een sportievere Heckflosse?

Plaats hier vragen over alle techniek aan je wagen
Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

een sportievere Heckflosse?

Bericht door Herman Scheys » 18-04-2013 19:26

Ik heb mijn Flosse al meer dan 25 jaar maar heb er nog nooit mee gereden. Ik heb hem voortdurend verder gedemonteerd met de bedoeling hem ooit terug perfect rijklaar te maken. Ik wil er iets speciaals van maken, rolkooi er in, wat sportievere look, en zeker ook sportievere prestaties. Ik zoek bv een 5-bak met vloerschakeling die ooit in de 280 SE en SL te verkrijgen was, die zou moeten passen. Heeft daar iemand ervaring mee? Verder zijn alle tips en ideeën om er een uniek stuk van te maken welkom. VG, Herman.
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Pierre
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-03-2012 22:10

Bericht door Pierre » 23-04-2013 10:24

dag Herman,

Vroeger, dwz in mijn jeugd, heb ik eens een 280se motor uit een wrak van een W108 in mijn 220S gebouwd, met eigen 4 bak, dat wel, maar met de achteras van de W108. Lachen, toen de snelste 220s op de openbare weg denk ik. Met andere woorden: zo kan het ook. Een 5bak vinden kon wel eens heeeeel moeilijk worden, maarrrrr...ze worden weer gemaakt door ZF geloof ik. In Duitsland rijdt een snelle W111, ken je vast wel, effe goochelen onder Rennflosse, leuk
groet, Pierre
Mercedes 250(280)se coupe 1966, Audi 100 Coupé S 1971, 1976, Jensen Interceptor EFI 1972, Toyota Supra 1986

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 23-04-2013 12:34

Pierre, bedankt voor je reactie, Erwin van HAS die mijn 230 S restaureert zei ook als iets dergelijks... Heb je nog foto's van je 220 S, bij voorkeur genomen op een of andere bergpas? Heb je de auto nog?

VG, Herman
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Pierre
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-03-2012 22:10

een sportievve heckflosse

Bericht door Pierre » 28-04-2013 20:35

Nee Herman, aan foto's kan ik je niet helpen, dat ging toen nog niet electronisch hè. En daar kwam nog bij: roesten die dingen, niet te geloven! Hij heeft toen even stil gestaan in de zogenaamde oliecrisis (toen reed ik in een Fiat 600 van Haarlem naar Amsterdam), en aangezien we toen buiten woonden is ie daar niet beter van geworden, dus naar de sloop voor een paar honderd gulden. Nu heb ik een andere jeugdzonde thuis, een 250se coupe, waar inmiddels ook een 280 se motor in hangt.....je ziet, ik kan het niet laten.
groet, Pierre
Mercedes 250(280)se coupe 1966, Audi 100 Coupé S 1971, 1976, Jensen Interceptor EFI 1972, Toyota Supra 1986

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 29-09-2014 16:17

Hallo Pierre,

hier ben ik nog eens. Ondertussen steekt er ook een 280 S in mijn W111. Mijn autootje rijdt leuk, maar ik vind dat hij wat te veel toeren maakt als je er mee vooruit wil op de snelweg... Weet jij nog of die achteras van die 280 die jij inbouwde in je 220S vlotjes paste, of heb je er aanpassingswerken moeten voor uitvoeren?
Alvast bedankt voor je reactie!
VG, Herman
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 29-09-2014 17:19

Hoi Mannen, ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van w111 rijders wat betreft snel rijden met die zware bak.
Volgens mij moet alles in perfecte conditie zijn om richting de 180 km/h te gaan rijden.
Zeker de wegligging, veren, schokbrekers, stabilisatie stangen, goeie geschikte sloffen er onder en noem maar op.
Ik zou het mijn w111 met een zware gastank achter in niet aandurven, wel een leuke uitdaging natuurlijk om de auto zo zeer te optimalseren dat dat wel kan.
Groet, Henk Lith

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 29-09-2014 18:10

Dag Henk,

het is niet mijn bedoeling er mee te gaan scheuren op de snelweg, daarvoor heb ik nog wel wat anders in mijn garage. Maar 140 à 150 kmh, dat moet hij toch aankunnen als hij mechanisch OK is. Volgens de brochure zou hij 163 kmh moeten halen. Ik vraag mij af met welk een kabaal onze ouders richting Oostenrijk reden. Wij hadden thuis een 190 D Universal, maar omdat die na 6 jaar rot was onderaan kregen wij van de garage een 230 S Universal om mee op vakantie te gaan. Ik herinner me nog dat ik mijn vader zaliger vroeg toen hij 140 kmh reed op de snelweg in Duitsland waarom hij hem niet in 4de versnelling zette. Ik heb met mijn 230 S ook al 140 gedaan, maar zelfs in 4de, dat maakt een kabaal zeg... Nu er een 280 in ligt, veronderstel ik dat het ook beter is dat ik de bijhorende achteras monteer. Maar mijn vraag blijft, is dat een eenvoudige klus, of komt daar heel wat bij kijken.
Alleszins bedankt voor je reactie en VG, Herman
Afbeelding

Afbeelding
[/img]
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 29-09-2014 20:36

Hoi Herman,
Stoere Flosse!! haha.
Een 280S motor, is dat zo'n M130 of een M110 motor? Met Carbs of toch een einspritzer? Kun je ook een paar foto's van onder de kap posten?
Ik zelf heb onlangs ook in m'n 230S een 2,8 liter motor geswapt. (M130.920). Kun je wel vinden hier op het forum.

Als je minder toeren wilt hebben kun je natuurlijk een as met een lagere overbrengingsverhouding monteren. Volgens mij past dat allemaal 1 op 1, alleen je km teller zal niet meer juist aangeven.
En de achterremmen kunnen natuurlijk wijzigen van trommel naar schijfremmen.
De achteras uit een 230S heeft origineel een overbrengingsverhouding van 4,08. De as die er bij mij nu onder zit heeft een verhouding van 3.9. Niet een geweldig verschil maar toch wat. Ik heb in ieder geval niet het idee van ontzettend veel toeren. Ja wel als ik 170 rij natuurlijk maar doorgaans rij ik ± 120km/h

Doe je een paar foto's? Ben benieuwd.
Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 30-09-2014 14:21

Hey Herman,
Bij deze een linkie van een W111 220Sb met een 280S motor. Kun je even luisteren naar het geluid.
http://www.youtube.com/watch?v=5qTlf1RMRVQ
Ik heb zo'n zelfde motorswap gemaakt en de mijne klinkt net zoiets.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 30-09-2014 15:18

Dag Marcel,

hieronder nog een paar fotootjes. heb jij ook de versnellingsbak van de 280 S mee gemonteerd, want die heb je vanaf '69 met 5 versnellingen. Als ik dan toch de achteras met de schijfremmen monteer, dan heb ik ineens een héééééééél leuke auto.
Dat geluid van jouw auto is trouwens ook hééééél leuk.
Vriendelijke groet,
HermanAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/img]
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Plaats reactie