project, de 220 in orde maken.

In deze rubriek kunt u een leuk verhaal over uw auto kwijt en alles bijhouden wat u aan uw auto doet, met een foto erbij.
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

project, de 220 in orde maken.

Bericht door Henk Lith » 15-06-2016 21:34

Rene (mijn auto maatje) en ik zijn begonnen aan een soort gemeenschappelijk project zou je kunnen zeggen.

Na het schakel mechanisme in orde te hebben gebracht (misschien kom ik daar nog op terug) zijn we verder gegaan met allerlei zaken, van de vorige APK stond er nog een aandachtspuntje over een stuurkogel met net nog niet te veel speling, daar zijn we na de schakelpook perikelen mee begonnen.

Maar het volgende project diende zich al aan, de voorremmen het wiel liet zich met te veel kracht draaien, dus de remklauwen nader onderzoeken.

Dat was geen onnodige klus, want de zuigers wilde maar met veel moeite op en neer, de zuigers waren volledig verdrekt (waarom kan ik geen foto toevoegen, komt hopelijk later).

Wat ons opviel aan de remklauwen, is dat er over de toegang tot de remblokjes geen afdekplaatjes zitten (horen te zitten?)
De openingen zitten bovendien nog eens aan de voorkant van het wiel, dus stof regen en vuil kletteren direkt zo naar binnen.

Misschien heeft een van jullie zich daar ook al eens over verbaast, en daar iets creatiefs voor bedacht, anders zullen Rene en ik daar nog eens naar kijken.

tot vervolg, Rene en Henk

Jos
Site Admin
Berichten: 53
Lid geworden op: 26-04-2016 14:41

Bericht door Jos » 15-06-2016 23:39

Hoe het in elkaar zit weet ik niet Henk.
Heb van een aantal Benzen de remmen gereviseerd en ken de grappen met perslucht voor de zuigertjes. Pas op je vingers :oops:
Je kunt het niet "inpakken", hooguit een beschermkapje buigen.

Waarom ik hier even inhaak is omdat het leuk is dit projectje te volgen.

Wist je als je oude boutjes en moertjes en kleien onderdelen die her gebruikt moeten worden in de azijn legt, dat het weer aardig als nieuw wordt.

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 15-06-2016 23:52

Ha Jos,, Ja die waarschuwing voor je vingers is heel terecht, dat gaf me klap man dat wil je niet weten,,, of beter daar wil je je vingers niet tussen hebben :oops:
Misschien dat ik een klepje kan maken van aulmiminum (moeilijk om te schrijven).
Dat met dat azijn is misschien wel een goed idee, ik had daar ooit wel is iets over gelezen Jos, ik ga dat proberen, heb nog wel wat in huis denk ik.
Het stikt in mijn werkplaatsje al naar diesel, komt nu nog azijn bij :D
Hoop dat Marina mij nog in huis wil hebben, anders wordt het buiten slapen :twisted:

Laat nog wat van me horen,
Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 16-06-2016 19:54

Hoi Henk,

Bij de Heckflossen hoort er inderdaad een afschermblekje voor de remblokken op de remklauw te zitten.

Dit is een stalen blekje met een kruis erin gestanst, ik heb ze laatst nog schoongemaakt met de staalborstel en in de hamerslag gezet.
Ik kan helaas geen foto's vinden van de hele remklauwrevisie, schijnbaar heb ik geen een foto gemaakt...

Van welk jaar is jouw Heckflosse Henk, de oudere types (voor ~1964) hadden andere types remklauwen.

Groetjes Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 17-06-2016 09:07

Hoi Mathieu, mijn (onze Rene en ik hebben de 220 geadopteerd :o) is van 1964, kan dus net een twijfel geval zijn, ik ga nog wel even zoeken in mijn gegevens
Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 17-06-2016 21:42

Henk, de fotos stonden op mijn andere computer (wat een luxe he tegenwoordig... we hebben er al 3 tegenwoordig).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 17-06-2016 23:23

Hoi Mathieu, tís allemaal goud wet er blink he :lol:
Jammer dat je er vanaf de straat maar zo weinig van ziet dan.
Ik had geen goud verf, dus ik heb ze verzilverd :oops:

Ik zie dat jij er weer prachtig de foto's bij heb gezet, ik zal zo ook nog even proberen of dat lukt, er is wat gedoe mee geweest, maar ik heb nu weer een nieuwe handleiding van Jos gekregen.

Oh ja wat denk jij, welke minimum maat hou jij aan voor de dikte van de remblojes, die van ons zijn ca 5 mm.

Groet, Henk


Afbeelding

Afbeelding

en nu nog een keer met grotere resolutie, komt het beter tot zijn recht tussen de blote meiden :twisted:
Afbeelding

Afbeelding

en nu nog wat groter,,, ome henk zoekt de grenzen op :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Ja nu ben ik tevreden :lol: Ik heb gekozen voor 1000 x nog iets, stond bi voor 17 inch monitoren!!!

Groet, Henk 8)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 22-06-2016 00:07

Vanavond geprobeerd om alvast een remklauw in elkaar te zetten.
Vreemd, ik kreeg de ouwe rubber ring niet in de groef van de cilinder, hij was gewoon te lang, en toch kwam die er wel uit!?
Toen een rubberring gepakt uit een reparatie setje dat ik nog had liggen, en die paste perfect.
De ring die er uitkwam had een binnen diameter van 60 mm. en die uit het reparatie setje 57 mm.
Nu is de zuiger ook exact 57 mm. dus ik kan geen andere conclusie trekken dat er verkeerde rubber ringen in gezeten hebben, hoe ze die er in gekregen hebben is me een raadsel.

Maar goed, een klauw zit in elkaar met nieuwe stofkap en hitteschildje, we gaan stug verder

Groet, Henk

:wink:

Jos
Site Admin
Berichten: 53
Lid geworden op: 26-04-2016 14:41

Bericht door Jos » 22-06-2016 08:07

Hallo Henk,
Oude rubber schoongemaakt met diesel of benzine?

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 22-06-2016 08:15

Hoi Jos,,, met diesel voornamelijk.
Kan dat een probleem zijn?
Groet, Henk

Plaats reactie