 2500 gulden. Achteraf een stevig bedrag gezien de desolate toestand van de wagen maar goed. Ik was toen nog in de veronderstelling dat er binnen de kortste keren geen klassieke Mercedessen meer te vinden zouden zijn!

We hebben de Mercedes aan het lopen gekregen (hoewel hij al sinds 1979 stil stond) en hem volgens mij ook nog een paar km naar huis toe gereden.

Thuis kon hij niet blijven staan omdat mijn pa een garage wilde gaan bouwen. Voorlopig kon hij na veel bemiddelen een tijdje bij een bekende boer in een schuur worden gestald.
Onderweg naar die schuur liepen de remmen natuurlijk vast en werden roodgloeiend. We hebben die toen nog met slootwater afgekoeld kan ik me herinneren. (achteraf wellicht niet zo goed voor de schijven... :roll: )

Bij de boer moest de wagen al snel weer weg en uiteindelijk mocht ik hem bij een oom en tante in de tuin zetten, recht voor hun keukenraam! Ik heb toen een krakkemikkig afdak gebouwd. Het zag er niet uit! :oops: Echt vriendelijk van die mensen dat ze me mijn auto daar lieten stallen.

Afbeelding

De auto heeft ook nog een tijdje op een transportterrein achter het politiebureau gestaan. Ik ging daar natuurlijk vaak in de auto zitten en wat prutsen. Een keer waagde ik het om rondjes te gaan rijden op dat terrein, ondanks dat de remmen het niet deden.
Toen ik wat te snel ging en de handrem het ook niet meer redde, scheerde ik achter een paar vrachtwagens door net langs het hek en kwam gelukkig nog net op tijd tot stilstand.
Niet gek dat meteen daarna de eigenaar van het terrein me even kwam vertellen dat dat niet de bedoeling was. De politie had het vanuit hun raam allemaal bekeken en de man opgebeld..tja..

uiteindelijk kwam de Wagen dan toch bij ons thuis te staan toen onze garage klaar was
:)

Afbeelding

Toen kon ik eindelijk beginnen! Demonteren! Ik had een groot blik zinkverf waarmee ik alle plekken die ik roestvrij had geborsteld insmeerde. Op de foto zie ik ook kranten in de auto hangen, die waren vast om de ruiten te beschermen tegen slijpspatten die anders in de ruit branden.

Afbeelding

Ook de spatborden gingen eraf. De auto bleek helemaal volgegoten te zijn met bitumen. De spatborden waren van binnen met kilo's van dit spul volgesmeerd. Ook de kokerbalken waren geheel volgegoten met het spul.
Tegen roesten heeft dat niet geholpen, er was bijna geen metaal meer over.

Afbeelding

op de achtergrond mijn vader met zijn 240D die we daarvoor ook opgeknapt hadden, van groen naar blauw in 280 uitvoering :)

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 01-05-2014 13:00

Ik zie op de laatste foto dat ik toen de grille al opgeknapt had. Dat soort dingen deed ik natuurlijk in het vooruit. Ik had het rooster laten afbijten in een bad bij mijn pa op het werk waardoor het zilverachtig wit werd.
Nieuwe sierstripjes, ster en Mercedes embleem had ik bij de dealer in Venlo gekocht waar ik met de bus of fiets heengegaan was.

Ik herinner me nog goed hoe een teleurstelling dat nieuwe embleem was. Een geverfd aluminium prutsding in plaats van een koperen vernikkeld en geemailleerd sierstuk! :( ik heb het nooit op de auto gezet en het ligt nu nog steed onberoerd in de kast.

Afbeelding

Maar goed, de auto ging vooruit. Alle rottigheid eruit slijpen. zandstralen, lassen en weer zandstralen en bijna de hele wagen scouperen (vuurverzinken). Omdat de hemel en de bedrading nog in de auto zat bleef er later altijd zand uit komen....


Afbeelding

In deze tijd heb had ik ook een gevoelige tegenslag. Ik had de deuren van de auto uitgestukt, gelast (bodem en voorzijde), gezandstraald, gescoupeerd, strakgeplamuurd en in de grondverf gezet. Daarna had ik ze in de auto gehangen zonder sloten, maar met een stroomkabel dichtgebonden. Tja, toen ik de auto weer eens uit de garage moest zetten voor een ander klusje reed ik achteruit en merkte niet dat de bestuurdersdeur openging. Die reed ik dus helemaal dubbel tegen een aanhanger. Dat was toen wel even een klap... Ik heb die dubbelgeknikte verzinkte deur pas 2 jaar geleden weg kunnen gooien :lol:

De motor van de auto bleek ook niet meer te redden. De zuigers bleken al van de 3e overmaat te zijn dus ik moest op zoek naar een nieuw blok.
Uiteindelijk is dat allemaal gelukt en kon de auto gespoten worden. Verf had ik via iemand die bij een verffabriek werkte geregeld en ik heb de auto toen voor 375 gulden laten spuiten incl ophalen en terugbrengen :D Super!

Toen kon ik rijden! Ach, de skai bekleding was nog altijd gescheurd en de assen hadden speling maar toch een enorme lol gehad met de auto.
Op vakantie met vrienden naar Frankrijk! (Daar ook nog een 2e Heckflosse gekocht ooit, deze zit nu blijkbaar zelfs in de club!).

Ik heb de auto in een opwelling verkocht voor 7000 gulden, was toen veel geld! Ik heb hem nooit meer teruggezien....
Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 01-05-2014 16:29

Hoi Mathieu, wat een mooie verhalen he die je al zolang had willen opschrijven, maar je komt er bijna nooit aan toe.
Dan moet je eerst ziek thuis zijn, en er is aan beginnen.
Nou ik denk dat er geen betere medicijn bestaat, dan dit soort herkenbare verhalen is op papier te zetten, uit een tijd dat we met iets eenvoudigs de koning te rijk waren toch?.
Later denk je dit was eigenlijk de mooiste tijd van mijn leven, je kon je helemaal vrij maken voor je hobby, al die leer momenten, je blijft daar je hele leven aan terug denken en wellicht ook wijsheid uit halen.

Ik moet er ook is aan beginnen, je eigen jeugd geschiedenis, ga er is voor zitten, ga dat heilzame gevecht is aan :o))

Groet, Henk

Devermeulen
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 21-01-2013 20:21

Bericht door Devermeulen » 02-05-2014 19:18

Dag Mathieu,
prachtig verhaal,je levensweg met de Benzen. Ben in 1983 ook begonnen met mijn eerste auto,een lichtgrijze 190 Dc van '65. Zou ook een heel vervolgverhaal kunnen schrijven :D Heb vandaag met de zwarte 190c, die jou wel bekend is, een trouwpartij gereden voor de dochter van een kollega. Samen met mijn groene 250. De auto had veel bekijks en heeft menige leuke opmerkingen gekregen :P
Groetjes Dirk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 18-10-2014 11:23

Ja de tijd vliegt inderdaad.
Maar soms heb ik het gevoel dat ik niet echt vooruit kom, ik heb weer dezelfde auto waar ik ook weer het een en ander aan moet klussen :?

Ik heb laatst uit nostalgische overwegingen een foto gemaakt van de 200 op precies dezelfde plaats als met de 200D bijna 20 jaar geleden.
Het is niet echt een bijzonder herkenbare plek en er staan nu meer huizen maar toch wel grappig. Ik heb destijds helaas niet zo veel foto's gemaakt van de 200D.

De 200D 08-GL-91 bestaat trouwens nog wel, hij is geschorst maar zou ergens in de buurt van Tegelen moeten staan. zou ook wel leuk zijn om die weer eens te zien :)

Groetjes
Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 18-10-2014 16:30

Hoi Mathieu, je weet dat onze ledenadministrateur, Roland op zeer professionele wijze het leven en welzijn van Heckflossen, zowel ten lande als ook daar buiten in kaart aan het brengen is!?
Misschien is hij ooit dat kenteken wel eens tegen gekomen, en anders misschien via de politie, je staat toch op goeie voet met die mannen? :o))
groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 17-03-2015 10:49

Vandaag ook nog wat oude foto's gevonden, onder andere ik met mijn nichtje in Frankrijk met de 200D, zal in 1994 geweest zijn.

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 17-03-2015 23:54

Leuke foto Mathieu, eh,, neem geen blad voor de mond man.
Ik moet toch echt is in mijn archief duiken, alleen maar zwartwit foto's denk ik.
Nou ja mij auto was wit, en mijn handen meestal zwart, dus dat moet kunnen.
Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 24-06-2017 09:23

Nou mannen,

na 20 jaar heb ik gisteren dan toch mijn eerste auto, de 200D 08-GL-91 teruggezien!

Via via kwam ik in contact met de eigenaar en gisteren ben ik wezen kijken in de buurt van Roermond. Deze eigenaar had hem al 17 jaar. Eerder stond hij inderdaad in de buurt van Tegelen (dat was dan wellicht de man aan wie ik hem zelf heb verkocht destijds, ik weet daar verbazend weinig meer van,zo snel was hij toen verkocht...)

Afbeelding

De auto staat er helaas niet zo mooi bij. Maar ik kon wel veel dingen herinneren. Een deukje in het spatbord en in de achterdeur waar beide een heel verhaal aan zit.

Afbeelding

Het houten dashboard ziet er nog best goed uit vind ik. Dit is houtfineer dat ik toen met 2K lijm op het kunststof heb geplakt.

Afbeelding

De bekleding is nog steeds kapot, dat was toen al maar nu nog erger. Wel valt me versterkt op dat dit mb-tex (skai) het motief heeft van de 300SE W112 bekleding!? (Met die ronde gaatjes in de tussenbanen). Ik had al wel een vermoeden dat deze stoelen niet origineel waren in de 200D vanwege de luxe chromen beugels, maar kan dit mb-tex uit een 300SE zijn geweest!?!

Afbeelding

Roest kon ik nergens zien dus het zandstralen en scouperen heeft wel geholpen.

Ik hoop dat de auto toch nog weer opgeknapt gaat worden. Ik ben nu even blij met mijn 200...

Math

Plaats reactie