Stotterend rijden bij constante snelheid (50, 70, 80)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01-04-2017 17:04
Stotterend rijden bij constante snelheid (50, 70, 80)
Vrolijk pasen, allemaal, en hoop dat alles goed met jullie gaat.
Mijn vraag betreft onze ivoorwitte / beige Pegasus, een W110, bouwjaar 1965. Een 200 benzine.
We hebben net een rit van 300 km heen en 300 km terug gemaakt. De heenweg ging probleemloos, tweede helft van de terugweg reed hij stotterend bij constante snelheid. Stilstaand stationair draaien geen probleem, optrekken naar hogere snelheid geen probleem, snelheid daarna vasthouden rijdt hij stotterend. Geef je iets gas, rijdt hij goed, hou je het gas vast, stottert hij weer. Is er iets met de carburateur gebeurd tijdens de heenreis of wat kan het zijn. Weet iemand van jullie het?
Verder is het blauw roken (tijdens de laatste najaarsrit goed zichtbaar) voorbij. Nieuwe inlaatkleppen en klep...dingetjes, bougies en distributieketting laten plaatsen.
Maar op deze rit van ca. 600 km toch weer een halve liter olie. Is dat normaal of is er nog wat ergens anders aan de hand.
Alvast bedankt voor het meedenken en vriendelijke groeten, Arthur
Mijn vraag betreft onze ivoorwitte / beige Pegasus, een W110, bouwjaar 1965. Een 200 benzine.
We hebben net een rit van 300 km heen en 300 km terug gemaakt. De heenweg ging probleemloos, tweede helft van de terugweg reed hij stotterend bij constante snelheid. Stilstaand stationair draaien geen probleem, optrekken naar hogere snelheid geen probleem, snelheid daarna vasthouden rijdt hij stotterend. Geef je iets gas, rijdt hij goed, hou je het gas vast, stottert hij weer. Is er iets met de carburateur gebeurd tijdens de heenreis of wat kan het zijn. Weet iemand van jullie het?
Verder is het blauw roken (tijdens de laatste najaarsrit goed zichtbaar) voorbij. Nieuwe inlaatkleppen en klep...dingetjes, bougies en distributieketting laten plaatsen.
Maar op deze rit van ca. 600 km toch weer een halve liter olie. Is dat normaal of is er nog wat ergens anders aan de hand.
Alvast bedankt voor het meedenken en vriendelijke groeten, Arthur
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 03-07-2013 15:50
Hallo Arthur,
Ik heb je vraag doorgestuurd aan de technische ondersteuner Peter.
Hoe is je ontstekingsstysteem? Ik bedoel dan de toestand van de bougies, verdeelkap, rotor, kontaktpunten en kabels?
Korte stotters komen meestal vanuit de ontsteking.
Anders kan er in je carburateurs misschien ook een sproeier verstopt zijn waardoor je bij constante snelheid te weinig benzine krijgt. Stationair doet de (andere)stationair sproeier dit en bij accelereren spuit de acceleratiepomp extra benzine bij. Hierdoor kan het zijn dat het alleen bij constante snelheid optreedt.
groeten, Math
Ik heb je vraag doorgestuurd aan de technische ondersteuner Peter.
Hoe is je ontstekingsstysteem? Ik bedoel dan de toestand van de bougies, verdeelkap, rotor, kontaktpunten en kabels?
Korte stotters komen meestal vanuit de ontsteking.
Anders kan er in je carburateurs misschien ook een sproeier verstopt zijn waardoor je bij constante snelheid te weinig benzine krijgt. Stationair doet de (andere)stationair sproeier dit en bij accelereren spuit de acceleratiepomp extra benzine bij. Hierdoor kan het zijn dat het alleen bij constante snelheid optreedt.
groeten, Math
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01-04-2017 17:04
zuendfolge schreef:Hallo Arthur,
Ik heb je vraag doorgestuurd aan de technische ondersteuner Peter.
Hoe is je ontstekingsstysteem? Ik bedoel dan de toestand van de bougies, verdeelkap, rotor, kontaktpunten en kabels?
Korte stotters komen meestal vanuit de ontsteking.
Anders kan er in je carburateurs misschien ook een sproeier verstopt zijn waardoor je bij constante snelheid te weinig benzine krijgt. Stationair doet de (andere)stationair sproeier dit en bij accelereren spuit de acceleratiepomp extra benzine bij. Hierdoor kan het zijn dat het alleen bij constante snelheid optreedt.
groeten, Math
Hallo Math,
Bedankt voor jouw reactie. De bougies en kabels zijn nieuw. En starten doet hij ook in één of slechts een paar slagen.
Zelf dacht ik ook aan een verstopping of zo, maar ik ben niet technisch onderlegd. Misschien dat anderen nog een diagnose kunnen stellen?
Ach, ik zal hem binnenkort toch maar wegbrengen naar een garage. Eens zien wat die ervan vindt. Maar jouw antwoord helpt misschien wel in welke richting we het moeten zoeken.
Vriendelijke groeten,
Arthur
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 03-07-2013 15:50
Hallo Arthur, de sproeiers in de carburateurs zijn kleine gaatjes die snel kunnen verstoppen met vuil. Er komt dan niet genoeg benzine doorheen.
hierbij ook nog een antwoord van onze TO-er Peter:
Bij een constante snelheid wordt het mengsel armer bij accelereren verrijkt het mengsel.
Je zou eens kunnen kijken of de vervroeging en het vacuüm van de ontsteking goed functioneert.
Verder moeten uiteraard de delen van ontsteking in goede staat verkeren.
De mogelijkheid van valse lucht na de gasklep is ook niet gunstig voor het mengsel.
Dit kan je controleren met voorzichtig in te spuiten met remmen reiniger
Let op !!!! is wel brandbaar !!!!
Wanneer toerental stationair toeneemt dan heb je een lek.
Olie verbruik was vroeger volgens Mercedes 1 liter op 1000 kilometer toegestaan.
Olieverbruik kan ook worden veroorzaakt door slijtage van de olieschraapveren .
olieschraapveren zijn er voor om overtollige oliën van de zuigerwand niet in verbrandingsruimte te laten komen.
Ik hoop dat mijn antwoord je verder op weg helpt.
Veel succes met lokaliseren van je probleem.
hierbij ook nog een antwoord van onze TO-er Peter:
Bij een constante snelheid wordt het mengsel armer bij accelereren verrijkt het mengsel.
Je zou eens kunnen kijken of de vervroeging en het vacuüm van de ontsteking goed functioneert.
Verder moeten uiteraard de delen van ontsteking in goede staat verkeren.
De mogelijkheid van valse lucht na de gasklep is ook niet gunstig voor het mengsel.
Dit kan je controleren met voorzichtig in te spuiten met remmen reiniger
Let op !!!! is wel brandbaar !!!!
Wanneer toerental stationair toeneemt dan heb je een lek.
Olie verbruik was vroeger volgens Mercedes 1 liter op 1000 kilometer toegestaan.
Olieverbruik kan ook worden veroorzaakt door slijtage van de olieschraapveren .
olieschraapveren zijn er voor om overtollige oliën van de zuigerwand niet in verbrandingsruimte te laten komen.
Ik hoop dat mijn antwoord je verder op weg helpt.
Veel succes met lokaliseren van je probleem.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01-10-2011 09:19
Defecte carburateur
Hallo,
Ik heb jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt, ook nog wel tijdens een rit van het Heckflosse register. Kon toen ook niets vinden tot ik toevallig langs een specialist voor kevers reed en een praatje maakte. Op een kever zit blijkbaar dezelfde Solex carb en de man dacht dat hij wel wist wat het euvel was. Hij bespoot de carb met iets waardoor hij lekkage kon horen en zei dat de carb valse lucht opzoog en daardoor te arm liep. Ik heb de carb toen laten reviseren bij BCCP in Gramsbergen. De nylon busjes van allerlei kleppen en stangetjes waren versleten of totaal verdwenen in de loop der tijd. Revisie was niet goedkoop maar probleem wel verholpen. Hopelijk heb jij of anderen die dit lezen iets aan dit verhaal. Groet, Marco Cattenstart
Ik heb jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt, ook nog wel tijdens een rit van het Heckflosse register. Kon toen ook niets vinden tot ik toevallig langs een specialist voor kevers reed en een praatje maakte. Op een kever zit blijkbaar dezelfde Solex carb en de man dacht dat hij wel wist wat het euvel was. Hij bespoot de carb met iets waardoor hij lekkage kon horen en zei dat de carb valse lucht opzoog en daardoor te arm liep. Ik heb de carb toen laten reviseren bij BCCP in Gramsbergen. De nylon busjes van allerlei kleppen en stangetjes waren versleten of totaal verdwenen in de loop der tijd. Revisie was niet goedkoop maar probleem wel verholpen. Hopelijk heb jij of anderen die dit lezen iets aan dit verhaal. Groet, Marco Cattenstart
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01-04-2017 17:04
Re: Defecte carburateur
Hallo allemaal,Cattenstart schreef:Hallo,
Ik heb jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt, ook nog wel tijdens een rit van het Heckflosse register. Kon toen ook niets vinden tot ik toevallig langs een specialist voor kevers reed en een praatje maakte. Op een kever zit blijkbaar dezelfde Solex carb en de man dacht dat hij wel wist wat het euvel was. Hij bespoot de carb met iets waardoor hij lekkage kon horen en zei dat de carb valse lucht opzoog en daardoor te arm liep. Ik heb de carb toen laten reviseren bij BCCP in Gramsbergen. De nylon busjes van allerlei kleppen en stangetjes waren versleten of totaal verdwenen in de loop der tijd. Revisie was niet goedkoop maar probleem wel verholpen. Hopelijk heb jij of anderen die dit lezen iets aan dit verhaal. Groet, Marco Cattenstart
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
Het probleem is opgelost. Er bleek een veer bij de carburateur verdwenen te zijn. Mogelijk weggesprongen of geknapt.
Gelukkig een kleinigheid. Hij rijdt weer.
Een goed weekend en vriendelijke groet,
Arthur Carels
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 03-07-2013 15:50