Project MB 220SE uit 1962

In deze rubriek kunt u een leuk verhaal over uw auto kwijt en alles bijhouden wat u aan uw auto doet, met een foto erbij.
Plaats reactie
Vince
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11-03-2017 13:56

Project MB 220SE uit 1962

Bericht door Vince » 18-03-2017 14:47

Deze Mercedes-Benz 220SE coupe komt uit Amerika, Massachusets. Ik heb de coupe gekocht op ebay en hij stond op het bedrijf Copart, die o.a. handelen in schade-auto's. Dit was niet hoopgevend, maar er staan op deze website ook veel goeie auto's met uiteraard de daarbij behorende prijzen. Er stond zelfs een T-Ford te koop op deze site. Ik heb de gok genomen en ik ben gaan bieden en gelukkig heb ik de biedingen gewonnen dus sinds vorige week staat de coupe hier in Nederland.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben niet wezen kijken in Amerika, maar ik dacht dat ik deze Benz in enkele jaren weer in topconditie kon krijgen hoe de staat ook zou zijn.
Die staat zal ik later beschrijven.

Groeten, Vincent
Don't ask yourself if it's a long road,
ask yourself if it's a good journey

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 19-03-2017 15:31

Hoi Vincent, ik hoop dat dit een leuk begin wordt van een mooi restauratie project / projectje!?
Laat ons mee genieten van alle arbeid en creativiteit Vincent.
Ik denk dat het best wel flink wat werk is en doorzettingsvermogen vraagt.
Pernis is een flink stukkie van Utrecht, anders had ik wel even willen komen kijken.
Blijf svp posten de voortgang, het is ook een stimulans voor anderen.
:lol:

Groet, Henk

Vince
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11-03-2017 13:56

Bericht door Vince » 26-03-2017 23:30

Vorig weekend heb ik samen met Joop in de garage de kleppen gesteld en veel stonden te strak afgesteld.
Inmiddels heb ik ook al enkele chromen lijsten op de kop kunnen tikken en een houten a-stijl rechts, want die van mij is volledig doormidden gescheurd. Ik heb een nieuwe uitlaat, waterpomp en bougies met bougiekabels aangeschaft dus het begin is er. De motor heeft ook al gelopen weliswaar zonder uitlaat dus met een hoop herrie, maar de motor en de automaat klonken goed.
Ik heb ook vier nieuwe banden met witte rand gekocht van het merk Maxxis, want ook die waren allemaal aan vervanging toe.

Moet trouwens voor het vervangen van de hemelbekleding alle ramen verwijderd worden ? Ik had zoiets gehoord, maar dat is wel erg veel werk. Ik hoor graag als het anders is, want de bekleding is vies en het hangt los bij de achterruit. De voorbumper is helaas ook krom getrokken, want ze hebben hem bij het transport aan de bumper voorgetrokken ipv aan een trekoog. Erg jammer....

Groeten, Vincent



Afbeelding
Don't ask yourself if it's a long road,
ask yourself if it's a good journey

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 31-03-2017 22:01

Hoi Vincent, lijkt wel of ze de wagen aan de voorbumper hebben opgekrikt.
Zijn vandalen geweest, met geen liefde voor oude auto's.
Ik vrees dat je hem moeilijk weer keurig in model kan krijgen.
Heb dat bij een w115 wel is geprobeerd, maar kwam niet 100% goed, en dat is nog wat lichter materiaal ook.

Die bumpers zijn nog wel te koop in RVS uitvoering.
Ik heb daar wel eens tests over gelezen in een Duits blad, en werd zeker niet afgekraakt.

Met de "hemel" heb ik me nog nooit bemoeid, lijkt mij ook een "heidens" karwij om in spirituele termen te blijven.

Iedere week weer een stukkie verder Vincent, je leert de auto zo heel goed kennen.

Groet, Henk

Jos
Site Admin
Berichten: 53
Lid geworden op: 26-04-2016 14:41

Bericht door Jos » 02-04-2017 11:17

Wat een pracht zeg

Vince
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11-03-2017 13:56

Bericht door Vince » 02-04-2017 23:05

Hoi Henk,

Ze hebben inderdaad de Benz aan zijn bumper proberen te slepen en aangezien de achterwielen stonden geblokkeerd door een losgeschoten schakelarm van de automaat is de bumper helemaal vervormd. Erg zonde !

De hemel gaan we inderdaad later bekijken, want we gaan eerst de auto APK-waardig maken en naar de RDW-keuring brengen om daarna een kenteken aan te vragen.
De benzinetank is helemaal verroest aan de binnenkant. Veel rommel is er al uitgespoeld, maar we gaan nu met Bio Ontroester de roest aanpakken, zodat we weer met een schone lei kunnen beginnen. De meningen over de
aanpak zijn verdeeld, want een coating heeft zijn voordelen, maar zeker ook zijn nadelen.

Inderdaad stapje bij beetje, komen we steeds dichter in de buurt van het einddoel. Ik zal een voorbeeld van het einddoel hier zo posten, want de kleur en de uitvoering van de laatste foto, komt heel erg dicht in de buurt van hoe die zou kunnen worden.

Groeten, Vincent



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't ask yourself if it's a long road,
ask yourself if it's a good journey

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 03-04-2017 17:12

Hoi Vincent, het project waar Rene en ik mee bezig zijn staat hieronder.
Het is inmiddels onze gezamenlijke auto geworden zou je kunnen zeggen.
De 64er heeft de laatste 15 jaar alleen op LPG gereden, en goed ook hoor, maar ons eerstvolgende project is om hem mede weer op benzine te krijgen.
Waar ook wij tegenaan lopen is de extreem vervuilde brandstoftank.
Gelukkig had Rene nog een tank liggen, die gaan we nader inspecteren en er dan onder plaatsen, de oude tank oplappen is vaak een te grote klus.
En het resultaat nooit voorspelbaar.
Maar inderdaad zijn daar verschillende meningen over.

Ik hoop snel weer te kunnen posten hoe ons project verloopt.

Groet, Henk

Vince
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11-03-2017 13:56

Bericht door Vince » 05-04-2017 00:07

Afbeelding



Afbeelding

Nu de benzinetank er toch onderuit ligt, kan ik mooi de onderkant netjes gaan maken. Staalborstel erover heen en lekker coaten met bitumen voor een strakke onderkant.
Uitlaat is nu ook compleet verwijderd dus binnenkort kan de nieuwe geplaatst worden.
Leuk om te doen dit coaten, want hij knapt hier echt heel erg van op.

Groeten, Vincent
Don't ask yourself if it's a long road,
ask yourself if it's a good journey

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 05-04-2017 09:56

Hoi Vincent, ja dat is mooi als de tank er onderuit is, daar kom je anders nooit meer bij.
Bij onze 220SE licht de tank er ook onderuit, heb toen ook gelijk die onderkant aangepakt.
Vooral ook aan stukje carrosserie net achter de tank (tussen de tank en de achterbumper bedoel ik) vangt vaak zand en modder op, dat kan je nu goed schoonmaken en behandelen met antie roest, ik gebruik vaak RX5, dat is hartstikke dun en loopt overal tussen.
Dan afwerken RX10.In die balkjes onder en links en rechts naast de tank kan je dan bijvoorbeeld nog Fluidfilm spuiten of iets anders wat roest inkapselt en afsluit en toch niet snel uitdroogt.
Kijk voor de divers genoemde producten even op het internet voor gebruik en adressen.
Mooi verslagje zo Vincent met een paar foto's er bij.
Groet, Henk

Vince
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11-03-2017 13:56

Bericht door Vince » 14-05-2017 01:24

De uitlaat is inmiddels geplaatst en dat rijdt een stuk prettiger zonder de Amerikaanse roffel van de 6-cilinder. ;-)
Onderkant wordt gelukkig steeds netter en ik heb er voor de eerste keer zelf mee gereden. Dat smaakt naar meer moet ik zeggen.
Ik heb nu rubbers nodig voor de motorophanging en voor de stuurstangen, maar waar kan ik die het beste bestellen en hoe weet ik dat ik de juiste types aanschaf ? Ook het rubber van de automaatbak is uitgedroogd en moet vervangen worden.

Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.
Groeten, Vincent


Afbeelding
Don't ask yourself if it's a long road,
ask yourself if it's a good journey

Plaats reactie