rij ervaringen met de Heckflosse

Plaats hier overige algemene vragen en/of uw opmerkingen voor onze website
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

rij ervaringen met de Heckflosse

Bericht door Henk Lith » 15-11-2014 15:09

Liefhebbers,
Al een paar maanden rij ik met enige onregelmaat in de 200D.
Tot nu toe was het er nog niet zo zeer van gekomen om daar ook in de avond, zeg maar in het pikke donker mee te rijden.
Maar vorige week was het toch zo ver, ik was naar een meeting van mijn vorige werkgever geweest, laat in de middag weg, in de avondspits voor een deel.
En desavonds na 11en weer terug, dan begint het al met behoorlijke beslagen ruiten natuurlijk aan alle kanten.
maar goed, een beetje schoon en helder gemaakt, althans voor een korte tijd werkt dat, tot de kachel warm wordt, dan is het zicht rondom weer prima.
Van het parkeerterrein af met een slechte verlichting, de koplampen brengen niet al te veel licht op was mijn indruk.
Natuurlijk nog wel goed gekeurd voor de APK, maar dat zijn ze denk ik toch al snel.
Als het dan ook nog een beetje regenachtig is, dan valt dat toch niet mee.
In de cabine is het verder aarde donker, dat mag het van mij dan ook best zijn, maar als je dan onder weg toch de aanjager wat harder wil zetten, dan kan je dat knopje niet zien, en maar een beetje op de tast werken dan maar he, of wachten tot er een lantarenpaal langs komt.
Kortom het is even wennen.
Rijdend zo kwam het gevoel dat vroeger zo normaal was weer terug, toen wist ik natuurlijk niet beter, ik spreek nu over de 1970/1975 periode.
We zijn dus verwend geraakt aan goede koplampen, goede ventilatie van alle! ruiten, goede verlichting van de bedienings organen op het dashboard en zo.
Toch wil ik er ook in de avond af en toe wel is mee kunnen rijden en veilig uiteraard.
Dus ik zit te peinzen om enige verbeteringen uit te voeren zonder al te veel geweld aan te doen aan de originaliteit natuurlijk.
De vorige eigenaar heeft al een potmetertje aangebracht voor een variabele ruitenwisser interval, en een electrische ruiten sproeier, dat is alvast wat.
Goede verlichting is de volgende stap denk ik en dan die ventilatie op de ruiten voor en achter in elk geval.
Als laatste dan misschien het instrumenten paneel wat beter verlichten.

Ik ben dus eigenlijk nieuwsgierig naar ervaringen met rijden in de flosse onder niet zomerse omstandigheden van jullie.

Op de weg naar huis heb ik de Flosse naar mijn werkbox gereden en ben daar met de w115 200 verder naar huis gereden, en dan merk je gewoon dat dat weer een ontwikkelgeneratie verder is, alles net iets handiger en gemakkelijker, betere handelbaarheid.
de w115 is van 1972!


Maar wellicht ook dat het jullie allemaal af gaat als of je in hedendaagse auto rijdt.

Groet, Henk Lith

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 15-11-2014 15:50

Tsja, de ontwaseming is inderdaad niet zo snel als dat je zou willen, achterruit verwarming zou ook fijn zijn.
Maar het is maar net wat je gewend bent. M'n busje, luchtgekoeld, doet er nog veel langer over om warme lucht te fabriceren.

En vwb verlichting, mijn cockpitverlichting is kapot en moet ik nog repareren, ik zit er nog donkerder bij dan jij. En kan dan ook niet meer zien hoe hard ik ga.
Goeie tip: zaklamp bij de hand houden.

Maar dat is toch ook wel de charme van een oldtimer toch?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Jon
Forumgebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-09-2014 13:00

Bericht door Jon » 16-11-2014 14:12

Toevallig heb ik gisteren de eerste ervaring met rijden in het donker gehad.
In de Heckflosse dus. Ik kwam van onze meeting in Donkerbroek (nog bekend van de W123club) en ging in donker terug. Het is dus zo dat de verlichting die wordt opgewekt door de gelijkstroom dynamo niet altijd even veel licht geeft en zo nu en dan ook iets verschilt in kracht, maar het was redelijk te doen. De kachel doet prima zijn werk. Ik heb overigens zoiezo een hekel aan rijden in het donker met nat weer, want ik ben eenogig.
Maar ik ruilde bij thuiskomst ook van auto, en stapte in de /8 230/6 van '72.
Man, man wat een verschil zeg! Echt een auto van een andere generatie, en dat terwijl er "maar" 11 jaar verschil in productiejaar ziet.
Voortaan dus liever de Heckflosse maar voor overdag houden.
Wel zo veilig!

Onderweg naar Donkerbroek.
Afbeelding

Jon
Ik denk, dus ik Benz..

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 16-11-2014 21:46

Hoi Jon, zo te lezen dus redelijk dezelfde ervaring Jon, het verschil tussen die twee generaties is inderdaad spectaculair.
Maar uit ervaring weet ik dat ook het verschil tussen de /8 en de w123 weer groot is.
grotere spiegels, goed te richten, veel meer licht in/uit de koplampen achterruit verwarming, noem maar op!
Maar ja we mogen de Flosse natuurlijk niet afvallen he :o))
Maar we moeten ons wel bewust zijn wat wel en wat niet verantwoord is.
Ik heb dan weliswaar nog mijn beide ogen, maar enigermate van nachtblindheid speelt mij parten.

Nog even over die variatie in lichtopbrengst van de Flosse Jon, je zou is kunnen kijken wat voor spanning de dynamo afgeeft.
het mag toch eigenlijk niet zo verschrikkelijk veel varieren als je gewoon op toeren blijft rijden, alleen bij stationair voor het stoplicht wachten kan de spanning wat terug vallen en daarmee de lichtopbrengst.
Ik ga de oude lampen eerst eens vervangen voor nieuwe duplolampen (bilux worden die in Duitsland genoemd dacht ik) in de koplampen.
Wie weet hoe lang die er al inzitten.
De reflectoren kunnen ook wat doffer zijn geworden, dat scheelt bij elkaar behoorlijk wat.

Maar ja toevallig vanavond nog even in het donker gereden (en regen) in de KIA sportage, ja die geeft een puist licht, zo krijgen we de flosse natuurlijk nooit.
Of je moet de bumpers vol zetten met verstralers en breedstralers, maar wat je wettelijk mag toevoegen weet ik niet.

Groet, Henk

Jon
Forumgebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-09-2014 13:00

Bericht door Jon » 16-11-2014 22:10

Henk,

op toeren is de lichtopbrengst wel constant hoor.
Maar dus wel enigszins variabel als je de hoek om gaat. Met minder toeren dus. Geen reden om me zorgen te maken. Gewoon het verschil tussen oud en nieuw zullen we maar zeggen. Heeft ook weer zijn charme. :D :D



Wat het verschil tussen de /8 en de w123 betreft....
Ik moet eerlijk toegeven dat mijn /8 beter stuurt dan mijn W123 280E :oops:
Maar dat is algemeen bekend geloof ik.

Jon
Ik denk, dus ik Benz..

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 16-11-2014 23:53

Hoi Jon, wat het prima sturen van de /8 betreft, dat zal ik ook niet tegenspreken, ook is het oordeel over de stoelen vaak zo dat de /8 betere zetels heeft :o))

Maar het gaat me dus even over zaken als verlichting, ruiten ontwaseming en spiegels, en overzichtelijkheid van de instrumenten met bijbehorende verlichting, over het model zullen we het ook maar niet hebben, alhoewel ik de w123 gewoon een schitterende en vooral tijdloos model vindt!

Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 18-11-2014 22:20

Hoi Henk, Jon,

Ik zal dan ook eens mijn zegje doen.
Toen ik 18 was had ik mijn 200D heckflosse opgeknapt en heb daar dag en nacht, zomer en winter overal mee naartoe gereden.
De remmen waren slecht, de assen versleten, maar ja, als je niet beter weet dan is het goed toch?
Inmiddels weet ik wel beter en wat ik met de 230S wel eens heb meegemaakt is dat de heckflosse gewoon slechter remt dan nieuwe auto's. Bij hard remmen gaat de heckflosse gewoon toch altijd een kant op trekken.
Ik denk door de trommelremmen.

Tot voor kort reed ik ook een W115 200D in de winter en dat gaat gewoon goed.

Maar ik voel me nog jong en ik ga dit jaar toch weer heckflosse rijden in de winter. Ik ben hem aan het opschilderen en in de was aan het zetten, en een paar ruige winterbanden heb ik ook al gekocht.
Als de verwarmingsradiator schoon is en de ruitewisserbladen nieuw...
Het ruitesproeier reservoir is wel aan de kleine kant, maar ja, dan maar dagelijks bijvullen.
Verder zal ik wel afstand houden, altijd goed toch :D

Nieuwe reflectoren en philips duplex lampen moeten redelijk goed licht kunnen geven. Goedkope peertjes kunnen alles verpesten is mijn ervaring, schijnt dat de gloeidraad soms niet goed in het brandpunt van de reflector staat dan.
Maar ja, niet voor niks hadden alle MB vroeger extra verstralers op de bumpers geschroefd :wink:

Ik kijk ernaar uit om weer lekker met de Flosse door de sneeuw te gaan!

Groeten Mathieu
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 20-11-2014 19:25

Hoi Mathieu, ik kijk altijd uit naar jouw zegje :o))
Is ook altijd veel zeggend!

Ik vraag me af of er tegenwoordig ook verstralers op de bumper mogen zitten, en mogen die dan gelijk branden met de gedimde lichten?

Overigens vind ik het niet altijd even mooi hoor een hele rij lichten op de bumper, soms een beetje "overdone", maar als het echt een uitkomst is, ja,, dan zou het nog te overwegen zijn natuurlijk.

Trouwens, dat jong van geest herken ik ook wel, maar soms wordt je wel weer een beetje terug gefloten door de realiteit :o(

Groet, Henk

Pierre
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-03-2012 22:10

lampies?????

Bericht door Pierre » 28-11-2014 11:56

Inderdaag, nieuwe reflectors is een strak plan, hoewel je ze makkelijk uit elkaar haalt en goed kan poetsen, lampje nieuw erin en kijk: scheelt een stuk. Er zijn ook (semi-illegale) halogeen lampjes in de handel ter vervanging van de ouderwetse duplo lampen, geeft ook al gauw een verdubbeling van de lichtopbrengst. Mocht je toevallig de zogenaamde "Amerikaanse" koplampen op je auto hebben (220 e.v.) kun je er makkelijk Xenon setjes inzetten. Wij rijden nogal eens een nachtrit met onze Coupé, dus xenon, en ik moet je zeggen, het grootlicht gaat nauwelijks meer aan, hooguit in het buitenland (je weet wel, krullen in de Ardennen)
Afbeelding
Mercedes 250(280)se coupe 1966, Audi 100 Coupé S 1971, 1976, Jensen Interceptor EFI 1972, Toyota Supra 1986

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 28-11-2014 23:32

Hoi Pierre (met twee rrs), Ik heb ooit wel eens een beetje zitten poetsen, aan een reflector Pierre, maar in een mum van tijd was ik door de spiegellaag heen, dus ik ben daar een beetje huiverig van geworden.

Overigens ben ik wel geeinteresserd bij een alternatief duo lampje wat jij noemt, dat zou het heel simpel maken om wat meer licht opbrengst te verkrijgen!

Heb jij wat nadere gegevens over die "bulpjes" ?

Groet, Henk

NB: Leuk stulpje heb je daar in het polder landschap man! je auto kleurt ook mooi bij de omgeving :o))
Wat zoek ik toch in de grote stad vraag ik me wel is af, maar dan weet ik het al weer, Marina wil graag in de buurt van de schouwburg en muziekcentrum zitten, ja het is wat geven en nemen he :o)

Plaats reactie