een sportievere Heckflosse?

Plaats hier vragen over alle techniek aan je wagen
Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 30-09-2014 16:44

Herman,
dat youtube filmpje is niet mijn auto hoor!! Dat is iemand uit Houston, Texas, die toevallig dezelfde motorwissel gedaan had als ik (of wij).
Ik kwam hem tegen op een amerikaans mercedesforum: http://www.peachparts.com/shopforum/vin ... -swap.html
Ik bedoelde dat ik alleen dezelfde motor erin gehangen had als die man uit Houston en dat mijn Flosse ongeveer net zo klinkt.

De motor die ik nu in m'n Flosse heb zitten is afkomstig uit een uit de USA geimporteerde W114 250C. Beetje verwarrend dat in een USA 250C een 2,8 liter M130 motor zit. Volgens mij dezelfde als in een 280S.
Aan deze M130 was een automaatbak gemonteerd. Die ligt nu nog in de schuur want ik heb gewoon m'n handbak aan de motor geschroefd, 4 versnellingen dus. Dat was nog een geklooi met eerst een verkeerd vliegwiel enzo.
Zeg, jij hebt er nu je oude bak aanhangen??? Hoe heb jij dat gedaan met je vliegwiel???? Je hebt hopelijk niet dezelfde fout gemaakt als ik in eerste instantie door het vliegwiel van de M180 op de M130 over te zetten? Mocht dit wel zo zijn, dan weten we gelijk de oorzaak van je herrie. Zie m'n topic over de motorwissel bij mij.

De automaat wil ik er nog wel een keer in hebben want automaat vind ik toch mooier. Moet ik alleen een kortere kardanas, stuurkolom met stuurautomaat, andere koeler en andere pedaalgroep zien te vinden. Staan dus op m'n wensenlijstje.

En ik heb nog gewoon trommelremmen achter. Schijf is natuurlijk wel mooier, maarja. Misschien kom ik ooit nog een as tegen voor weinig.

Wat heb jij er voor carburateurs op zitten? Zo te zien niet de Zeniths die op de 280S zaten, toch?

Maar nogmaals.........leuke Flosse heb je, ik hoop hem ergens een keertje te kunnen zien.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 01-10-2014 13:06

Hoi Marcel,

leuke conversatie...
Het vliegwiel van de 230 S hebben we afgedraaid omdat bij de 280 geen excentrisch uitgebalanceerd vliegwiel zit, het is dus wat lichter dan normaal, waardoor hij wat vlugger in de toeren gaat. De normale mechanische schroef hebben we vervangen door een elektrisch aangedreven ventilator. De carburatoren zijn wel degelijk nog de originele zeniths, maar ik denk er eventueel aan ze te vervangen door Webers als het totale plaatje niet te duur wordt. Momenteel is mijn cilinderkoppakking stuk, dat moet ik eerst laten repareren en ik zou er graag die 5-bak in hebben als dat ding er in past, samen met de achteras met de schijfremmen. Met de herrie bedoel ik gewoon het lawaai dat zo'n auto maakt tegen 140 kmh. De auto waar ik dagelijks mee rijd maakt 2500 toeren bij een snelheid van 160 kmh...
Het klopt wel dat de krukas, en het vliegwiel en ook de poulie van de ventilator bij een 230 samen moeten uitgelijnd worden, maar bij de 280 was dat niet mer het geval. Ik heb nu een achteras gevonden van een 280 SE 3,5 met een verhouding van 3,46 !!! Die ga ik monteren, de motor is krachtig genoeg. Ik ben benieuwd !!!
Tot later en VG, Herman
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 06-10-2014 17:43

Ja leuk Herman,
Ik had de fout wel gemaakt door dat uit balanse vliegwiel te monteren maar had wel in de gaten dat dat vreemd was, die bobbel aan een kant. Zitten twijfelen of ik hem af zou laten draaien (kan ik niet zelf) of een juist vliegwiel te zoeken. Wonder boven wonder had ik snel een juist vliegwiel gevonden :D
Ik zag inderdaad dat je de ventilator vervangen had voor een elektrisch aangedrevene. Wat is de reden hiervan? Is dat omdat dit blok er om bekend staat wat sneller oververhit te raken of is er een andere reden?
Mooi zo'n achteras met lage verhouding, heb ik ook nog naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ben benieuwd hoe die je gaat bevallen. Laat het me weten svp.
En toch gewoon de Zeniths, kon het niet goed zien op de foto's. Heb je nou de Zeniths van de 230 motor of van de 280 motor er op zitten? Volgens mij zit het enige verschil en het type sproeiers. Ik heb gewoon m'n carbs van de 230 over gezet op de 280 en hij doet het prima. Maar ben benieuwd of er veel verschil in zou zitten als ik de juiste sproeiers er in zou zetten. (Maar ach, ik rij toch eigenlijk voornamelijk op gas)
En vwb de herrie, hier heb ik me ook wel eens over verbaasd. Ik had hiervoor nog een W114 met ook een M180 motor en die maakte veel minder herrie dan m'n flosse. Maar ondertussen weet ik niet beter. Enige andere auto die ik heb is een VW T3, dus zo'n busje met de motor achterin. Die maakt nog veel meer herrie. Ik vind het juist lekker rustig in m'n Flosse. Het is dus maar net wat je gewend bent denk ik.

Maar ziet er allemaal netjes uit hoor, onder je kap. Beetje jammer nu van je koppakking, is een mooi rotklusje denk ik.
Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 06-10-2014 18:00

Dag Marcel,

tja, die carbs, ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het die van mijn 230 motor zijn. Het geluid komt natuurlijk van het hoge toerental van de motor en dat heeft ook te maken met het feit dat er kleinere banden dan de originele opzitten. Originele maat was 7,25 R 13. Die afrol was 2194 mm. Nu zitten er banden op 205/70 R 14 met afrol 2019 mm. Dat betekent dat als ik normaal 100 kmh zou rijden ik nu in feite slechts 92 kmh haal. Maar het verschil is groter, omdat de snelheidsmeters nogal optimistisch waren in die tijd. Ik denk ook dat het motormanagement nog niet perfect is, dat laat ik ook eerstdaags nakijken samen met de cilinderkop, neem daar nog die nieuwe as bij en ik ga straks nog op de autobahn scheuren :lol:
Ik heb mijn as gevonden bij Vandevelde in Lokeren, hij doet niets anders dan Mercedessen demonteren, hij was vroeger zelf MB-dealer en heeft het altijd fout gevonden dat die Flosses en opvolgers zoveel toeren maakten, het was ook nefast voor de levensduur.
Ik hou je op de hoogte!
MVG, Herman
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 10-11-2014 20:56

Herman,
Ik zie zojuist een vliegwiel op marktplaats staan en dacht natuurlijk gelijk aan jou. Jij had de jouwe afgedraaid waardoor hij wat lichter werd. Mocht je het juiste vliegwiel willen, volgens mij is dit 'm:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 12-11-2014 10:50

Dag Marcel,
bedankt voor de tip. Ik ga het bij mijn vliegwiel houden, dat is sowieso nog wat lichter. Mijn Flosse staat momenteel in de garage. Na mijn trip naar Zuid Tirol waar ik hem met spijt in het hart moest achterlaten wegens defecte cilinderkopdichting heb ik er niet meer mee gereden. Ik hoop dat ik hem binnenkort terug heb, met de nieuwe achteras, zodat ik hem aan een flinke test kan onderwerpen. Ik kom er bij gelegenheid wel eens mee tot op één van de bijeenkomsten of ritten.
MVG,
Herman
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Pierre
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-03-2012 22:10

achteras

Bericht door Pierre » 12-11-2014 21:48

Herman,

Ik ben even weg geweest maar lees nu dat je al lekker opschiet. En inderdaad, achteras van een 3,5, dat werkt, heb ik ook gedaan, scheelt ongeveer 15 %, dus niet echt een vijfbak maar wel een stuk stiller en kracht genoeg. Zeker nu ik ook een latere automaatbak onder de auto heb (uit een laat 1972 W108), moest ik wel de tunnel voor verbouwen, maar nu heb ik er wel eentje die in z'n één wegrijdt, dat schijnt uniek te zijn.
Mocht Henk Lith dit lezen: zo'n auto kan echt hard, die schijven achter zijn een must, ik heb zelfs geventileerde schijven voor vóór liggen die er nog een keer onder moeten.
Maar moet het echt hard: m'n project nu is een Jensen Interceptor, die kun je makkelijk sterker/sneller maken, zit nu op bijna 450 ouderwetse Engelse paarden........
Mercedes 250(280)se coupe 1966, Audi 100 Coupé S 1971, 1976, Jensen Interceptor EFI 1972, Toyota Supra 1986

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 26-01-2016 23:39

Hoi Pierre, ik ben dit onderwerp ook even uit het zicht verloren.
Zaak over een sportievere auto/motor.
Hoe ver ben je nu met je project Pierre?

Ik ga samen met Rene ook weer is de draad oppakken aan de 220SE.
We gaan beginnen met de wegligging en de remmen.
Wegligging van de 220 is slecht, de zware kont wil flink doordrukken met die gastank achterin.(oversturing)
Ik wil beginnen met zwaardere achterveren, en schokbrekers vervangen.
Nu liggen e r Monroe lucht levelers onder op ca 4 bar afgesteld.
Maar die dingen zijn wel handig, maar als schokbreker vind ik ze tekort schieten.

Groet, Henk

Herman Scheys
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18-04-2013 12:51

Bericht door Herman Scheys » 24-02-2016 10:37

Hoi Heren, Mijn Flosse staat ondertussen bij Meor in Oostrozebeke, de twee dubbele Zenithen gaan er af, en er komen 3 dubbele Webers in de plaats, en er komt ook een pook op de vloer ipv aan het stuur. Gaat leuk worden als ie klaar is, ik ben benieuwd!!!

Succes nog met jullie project! Herman.
Gedurende 25 jaar heb ik mijn 230 S alleen maar verder gedemonteerd, en alles netjes geordend in rekken gelegd. Nu wordt hij gerestaureerd, maar ik wil er iets speciaals van maken en hem een race look geven. Iemand ervaring of ideeën, laat maar weten.

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 24-02-2016 11:30

Goed om te lezen dat je er nog steeds mee bezig bent Herman.
Ik ben ook zeker benieuwd naar de resultaten, die mogen er wel weer is komen he, na zoveel inspanningen toch?
Groet, Henk

Plaats reactie