Klepsteelrubbers vervangen
Geplaatst: 29-06-2012 23:15
Geen vraag maar meer een fotoreportage.
Ik heb vanmiddag m'n klepsteelrubbers vervangen. Reden was dat wanneer ik stilstond bij bijv. een stoplicht en de motor dus even stationair stond te draaien, wanneer ik daarna optrok kwam er nogal een pluim met blauwe rook uit m'n uitlaat.
Ik heb dus m'n klepseals vervangen maar weet nog niet of het helpt.
Even een fotoreportage:
Het setje klepsteelrubbertjes, gekocht bij Marcel Kappen.
Eerst maar de deksel eraf.
spruitstuk er af en ontsteking er uit om wat ruimte te maken
Bougies eruit.
Even een schroevendraaier er in om te voelen hoe de zuiger staat. Motor een stukje doorgedraaid tot hij net van onderste punt weer omhoog gaat. Dit zie je aan de schroevendraaier.
Truc met het touw. Stuk plastic touw in een bougiegat gestopt, zo veel mogelijk, dit was een touw van ± 1,5 cm dik en daar moest wel een meter van in.
Vervolgens de motor doorgedraaid tot hij niet verder kon. De zuiger kan dus door het touw niet verder omhoog.
Nu zitten de kleppen vast. Tenminste, ze kunnen niet naar beneden vallen..
Veertje van tuimelaar afgehaald en de tuimelaar met een schroevendraaier van het bolletje gelepeld. Even een doek er over zodat er niet iets weg kan springen.
Even een paar flinke tikken op de veerschotel om de halve maantjes los te krijgen. Met name die van de inlaatkleppen zaten erg vast!
Gereedschapje gemaakt van een "Flamco Rail R1", dit is een standaard profiel wat denk ik te koop is bij de CV-Boer. (R2 is te dik, past net niet)
En hier kon ik de klepveer mee indrukken
Zodat ik met een magneetpen de halve maantjes er uit kon vissen.
Zie hier de veer
En zie hier de klepseal
Omhoog friemelen met een schroevendraaier
En hier de oude en nieuwe klepseal + een condoompie om hem over de klepsteel te schuiven. Condoompie is nodig om de seal niet te beschadigen.
Condoompie over de klepsteel
Er op geduwd met een lange dop (maatje 12 geloof ik)
En hier zit de nieuwe klepseal er op.
Vervolgens natuurlijk de klepveren er weer op, halve maantjes er in en de tuimelaar weer teruggeleped.
En dat dan 12 keer.
Nu maar hopen dat het geholpen heeft. Morgen ga ik verder met de carbs weer monteren, uitlaat weer vast, ontsteking er in en dan weer alles afstellen (klepspeling, onstekingstijdstip, contacthoek).
Ik laat wel weten of de blauwe wolken weg zijn
[[wave]]
Ik heb vanmiddag m'n klepsteelrubbers vervangen. Reden was dat wanneer ik stilstond bij bijv. een stoplicht en de motor dus even stationair stond te draaien, wanneer ik daarna optrok kwam er nogal een pluim met blauwe rook uit m'n uitlaat.
Ik heb dus m'n klepseals vervangen maar weet nog niet of het helpt.
Even een fotoreportage:
Het setje klepsteelrubbertjes, gekocht bij Marcel Kappen.
Eerst maar de deksel eraf.
spruitstuk er af en ontsteking er uit om wat ruimte te maken
Bougies eruit.
Even een schroevendraaier er in om te voelen hoe de zuiger staat. Motor een stukje doorgedraaid tot hij net van onderste punt weer omhoog gaat. Dit zie je aan de schroevendraaier.
Truc met het touw. Stuk plastic touw in een bougiegat gestopt, zo veel mogelijk, dit was een touw van ± 1,5 cm dik en daar moest wel een meter van in.
Vervolgens de motor doorgedraaid tot hij niet verder kon. De zuiger kan dus door het touw niet verder omhoog.
Nu zitten de kleppen vast. Tenminste, ze kunnen niet naar beneden vallen..
Veertje van tuimelaar afgehaald en de tuimelaar met een schroevendraaier van het bolletje gelepeld. Even een doek er over zodat er niet iets weg kan springen.
Even een paar flinke tikken op de veerschotel om de halve maantjes los te krijgen. Met name die van de inlaatkleppen zaten erg vast!
Gereedschapje gemaakt van een "Flamco Rail R1", dit is een standaard profiel wat denk ik te koop is bij de CV-Boer. (R2 is te dik, past net niet)
En hier kon ik de klepveer mee indrukken
Zodat ik met een magneetpen de halve maantjes er uit kon vissen.
Zie hier de veer
En zie hier de klepseal
Omhoog friemelen met een schroevendraaier
En hier de oude en nieuwe klepseal + een condoompie om hem over de klepsteel te schuiven. Condoompie is nodig om de seal niet te beschadigen.
Condoompie over de klepsteel
Er op geduwd met een lange dop (maatje 12 geloof ik)
En hier zit de nieuwe klepseal er op.
Vervolgens natuurlijk de klepveren er weer op, halve maantjes er in en de tuimelaar weer teruggeleped.
En dat dan 12 keer.
Nu maar hopen dat het geholpen heeft. Morgen ga ik verder met de carbs weer monteren, uitlaat weer vast, ontsteking er in en dan weer alles afstellen (klepspeling, onstekingstijdstip, contacthoek).
Ik laat wel weten of de blauwe wolken weg zijn
[[wave]]