mijn 230S uit frankrijk

Plaats hier overige algemene vragen en/of uw opmerkingen voor onze website
Plaats reactie
zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

mijn 230S uit frankrijk

Bericht door zuendfolge » 06-05-2014 11:11

Hallo,

Ik heb de auto nu helaas niet meer, voor het gezin ingeruild op een 240TD stationwagen. Een slechte keuze achteraf gezien de nieuwe belastingregelgeving op diesels :cry:

Maar goed, zo rond 2005 scheen de zon nog onbekommerd en reed ik met mijn vrouw in onze 280E W114 met 240D dieselmotor naar Barcelona. We reden over de binnenwegen door Frankrijk en sliepen onderweg in de auto. Heerlijk!'

Afbeelding

Toen we op een gegeven moment ergens bij Ales / Aubenas door zuid Frankrijk reden zag ik in een ooghoek een oude Mercedes staan achter een Peugeot garage.
Ik ben dus maar even omgedraaid.

Bij de garage was niemand te bekennen, maar erachter stonden inderdaad veel oude (sloop) auto's. Peugeot 203, citroen traction avant, Simca's, maar ook een Mercedes W108 en 3 Heckflossen, een 200D, een 220SE en een 230S.

Ik stond daar wat te kijken en toen kwam er een oud boos mannetje aan. Hij wilde mij wegsturen van zijn terrein. Maar toen ik aangaf interesse te hebben in de oude mercedessen ontdooide hij wat.

Ik gaf aan wel 2 Heckflosse S-bumpers te willen kopen die los bij de 230S lagen. Dat kon wel, hij wilde er 60 euro voor hebben. Zo gezegd zo gedaan.

Mijn vrouw was nogal boos door het oponthoud en omdat ik vieze auto onderdelen in de kofferbak wilde gaan laden, tja...
Terwijl ik de bumperhelften uit elkaar aan het schroeven was zei de oude baas opeens tegen mij, je kan ook de hele auto kopen voor 3 miljoen!

Ik dacht wat bedoelt hij nou weer? Hij sprak nog in oude franse franken!
Ik heb de auto toen nog even bekeken maar op aandringen van mijn vrouw zijn we toch maar verder gereden.

De rest van de vakantie bleef de 230S echter in mijn hoofd en op de terugweg zijn we nog maar eens teruggegaan om de auto beter te bekijken.


Afbeelding

de 200D en 220SE erlangs mocht ik alles vanaf halen wat ik wilde



Afbeelding

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 06-05-2014 11:25

Nou, eronder gekeken zagen de kokerbalken en zo er eigenlijk best goed uit. Ook de motor zat niet vast.
Het interieur was wel grotendeels gescheurd en verbleekt.

Volgens de oude man was de auto van een Piloot uit Nice geweest (dat kan kloppen want er zaten op de achterbank blauwe vliegtuig heupgordels gemonteerd :? ). De man had de auto ooit naar zijn garage gebracht om wat dinge te laten opknappen. Hij was dus begonnen met wat demontage en zo maar later bleek dat de piloot in een scheiding las en de auto niet meer wilde terughebben.
Hij heeft de wagen toen buiten neergezet.
Nu had zijn zoon de garage overgenomen en die wilde alleen Peugeot doen, bovendien moets alle oude rotzooi opgeruimd worden!
Ik kwam dus net op tijd.

Enfin, ik heb de wagen opgehaald op een auto ambulance samen met mijn vader. Omdat we in 1 dag op en neer zijn gereden had ik helaas weinig tijd om veel onderdelen van de andere auto's af te halen...helaas.

Nadat de wagen klaar was ben ik nog eens langs de garage in zuid frankrijk gereden. Toen was inderdaad alles weg en ik heb helaas ook de oude man niet meer gezien, zijn zoon zei dat hij er niet was en hijzelf had absoluut geen interesse :roll:

Maar goed, Thuis eerst de grille en koplampen maar weer eens op de auto gezet, ziet er toch alweer beter uit!


Afbeelding

Het laswerk viel dus wel mee, voornamelijk in de kofferbak zaten wat gaten omdat daar natte matten in hadden gelegen e de auto met de achterkant uit de zon naar de bergwand stond geparkeerd.

Verschillende onderdelen van de auto heb ik weer gezandstraald en gescoupeerd. (deuren, voorschermen).

Afbeelding

Omdat de kofferdeksel aan de rand was doorgeroest heb ik die van die blauwe 200D erop gezet, deze was roestvrij maar helaas wel wat meer gedeukt hier en daar.


Afbeelding

Ik had zelf 2K grondlak gekocht en later ook een liter verf op kleur om het binnenwerk van de auto op kleur te kunnen spuiten. Na wat twijfel heb ik gekozen voor een W108 kleur 423 Dunkeltabakbraun.


Afbeelding

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 06-05-2014 11:44

Verschillende stukken van de auto heb ik eerst behandeld met Fertan. Zo ook de binnenschermen maar ook de kokerbalken heb ik doorgespoeld. Eerst met motorreiniger, dan met Fertan. Een paar dagen laten inwerken en dan weer uitspoelen met water.
Na het spuiten van de auto heb ik alles met fluid film behandeld.

Afbeelding

uiteindelijk kon de auto dus naar de spuiter, altijd een leuk moment!
Wat wel een minpuntje was was dat de spuiter een deuk in de deur had gemaakt.
Hij zei dat dat mijn schuld was omdat er geen deurvangers in de deuren zaten.. tja, er zaten ook geen sloten in...
Uiteindelijk heeft hij voor 50 euro erbij de deur opnieuw geplamuurd en gespoten.


Afbeelding

Tja, en dan het opbouwen, het mooiste werk! Voorzichtig en alles monteren met anti-roest was ertussen. Nieuwe voor- en achterruit in getint glas. Getinte zijruiten uit Amerika. Allemaal nieuwe rubbers.


Afbeelding

het begint weer op een auto te lijken, en wat voor een!


Afbeelding

Omdat het interieur zo slecht was had ik een bruin stoffen interieur gekocht van een 220S. Dat gestreepte motief.
Ik wilde dit opnieuw laten bekleden.


Afbeelding

Toen ontdekte ik echter een 300SE W112 te koop in Frankrijk.
Ik wilde heel graag het interieur van deze auto gebruiken voor mijn auto.

Probleem was alleen dat ik geen plaats had om de auto ergens neer te kunnen zetten, ik woonde op een 1 kamer appartement in Nijmegen.
Ik overal geprobeerd om mensen te vinden die de 300SE wilden hebben, als ik hem alleen even bij hun kon neerzetten om het interieur eruit te kunnen halen maar helaas.
Gelukkig kwam mijn pa nog net met een plekje bij een collega van hem waar de auto wel eventjes kon staan. Ik heb het lederen interieur uit de 300SE gehaald en de auto toen meteen aan een duitser verkocht.
Eigennlijk was deze 300SE nog helemaal hard en origineel, ook weer een heel verhaal op zich...



Afbeelding

Maar goed, het zwarte lederen interieur stond mooi in mijn 230S. Ik heb zelf tapijt gesneden voor op de dorpels, hoedenplank en vloer.


Afbeelding

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 06-05-2014 12:07

De Reden om niet de 300SE te houden was omdat ik bijna klaar was met de 230S en deze laatste had een schuifdak!
Bovendien is de luchtvering en aluminium motor voo rmij eerder een nadeel dan een voordeel, maar goed. De 300SE is goed terchtgekomen, het is nu deze raceauto.
De foto kreeg ik jaren later doorgestuurd van die duitser die hem toen is komen ophalen.

Afbeelding

Nou, de 230S was eindelijk zover klaar. Ik heb ook LPG laten inbouwen want ik wilde verre reizen maken met de auto.
Dit is een foto van de eerste rit na de restauratie, bij de maas in Well. De auto heeft nog geen wieldoppen en hangt wat door omdat het Bogebein kapot was.

Afbeelding

Het Bogebein heb ik daarna vervangen voor een eenvoudige "versterkte" veer.

Afbeelding

We zijn daarna verschillende keren met de auto op vakantie geweest. Naar Heidelberg en Munchen

Afbeelding

Naar Rome


Afbeelding

Afbeelding

parijs


Afbeelding

Ach ja, als ik dit nu alles zo weer bekijk kan ik toch alleen maar spijt hebben dat ik de Wagen heb weggedaan... Gelukkig heb ik nu weer een leuke 200, maar daar moet ik weer veel aan gaan den wat ik aan de 230S al gedaan had. Maar ja, houd me van de straat :lol:

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 17-05-2014 21:46

Leuk om te lezen en natuurlijk ook om plaatjes te kijken!
Maar waarom heb je die 230S nou weg gedaan?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Plaats reactie