In z'n achteruit: soms wel, dan weer niet
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02-04-2015 19:00
In z'n achteruit: soms wel, dan weer niet
Ik heb een vraag m.b.t. de versnelling van mijn Heckflosse 200D. Het schakelmechaniek onder de motorkamp is geheel vernieuwd, maar de problemen met de achteruit blijven bestaan. In de garage samen met de monteur gekeken naar de mogelijk oorzaak, maar veel verder dan de stelschroef bijstellen kwamen we niet. Dat werkt een halve dag en dan is het weer het oude liedje: niet in z'n achteruit te krijgen. Wie kent het probleem (en de oplossing ?
non blaterare sed polire
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 03-07-2013 15:50
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 03-07-2013 15:50
Hoi Freerk,
Op de versnellingsbak zelf zitten 2 hendels, eentje bovenop en een aan de zijkant.
Deze kun je ook met de hand bedienen en zo dus direct, buiten het schakelmechaniek om in de versnellingen zetten.
Als dit goed gaat dan ligt het dus niet aan de versnellingsbak of aan de stand van de hendels.
De rest van het overbrenginsmechaniek is dan de schuldige en dat begint met de ronde rubbers die in de ogen van de hendels aan de bak zitten.
Dan komen de kniekoppelingetjes en ook alle kunststof ringen die de stangen op de plaats moeten houden.
Ik heb laatst aan mijn 200 de knietjes en ringen vervangen omdat er (te) veel speling zat in het systeem. Het schakelen gaat daardoor moeilijk en mijn vrouw heeft daardoor zelfs een hevelte afgebroken waardoor ik wel aan de slag moest.
Staat op het forum beschreven. (in overig: oplossen speling stuurschakeling)
http://heckflosseclub.forum2go.nl/oplos ... -t161.html
Gr Math
Op de versnellingsbak zelf zitten 2 hendels, eentje bovenop en een aan de zijkant.
Deze kun je ook met de hand bedienen en zo dus direct, buiten het schakelmechaniek om in de versnellingen zetten.
Als dit goed gaat dan ligt het dus niet aan de versnellingsbak of aan de stand van de hendels.
De rest van het overbrenginsmechaniek is dan de schuldige en dat begint met de ronde rubbers die in de ogen van de hendels aan de bak zitten.
Dan komen de kniekoppelingetjes en ook alle kunststof ringen die de stangen op de plaats moeten houden.
Ik heb laatst aan mijn 200 de knietjes en ringen vervangen omdat er (te) veel speling zat in het systeem. Het schakelen gaat daardoor moeilijk en mijn vrouw heeft daardoor zelfs een hevelte afgebroken waardoor ik wel aan de slag moest.
Staat op het forum beschreven. (in overig: oplossen speling stuurschakeling)
http://heckflosseclub.forum2go.nl/oplos ... -t161.html
Gr Math
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Ja Mathieu, dat schakelen aan het stuur gaat vreselijk indirect, ik snap niet hoe dit ooit populair heeft kunnen worden )
Mijn eerste 200D had een vloer pookje, en dat is in mijn ogen het ware, mijn huidige 200D heeft ja,, je raadt het al, nooit problemen mee gehad, kloddertje vet doet het gewoon.
Groet, Henk
Mijn eerste 200D had een vloer pookje, en dat is in mijn ogen het ware, mijn huidige 200D heeft ja,, je raadt het al, nooit problemen mee gehad, kloddertje vet doet het gewoon.
Groet, Henk
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02-04-2015 19:00
Beste Math,
Ik doe graag nog even een beroep op je kennis van zaken. De auto is vandaag op de brug geweest zodat ik even goed kon kijken. De betreffende rubbers zijn niet uitgesleten maar nog goed in orde. We kunnen de auto wel in z'n achteruit krijgen als we beide schakelstangen die naar de versnellingsbak loskoppelen van de (vernieuwde) kogelpannen.
Die kogelpannen (000 991 3822) hebben we vervangen omdat die geheel uitgesleten waren en met ijzerdraad verbonden waren aan de beide schakelstangen die naar de versnellingsbak lopen.
De vraag is nu: wat zijn de juiste afstellingsgegevens voor de bevestiging van de kogelpannen aan de schakelstangen? Of anders: hoe kan ik dat het beste uitproberen?
Ik hoop dat jij of een van de andere forumleden hier een antwoord op heeft. Helaas heb ik (nog) niet de beschikking over een werkplaatshandboek, maar die is al wel in bestelling
Groet, Freerk
Ik doe graag nog even een beroep op je kennis van zaken. De auto is vandaag op de brug geweest zodat ik even goed kon kijken. De betreffende rubbers zijn niet uitgesleten maar nog goed in orde. We kunnen de auto wel in z'n achteruit krijgen als we beide schakelstangen die naar de versnellingsbak loskoppelen van de (vernieuwde) kogelpannen.
Die kogelpannen (000 991 3822) hebben we vervangen omdat die geheel uitgesleten waren en met ijzerdraad verbonden waren aan de beide schakelstangen die naar de versnellingsbak lopen.
De vraag is nu: wat zijn de juiste afstellingsgegevens voor de bevestiging van de kogelpannen aan de schakelstangen? Of anders: hoe kan ik dat het beste uitproberen?
Ik hoop dat jij of een van de andere forumleden hier een antwoord op heeft. Helaas heb ik (nog) niet de beschikking over een werkplaatshandboek, maar die is al wel in bestelling
Groet, Freerk
non blaterare sed polire
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 03-07-2013 15:50
Hoi Freerk,
Lastig als alles versteld is. Bij de nieuwere types zit er een boring waar je een pennetje door kunt steken om alles op lijn te zetten. Bij de heckflosse helaas niet.
Ik zou de bak in de 4e versnelling zetten en dan de hendel aan het stuur mooi naar achteren en naar beneden instellen. Dus op die positie de stangen op lengte maken en vastzetten.
Ik heb wat instellingen in een plaatje erbij waarin staat dat de hendel in de 4e versnelling (en de 2e) horizontaal of max. 15 mm benden horizontaal moet staan.
Als je hem in de 4 ver genoeg naar achteren hebt staan (eindaanslag?) dan moet je genoeg ruimte hebben om hem naar voren in de achterruitstand te trekken. Hij moet als je de hendel loslaat toch naar achteren (naar de voorkant van de auto...) terugvallen, in het vlak van de 3e en 4e versnelling.
ik voeg de hele beschrijving bij in het duits maar ik denk dat het ook wel vanuit 1 vast punt (de 4e versnelling) moet lukken.
Succes, Mathieu
Lastig als alles versteld is. Bij de nieuwere types zit er een boring waar je een pennetje door kunt steken om alles op lijn te zetten. Bij de heckflosse helaas niet.
Ik zou de bak in de 4e versnelling zetten en dan de hendel aan het stuur mooi naar achteren en naar beneden instellen. Dus op die positie de stangen op lengte maken en vastzetten.
Ik heb wat instellingen in een plaatje erbij waarin staat dat de hendel in de 4e versnelling (en de 2e) horizontaal of max. 15 mm benden horizontaal moet staan.
Als je hem in de 4 ver genoeg naar achteren hebt staan (eindaanslag?) dan moet je genoeg ruimte hebben om hem naar voren in de achterruitstand te trekken. Hij moet als je de hendel loslaat toch naar achteren (naar de voorkant van de auto...) terugvallen, in het vlak van de 3e en 4e versnelling.
ik voeg de hele beschrijving bij in het duits maar ik denk dat het ook wel vanuit 1 vast punt (de 4e versnelling) moet lukken.
Succes, Mathieu
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06