start probleem 200D
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 03-04-2012 15:24
start probleem 200D
Na een paar weken stil te hebben gestaan pakt hij niet meer aan.
Na het voorgloeien hoor ik bij het starten een klik rechts voor, de spanning over de meters valt weg en dat is het.
Heb inmiddels de startmotor bij een revisiebedrijf laten kontroleren en die was goed. Ook het kontaktslot gedemonteerd en de kontakten schoon gemaakt, deze waren licht geoxideerd. Ook de accu is vervangen.
Maar het resultaat is 0,0
Wie heeft en idee wat ik nog meer kan proberen?
b.v.d.
Jan ten Brinke
Na het voorgloeien hoor ik bij het starten een klik rechts voor, de spanning over de meters valt weg en dat is het.
Heb inmiddels de startmotor bij een revisiebedrijf laten kontroleren en die was goed. Ook het kontaktslot gedemonteerd en de kontakten schoon gemaakt, deze waren licht geoxideerd. Ook de accu is vervangen.
Maar het resultaat is 0,0
Wie heeft en idee wat ik nog meer kan proberen?
b.v.d.
Jan ten Brinke
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 21-01-2013 20:21
Dag Jan,
heb je de massakabel aan de carosserie onder de batterij al eens gecontroleerd? En ook de massakabel tussen motor en carosserie? Die zit mee tussen een bout waarmee de versnellingsbak aan de motor gevezen zit en de steunbovenaan de transmissietunnel. Soms staat een van de bouten niet goed aangedraaid,of zit er corrosie tussen het kabeloog en koetswerk. Sukses
Vriendelijke groeten Dirk
heb je de massakabel aan de carosserie onder de batterij al eens gecontroleerd? En ook de massakabel tussen motor en carosserie? Die zit mee tussen een bout waarmee de versnellingsbak aan de motor gevezen zit en de steunbovenaan de transmissietunnel. Soms staat een van de bouten niet goed aangedraaid,of zit er corrosie tussen het kabeloog en koetswerk. Sukses
Vriendelijke groeten Dirk
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Ja daar kan ik me wat bij voorstellen, als de startmotor gecontroleed en goed bevonden is, kan het zijn dat de spanningval over bekabeling van zowel de plus als de min ergens te groot is.
Er is dan net genoeg spanning om het start relay aan tetrekken, maar niet genoeg om de startmotor te laten draaien onder belasting.
Maar kijk of meet ook eens of er wel echt 12V komt op de aansturing van het start relay aan de start motor.
Ik heb het mee gemaakt dat de trekschakelaar te veel overgangs weerstand had om het start relay aan te trekken.
Wat je ook kan proberen is derekt 12V op dit punt zetten met een flinke draad dikte, op het star relay zit een draad die van het contactslot afkomt, daar moet je even 12V op zetten direct van de accu of zo.
Pas op, doe je stropdas even af )) laat je niet verrassen door dat de motor in eens gaat draaien bedoel ik.
Hou ons op de hoogte van je bevindingen, we gaan dit oplossen ))
Groet, Henk
NB: dat wegvallen trouwens van de indicatie op de meters wijst wel echt in een contactprobleem aan de accu!
Er is dan net genoeg spanning om het start relay aan tetrekken, maar niet genoeg om de startmotor te laten draaien onder belasting.
Maar kijk of meet ook eens of er wel echt 12V komt op de aansturing van het start relay aan de start motor.
Ik heb het mee gemaakt dat de trekschakelaar te veel overgangs weerstand had om het start relay aan te trekken.
Wat je ook kan proberen is derekt 12V op dit punt zetten met een flinke draad dikte, op het star relay zit een draad die van het contactslot afkomt, daar moet je even 12V op zetten direct van de accu of zo.
Pas op, doe je stropdas even af )) laat je niet verrassen door dat de motor in eens gaat draaien bedoel ik.
Hou ons op de hoogte van je bevindingen, we gaan dit oplossen ))
Groet, Henk
NB: dat wegvallen trouwens van de indicatie op de meters wijst wel echt in een contactprobleem aan de accu!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 22-08-2011 20:30
in dit geval is meten is weten
je moet wel een multie meter hebben met eventueel een paar extra kabels met een paar klemmen die je tijdens het meten op de aansluitingen kan zetten ivm de veiligheid tijdens het meten tijdens het starten
zet eerst de meter op de + en de - van de accu
als tijdens het sarten de spanning erg inzakt dan is de accu te zwak of de start motor pakt te veel vermogen
is dit het geval kijk dan eerst of de motor zelf goed gangbaar is
is dit wel goed dan kun je er een andere accu bij zetten en proberen met startkabels
als de accu spanning niet inzakt dan moet je verder gaan meten
daarmee moet je eerst vast stellen of het spannings verlies in de massa of in de voeding zit
stel de multie meter in op volt dc en zet een meetpunt op de massa van de startmotor behuizing en de andere op de massa van de accu
als tijdens het starten de meter een hoge waarde aangeeft dan zit het probleem in de massa
doe deze meting ook in het + gedeete tussen de dikke + op de startmotor en de + van de accu
als hier de meter een hoge waarde aan geeft dan zit het probleem in het + gedeelte
als de meter helemaal niets aangeeft dan zit het in de aansturing
dit is ook te meten
zet de zwarte draad van de meter op de massa van de accu en de rode op de draad van het startreais
tijdens het starten moet hier de accuspanning op komen
als dit niet zo is dan kun je op het contactslot meten op aansluiting 50
als hier de spanning goed is zit het probleem in de bedrading naar het startrelais
als de spanning hier niet goed is dan kun je voor het contactslot meten op de dikke rode draad tijdens het starten
is de spanning hier goed zit het probleem in het contactslot
valt voor het contactslot de spanning terug dan zit het probleem in de voeding naar het cotactslot
met dit stappenplan is het 100% zeker dat je de oorzaak vindt,het is aleen een kwestie van de juiste middelen en er rustig de tijd voor te nemen
regelmatig lees ik op het forum dat bij electriche problemen de verkeerde stappen worden ondernomen waarbij onderdelen op de gok vervangen worden of dingen anders aangesloten worden waarbij orginele schakelingen veranderd worden en op lange termijn een probleem steeds groter wordt en de orginalitijd van de auto niet behouden blijft
dit is ook wel te begrijpen
electro is voor velen moelijk te begrijpen
als alles goed werkt zij je alleen het resultaat
als het niet werkt dan gebeurt er niets
als bv een motor olie lekt kun je het zien waar het vandaan komt
ook zijn vele niet bekend met het meten van een multie meter
hiermee kan elke storing in onze auto,s opgelost worden en zo,n meter kost tegenwoordig nog geen 10 euro
deze goedkope meter,s voldoen prima in onze auto,s omdat we wel te maken hebben met electro maar niet met electronica
mogelijk is het een oplossing dat we met leden onder elkaar dit dmv praktijk voorbelden met elkaar bespreken om er meer handigheid in te krijgen
groeten leon
je moet wel een multie meter hebben met eventueel een paar extra kabels met een paar klemmen die je tijdens het meten op de aansluitingen kan zetten ivm de veiligheid tijdens het meten tijdens het starten
zet eerst de meter op de + en de - van de accu
als tijdens het sarten de spanning erg inzakt dan is de accu te zwak of de start motor pakt te veel vermogen
is dit het geval kijk dan eerst of de motor zelf goed gangbaar is
is dit wel goed dan kun je er een andere accu bij zetten en proberen met startkabels
als de accu spanning niet inzakt dan moet je verder gaan meten
daarmee moet je eerst vast stellen of het spannings verlies in de massa of in de voeding zit
stel de multie meter in op volt dc en zet een meetpunt op de massa van de startmotor behuizing en de andere op de massa van de accu
als tijdens het starten de meter een hoge waarde aangeeft dan zit het probleem in de massa
doe deze meting ook in het + gedeete tussen de dikke + op de startmotor en de + van de accu
als hier de meter een hoge waarde aan geeft dan zit het probleem in het + gedeelte
als de meter helemaal niets aangeeft dan zit het in de aansturing
dit is ook te meten
zet de zwarte draad van de meter op de massa van de accu en de rode op de draad van het startreais
tijdens het starten moet hier de accuspanning op komen
als dit niet zo is dan kun je op het contactslot meten op aansluiting 50
als hier de spanning goed is zit het probleem in de bedrading naar het startrelais
als de spanning hier niet goed is dan kun je voor het contactslot meten op de dikke rode draad tijdens het starten
is de spanning hier goed zit het probleem in het contactslot
valt voor het contactslot de spanning terug dan zit het probleem in de voeding naar het cotactslot
met dit stappenplan is het 100% zeker dat je de oorzaak vindt,het is aleen een kwestie van de juiste middelen en er rustig de tijd voor te nemen
regelmatig lees ik op het forum dat bij electriche problemen de verkeerde stappen worden ondernomen waarbij onderdelen op de gok vervangen worden of dingen anders aangesloten worden waarbij orginele schakelingen veranderd worden en op lange termijn een probleem steeds groter wordt en de orginalitijd van de auto niet behouden blijft
dit is ook wel te begrijpen
electro is voor velen moelijk te begrijpen
als alles goed werkt zij je alleen het resultaat
als het niet werkt dan gebeurt er niets
als bv een motor olie lekt kun je het zien waar het vandaan komt
ook zijn vele niet bekend met het meten van een multie meter
hiermee kan elke storing in onze auto,s opgelost worden en zo,n meter kost tegenwoordig nog geen 10 euro
deze goedkope meter,s voldoen prima in onze auto,s omdat we wel te maken hebben met electro maar niet met electronica
mogelijk is het een oplossing dat we met leden onder elkaar dit dmv praktijk voorbelden met elkaar bespreken om er meer handigheid in te krijgen
groeten leon
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 03-04-2012 15:24
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 03-04-2012 15:24
Heb deze week enkele sugesties geprobeerd.
Eerst heb ik de overgansgweerstand van de -pool naar de carrosserie en diverse plekken op het motorblok gemeten, deze lagen allemaal onder de 3 ohm. Dus dat was het niet.
daarna de onbelaste spanning over de accu gemeten 12.8 V
tijdens het starten valt de spanning terug naar 0.5V
de stroom naar het startrelais is dan 3.5A
Heb toen een draad aan het startrelais gemonteerd en deze tegen de plus pool gehouden, na enkele pulsen begon de motor een slag te maken.
Gauw voorgloeien en nog eens proberen en JA hij sloeg aan.
Na vijf minuten het mooie geluid van de diesel te hebben aan gehoord deze uit gezet en even later weer proberen testarten zo als het hoord maar NIETS. de accu spanning onbelast was weer lager. accu weer aan de lader en na een tijdje starte hij weer gewoon.
Maar nu blijft het controlelampje van de laadstroom branden ten teken dat de accu niet wordt bijgeladen. Dus nu dit probleem oplossen.
Wordt dus nog vervolgd.
maar ideeen zijn altijd welkom
gr. Jan
Eerst heb ik de overgansgweerstand van de -pool naar de carrosserie en diverse plekken op het motorblok gemeten, deze lagen allemaal onder de 3 ohm. Dus dat was het niet.
daarna de onbelaste spanning over de accu gemeten 12.8 V
tijdens het starten valt de spanning terug naar 0.5V
de stroom naar het startrelais is dan 3.5A
Heb toen een draad aan het startrelais gemonteerd en deze tegen de plus pool gehouden, na enkele pulsen begon de motor een slag te maken.
Gauw voorgloeien en nog eens proberen en JA hij sloeg aan.
Na vijf minuten het mooie geluid van de diesel te hebben aan gehoord deze uit gezet en even later weer proberen testarten zo als het hoord maar NIETS. de accu spanning onbelast was weer lager. accu weer aan de lader en na een tijdje starte hij weer gewoon.
Maar nu blijft het controlelampje van de laadstroom branden ten teken dat de accu niet wordt bijgeladen. Dus nu dit probleem oplossen.
Wordt dus nog vervolgd.
maar ideeen zijn altijd welkom
gr. Jan
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Hoi Jan, overgangs weerstanden meten in dit laagohmige circuit heb je niks aan, 3 ohm is voor dit circuit gewoon een open verbinding!
Je moet spanningen meten!, als je nou 0,003 ohm zou meten zou ik content zijn, maar dat lukt van geen kanten met een gewone digitale voltmeter.
dus de spanningen die vallen over de diverse kabels naar de startmotor toe, die zijn interessant.
lijkt mij dat je accu slecht is hoor, en de dynamo is defect als het rode laadtcontrole lampje brandt (dynamo of de spanningsregelaar in dit geval)
PS: heb je een wissel of een gelijkstroom dynamo.
Groet, Henk
Je moet spanningen meten!, als je nou 0,003 ohm zou meten zou ik content zijn, maar dat lukt van geen kanten met een gewone digitale voltmeter.
dus de spanningen die vallen over de diverse kabels naar de startmotor toe, die zijn interessant.
lijkt mij dat je accu slecht is hoor, en de dynamo is defect als het rode laadtcontrole lampje brandt (dynamo of de spanningsregelaar in dit geval)
PS: heb je een wissel of een gelijkstroom dynamo.
Groet, Henk
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 17-03-2012 22:10
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 03-04-2012 15:24
Hallo mensen
sorry dat ik een tijd niets van mij heb laten horen maar was even druk met andere dingen.
Plus dat ik er even de balen van had dat het mij niet lukken wou.
Maar vandaag bij Marcel Kappen geweest voor nieuwe borstels in de deuren, hier kwam ik met één van de monteurs aan de praat over ons start probleem. Hij begon ook over het "massa"probleem en volgens hem kon de accu ook tezwak zijn. Deze vanmiddag maar eens gedemonteerd en laten controleren, uitslag: niet kapot maar wel aan de zwakke kant, ontlaadstroom ongeveer 560A. Toch maar een nieuwe mee genomen 100Ah met een ontlaadstroom van 850A. Na montage voorgloeien en starten maar. oh wat loopt dat dan mooi.
Dus zoals het er nu uitziet is alles te wijten aan een slechte accu.
Ga morgen dus weer met een blij gezicht verder met de afbouw, en hoop deze zomer nog een aantal mooie ritten te maken. iedereen nog bedankt voor het aanrijken van ideeen.
gr. Jan
sorry dat ik een tijd niets van mij heb laten horen maar was even druk met andere dingen.
Plus dat ik er even de balen van had dat het mij niet lukken wou.
Maar vandaag bij Marcel Kappen geweest voor nieuwe borstels in de deuren, hier kwam ik met één van de monteurs aan de praat over ons start probleem. Hij begon ook over het "massa"probleem en volgens hem kon de accu ook tezwak zijn. Deze vanmiddag maar eens gedemonteerd en laten controleren, uitslag: niet kapot maar wel aan de zwakke kant, ontlaadstroom ongeveer 560A. Toch maar een nieuwe mee genomen 100Ah met een ontlaadstroom van 850A. Na montage voorgloeien en starten maar. oh wat loopt dat dan mooi.
Dus zoals het er nu uitziet is alles te wijten aan een slechte accu.
Ga morgen dus weer met een blij gezicht verder met de afbouw, en hoop deze zomer nog een aantal mooie ritten te maken. iedereen nog bedankt voor het aanrijken van ideeen.
gr. Jan
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06