Aanlopen achterrem rechts

Plaats hier vragen over alle techniek aan je wagen
nick
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-07-2014 10:45

Aanlopen achterrem rechts

Bericht door nick » 14-08-2016 15:58

Dag Allemaal,

Ik heb een vreemd probleem.
Mijn rechtersachterrem loopt soms an en soms niet. :shock:
Wat heb ik gedeen:
Ik heb de trommel erafgehaald en de schoenen uitgeregeld tot op de stand van de meeste speling.
Trommel er terug op en alles draaide soepel. Nu het wiel er terug opgemonteerd en nu liep het op sommige punten aan!? dus tijdens het rondddraaien ging het soms vlot dan weer heel stroef tijdens 1 omwenteling.
Speling op de lager zit er ook niet, zou het probleem in de steekas kunnen zitten?
Ook hoor ik een "tok tak" geluid vanuit de achteras als ik gas los laat en een heel klein beetje gas bij geef. En voor de rest hoor ik niets...
Miss dat dit hier ook iets mee te maken heeft?
Ik hoop dat iemend me kan helpen wat het juiste probleem is want ik denk me er suf op...

Groetjes
Nick

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 17-08-2016 21:33

Hoi Nick,
Allereerst, dat tok tok geluid bij bij wat gas geven en gas los laten, dat komt mij ook bekend voor.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het normaal is natuurlijk.
Maar ik denk dat het ergens in de achteraandrijving zit, kleine speling.

Wat dat aanlopen betreft, hoe heb jij dat geconstateerd, en aan welke kant van de auto zit dat zware punt, ik schat zo in dat het rechts zit!?

Ook dat heb ik in een van mijn Heckflosses, maar uitsluiten als de auto opgekrikt is onder het differentieel, dan valt de hele as rechts denk een beetje te ver terug zodat hij een zwaar punt ondervind op een punt in een complete omdaaiing.

Als je de auto opkrikt onder de aandrijfbuizen, dus de as blijft dan redelijk recht onder de auto, dan heb je dat zware punt denk ik niet.

Hou ons maar even op de hoogte met het uittesten.

Groet, Henk

nick
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-07-2014 10:45

Bericht door nick » 19-08-2016 09:31

Dag Henk,

Alvast bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad rechtsachter.
Ik voelde na het rijden dat de trommel gloeiend heet was.
Gisteren terug gaan testen en tijdens de eerste vijf km rustig rijden was er niets aan de hand.
De trommel voelde niet warm aan.
Daarna het gas eens goed doorgeduwd en toen ik thuis kwam was de trommel rechtsachter terug gloeiend heet en de linkse was gewoon wat warm van het rijden.
Zal dit weekend de flosse eens op krikken onder de assen.
Maar hoe kan ik dit probleem oplossen? sckodempers vervangen of de veren of de geleidingsas in de differentieel? De schokdembers zijn nog "maar" een jaar of vijf oud. :?
Wat ik ook heb ondervonden is dat wanneer ik de handrem optrek de links schoen opengaat en als ik rem alleen de rechtse... de pompjes zijn twee jaar geleden vervangen dus zou het straf vinden dat deze nu al stuk zijn, maar je weet maar nooit.

Groetjes
Nick

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 19-08-2016 11:18

Hoi Nick, weet je zeker dat het lager rechts wel goed is, die is namelijk erg overbelast door dat die kant op en neer kan, de linker kant zit stabiel in de pijp van het differentieel naar het wiel.
Als de remschoenen tegen de remtrommel blijven hangen na remmen bijvoorbeeld moet je toch wat troep in de remtrommels vinden lijkt mij.
Je zou de achterkant even moeten opkrikken, en een hulpje de remmen bedienen, en dan kijken bij los laten van het rempedaal of beide achterwielen direct weer vrij komen, is dat niet zo, dan kan het zeker ook aan de remslangen liggen, die zijn dan te dicht geworden door ouderdom, komt relatief vaak voor.
Kijk ook of na handrem bedienen en weer los laten de remmen ook weer vrij komen.
Op deze oudere auto's moet regelmatig onderhoud gepleegt worden Nick.
Hoort er bij, is ook deel van de hobby :lol:
Ik hoor graag weer verder,

NB: woon je toevallig redelijk in het midden van het land?

Groet, Henk

nick
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-07-2014 10:45

Bericht door nick » 20-08-2016 07:57

Dag Henk,

Heb de tommel eraf gehaald, iemand de handrem laten bedienen en deze kwam mooi terug net zoals de gewone rem kwam alles mooi terug.
Zal volgende week de lager van dichtbij bekijken. Maar op het eerste zicht lijkt deze nog goed als ik beweeg met het wiel erop. Maar je weet maar nooit eh.

Ik ben woonachtig in Leopoldsburg België niet zover van eindhoven is dat...

Groetjes
Nick

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 20-08-2016 08:28

OK Nick,, dat is wel ver weg om even naar Utrecht te rijden.
Je kan het beste het achterwiel een paar cm. van de grond heffen en dan het wiel links en rechts met beide handen goed vastpakken en dan heen en weer bewegen, ik ben er zeker van dat je dan wat speling ondervind wellicht ook bij het vastpakken van onder en boven,,pas op je vingers Nick !

Enige speling is aan de rechterkant normaal, gevolg van het concept van de pendelas.
Als een APK keurmeester dat effect niet kent, is het misschien uit te leggen!?

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Groet, Henk

Pierre
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-03-2012 22:10

achterrem loopt aan

Bericht door Pierre » 21-08-2016 21:37

De remschoenen zitten elk met een veertje tegen de ankerplaat getrokken, de funktie is om het klapperen en/of aanlopen tegen te gaan. Misschien één van die veertjes stuk?
Succes, Pierre
Mercedes 250(280)se coupe 1966, Audi 100 Coupé S 1971, 1976, Jensen Interceptor EFI 1972, Toyota Supra 1986

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 21-08-2016 22:51

Hoi Pierre, jij bedoelt denk ik die dikkere veer die van de ene schoen naar de ander loopt?
Dat zou zeker moeten opvallen als die ontbreekt, of gebroken is toch?
Groet, Henk Lith

Afbeelding

nick
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-07-2014 10:45

Bericht door nick » 28-08-2016 13:54

Heb vandaag de steekas er even uitgehaald, lager was nog goed.
Heb er ook enkele foto's van genomen.
Wel heb ik een kleine speeling op de as als deze terug is gemonteerd als ik er aan trek. maar geen speling "op en neer".
Alles terug gemonteerd en wat valt me ineens op dat het rechterpennentje van de rempomp niet goed meer terug komt :( soms wel soms maar half. ook hier heb ik een foto van genomen.
Dus het euvel zal wel in deze pomp gezeten hebben.
Nu even een vraagje heeft iemand een tip om deze terug soepel te doen werken of gewoon het pompje vervangen?

Groetjes
Nick
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 28-08-2016 16:13

Hoi Nick, dan ben je wel wat wijzer geworden in elk geval.
Begrijp ik dat je de as axiaal kan bewegen? dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, de speling wordt volledig naar nul gebracht door die grote moer, waar je het lager mee klemt, die moer moet geborgd worden, en dat is ie zo te zien ook.

Hoe dan ook, die rem pin, die blijft klemmen is niet goed natuurlijk.
kijk of je dat misschien kan verhelpen, dat cilindertje kan je gemakkelijk uit elkaar halen en inspecteren.
de zuigertjes kunnen versleten zijn en dan zouden ze kunnen gaan klemmen in de zuigerwand lijkt mij.
Zuigertjes honen is misschien een oplossing, in elk geval goedkoop en dus even te proberen.
Dat spul is ook nog wel te krijg/koop, maar wordt redelijk zeldzaam, dus duur.
De kuppies zijn misschien nog wel te krijg bij een cart bedrijf, in Nederland heb ik er ook wel eens een paar
gekocht, lijkt nog redelijk standaard te zijn namelijk.

Waar je ook even aan moet denken zijn de remslangen zelf, als die half dicht zitten door ouderdom, dan kan de druk niet snel genoeg van de remcilinders, maar dan zouden beide kanten er problemen mee kunnen krijgen.

Valt mij verder op dat de differentieel olie er nog "fabelhaft" uitziet :o)

Ben benieuwd wat vervolg onderzoek brengt Nick, leuk dat je er wat foto's bij gedaan hebt!

Groet, Henk

Plaats reactie