Afstellen stuurschakeling van versnellingsbak

Plaats hier vragen over alle techniek aan je wagen
Plaats reactie
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Afstellen stuurschakeling van versnellingsbak

Bericht door Henk Lith » 08-06-2016 21:06

Hallo mannen,
Rene en ik zijn er nog niet in geslaagd om de stuurschakeling van onze 220 in orde te krijgen.
We hebben alle nylon bussen nu vervangen, en de boel weer in elkaar gezet.
Volgens ons moet je redelijk kunnen beredeneren hoe het weer in elkaar hoort en hoe werkend te krijgen.

Je kan aan het stuur de stuurpook een rol beweging geven, zeg maar van 1 naar twee of van 3 naar vv.
Die rol beweging is eigenlijk weer net zo in elkaar gezet als het zat.
Kan er ook maar op een mannier in.

Het probleem lijk te zitten in de schuif (axiale beweging) van de stuurpook.
Voor deze beweging moet een soort van vleugel consructie door de versnellingsstang voorin mee genomen worden en een kleine kantel beweging maken.
Die kantel beweging wordt overgebracht op een asje, die je kan klemmen en daarmee ook instellen op die as, je stelt de "zwaai"als het ware in.
Maar wij krijgen die beweging niet goed uitgevoerd naar de versnellingsbak.

Kan je je dat nog een beetje voor de geest halen.

We vragen ons nu af doen we wat verkeerd, of zou de bak zelf nog kunnen haperen, zou er iets in de bak gebroken kunnen zijn syngromess oid.

De hele ellende is begonnen met moeilijk en zwaar schakelen naar z'n 3.
En er was een kogelpfanne koppelingetje uit elkaar gevallen.

Maar ja,, wat is nu oorzaak en wat is gevolg??

Kan iemand daar iets zinnigs op antwoorden?

Rene en ik horen het graag, want het houd ons een beetje uit de slaap, (niet echt natuurlijk:o))

Groet, Henk

Jos
Site Admin
Berichten: 53
Lid geworden op: 26-04-2016 14:41

Bericht door Jos » 12-06-2016 20:45

Dag Henk,

Je krijgt niet al teveel respons. :oops:

Geen idee of je wagen rijdbaar is, maar probeer het anders even met Hans te bespreken, of beter nog, bij hem langs te gaan.
http://w126werkplaatszutphen.blogspot.n ... op-de.html

Hans en Danker zitten in Zutphen, nog wel te doen vanaf de Domstad.

Beide goede monteurs, en groot liefhebbers van oldtimers, met name de W126, maar van andere types lopen ze zeker niet weg.
Je kunt er zelf mee sleutelen. Het is een komen en gaan van gezellige en deskundige mensen daar.

De moeite waard om je eigen kennis ook te vergroten.

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 12-06-2016 21:39

Hallo Jos, dank voor je meedenken.
Ik ben vanmiddag met Rene nog naar mijn werkplek geweest, en we hebben nog een keer geprobeerd om het mechanisme af te stellen.
Het was lastig maar het is wel gelukt, we hebben nog een klein stukkie getoert ook.
We zouden er toch niet heen gereden kunnen zijn, zonder versnelling.
We waren blij dat het in elkaar zat en hebben er een biertje op gedronken we hebben er weer wat van geleerd ook.
We zijn alweer bezig met het volgende, een stuurkogel vervangen.

Hans ken ik wel van de hobbyhut in Zutphen, ik ben daar nog niet geweest.
Maar het zal er ooit wel een keer van komen.

Klopt dat het hier niet druk is, ik heb in het volgende bulletin nogmaals de mensen "aangespoort" om het forum te gebruiken, maar ja je kan ze niet dwingen.

Dank nogmaals Jos,
Groet, Henk Lith

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 15-06-2016 19:45

Chapeau Henk!

Tja, dat helpt niet veel maar zo weet ik toch weer even gebruik te maken van het Forum ;-)

Groetjes,
Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 15-06-2016 19:58

We hopen je toch met enige regelmaat hier aan te treffen Mathieu.
Jouw kennis en ervaring is heel waardevol hier.
De stuurkogels zitten er inmiddels ook op.
Nu blijken de voorremmen niet geheel los te komen, er alvast een uit elkaar gehaald, drek drek en nog eens drek. maar met perslucht kreeg ik de zuigers nog wel uit de klauw gedrukt.
Heb nog een vraag over die remklauwen, maar maak daar even een nieuw item voor aan.

Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 16-06-2016 19:47

Ik ga al naast mijn schoenen lopen Henk ;-)

Mijn remmen trokken laatst ook wat naar een kant, het bleek een flink versleten remblok maar omdat ik de revisiesetjes al gekocht had voordat ik de wielen eraf had heb ik de klauwen toch maar gereviseerd.

Misschien ook maar beter want de blokken horen toch ook gelijkmatig af te slijten. Maar als de zuigers er ver uit zijn gebeurt er wel eerder eens wat heb ik het idee.

Groetjes Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 16-06-2016 21:09

Hoi Mathieu,, hou je schoenen maar gewoon aan hoor Mathieu :lol:
Mijn remblokje waren gemiddeld 5 mm.
ik ga ze maar gewoon vernieuwen, blijven ze ook mooi recht in de clilinder zitten en schuiven wat zekerder lijkt mij.

Ik kan even geen foto's plaatsen, maar hoop dat dat straks wel weer gaat lukken, er wordt aan gewerkt.

Groet, Henk

Plaats reactie