remmende werking

Plaats hier vragen over carrosserie, dit kan ook de binnen carrosserie zijn
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

remmende werking

Bericht door Henk Lith » 30-01-2013 12:28

De remmende werking viel wat tegen, althans dat vond de APK keurmeester, ik had het zelf nog niet zo zeer gemerkt met rijden en remmen natuurlijk :lol:
Maar goed links achter was de remwerking te gering.
Rechts had ik al eens een revisie setje ingezet in de remcilinder, dus die remde weer goed, nu bij Ben Haagsma ook voor links achter maar een setje besteld, hoop dat het daarmee dan verholpen is, want verder zag het er nog goed uit met de remschoenvoering en de remtrommel.

Verder heb ik nog een behoorlijke tok/tik in de achteras, komt volgens mij ook van links achter.
Ik merk dan ook als ik de achteras van de grond heb en ik draai het linkerwiel met de hand dat daar toch wat geruis uitkomt, rechts loopt ie zonder bijgeluiden mooi rond.

Ik heb ook een set voor het achterwiellager, eigenlijk had ik die voor rechtsachter, omdat daar wat speling op zit.
Maar dat getik in het linkerachterwiel vind ik storender en verontrustender.

Zo zal ik daar mijn aandacht op moeten richten, en de APK maar even vergeten, helaas moet ik hem dan maar even afmeldenbij de RDW.
Het is niet anders, blijf toch wel mobiel.

Als iemand uit ervaring met remveschillen ( en tikkende achterwielen) nog wat tips heeft, dan ben ik daar uiteraard heel blij mee.

Groet, Henk Lith

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 02-02-2013 13:27

Hoi Henk,

Toen ik met m'n Flosse bij de APK kwam bleek een achterkant helemaal niet te remmen en ik had er eigenlijk niets van gemerkt. Ik had natuurlijk ook erg weinig gereden want hij had immers geen APK. En een verschil in je achterremmen merk je denk ik ook nauwelijks, meeste rem je toch met je voorremmen.
Je kunt natuurlijk de auto opkrikken en terwijl er iemand of iets op het rempedaal drukt kijken of je wielen werkelijk vast staan of dat je ze nog kan draaien. Ben ik toen vergeten te doen en het werd pas opgemerkt toen hij op de remmenbank kwam.
Ik heb toen de trommel er af gehaald om te kijken wat er aan de hand was:
Afbeelding
Bleek dus dat de rubber afdekkapjes niet goed zaten waardoor er vuil in de cylinder was gekomen.
Boel goed schoongemaakt en ingevet met de blauwe tube:
Afbeelding
En weer fijn in elkaar
Afbeelding
Andere kant ook maar schoongemaakt en ingevet. En vervolgens weer op de remmenbank gaven ze keurig gelijke waardes aan.

Mijn tip dus: Even loshalen, invetten en weer in elkaar.

Vwb de tik/tok, hier heb ik helaas nog geen last van gehad :D

Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 02-02-2013 16:16

Hoi Marcel, mooi man met een paar foto'sjes er bij :o))
Klopt wat je zegt, met remmen tijdens rijden hen ik niks gemerkt.
Was ook alleen maar op de rollen testbank te constateren verdorie.
Ik heb toen met een auto vriend van mij is gekeken naar de remwerking, door de kont even van de vloer te krikken, en een remmen en de andere proberen om het wiel te draaien, met verschillende remkracht zelfs.
Maar wij konden met deze methode niks onderscheijdelijks vinden in de remwerking.
Dus net als wat jij dacht, heb ik nu maar een heel binnenwerkje besteld, de cilinder zal ik ook nog wat honen, en dan maar weer is naar de tesbank.
Verder was er niks wezenlijks aan mankemanten voor de apk.
Als ik er aan denk zal ik nog wat foto's maken van mijn bevindingen.
Groet, Henk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 06-02-2013 23:49

Zo vandaag mijn linker achterwiellager (plus de omringende olie keringen uiteraard) vervangen, lager was echt niet goed.
Nu nog even de baan op, ben benieuwd of ook de tik nu weg is, want daar was dit alles natuurlijk om te doen he.
Wat mij opviel, was dat er zoveel dikke moderachtige drap in de hollebuis, waar de as doorheen loopt zat.
Ik ben bang dat de andere kant ook veel troep in zit, en misschien ook wel in het differentieel, de olie die daaruitkwam was behoorlijk donker van kleur in elk geval.
Ik vraag me ook af wat wijs is, zou je het differentieel niet kunnen spoelen met dunne olie? motor olie of zo?
Dan beide wielen van de grond en het differentieel wat laten draaien, geheel onbelast natuurlijk, en zorgen dat hij niet van de blokken valt :o))
Uiteindelijk voor de baan op, weer de SAE 90 er in.

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 12-02-2013 16:48

Zo, weer een updeetje naar "me eige" dan maar.
Differentieel weer gevuld met 2L olie SAE 90 GL05 van Kroon.
Rijtest gedaan, en voila, de tik in het achterwiel is weg.
dus maar even doorgereden voor de herkansing van de APK
Nou dat is maar net gelukt, linkerachterwiel remt maar net op de grens van ie zou moeten, maar de keurmeester had een goede bui :o))
Tot Feb, 2015 heb ik de tijd om nog is goed naar de remmende werking van de achterwielen te kijken, of,,, misschien is wat meer met die bak gaan rijden! komt het vanzelf goed denk ik.
Probleem is bij dit soort zaken dat je de remwerking zonder meetapparatuur zo moeilijk kan beoordelen.
voor dit jaar nog zat andere dingen aan de auto te doen, motor nog wat na kijken omdat ie zo moeilijk start, ik moet altijd eerst de motor opwarmen met de webasto heater.
verder nog vewarming inorde maken, tankmeter (gever) nog vervangen, en de hele electro nog op de schop, er zit nog van alles in wat geen of een onduidelijke functie heeft.
En natuurlijk nog aan de carosserie werken, bodem goed laten afspuiten
Meer dan genoeg te toen, maar dat is de hobby he.
Groet, Henk

Jan ten Brinke
Forumgebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-04-2012 15:24

remmende werking

Bericht door Jan ten Brinke » 07-07-2014 21:53

Nu we bijna aan het einde van de opbouw zijn ben ik bezig met de remmen.
Deze deden helemaal niets meer. Ondertussen de remcilinders achter vervangen (zaten helemaal vast door roest) ook de soepele remslangen vervangen. Voor de remklauwen met remblokken en de soepele remslangen vervangen. zelfde euvel als achter. Remolie vervangen en de boel ontlucht.
resultaat geen remmende werking. Bij het intrappen van de rem voel ik geen druk, na een paar keer snel achter elkaar remmen voel ik druk maar remt niet. Wie kan mij verder helpen met info?

gr. Jan

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 07-07-2014 22:17

Hoi Jan, begrijp ik dat geen enkele rem werkt? voor niks, achter niks?
Groet, Henk

Jan ten Brinke
Forumgebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-04-2012 15:24

Bericht door Jan ten Brinke » 07-07-2014 22:21

Ja Henk,
mijn enige redmiddel is de handrem.
gr. Jan

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 08-07-2014 00:01

Hoi Jan, lijkt mij iets van de rembekrachtiger, en of de vacuümpomp!!
Voor zo'n probleem moet je eigenlijk even met een extra mannetje zijn, om de een te laten remmen en de ander te laten kijken wat er precies gebeurd in de remzuiger.
Ik zal ook is kijken of er al is wat over geschreven is in dit forum, ik heb het ooit al is gevraagd, en toen een bericht van Leon daarover gekregen
Het is me nu wat te laat om daar op te zoeken, kijk anders even mee over dit probleem.
Groet, Henk

Jan ten Brinke
Forumgebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-04-2012 15:24

Bericht door Jan ten Brinke » 08-07-2014 09:12

Het onderwerp gevonden, maar in eerste indruk een ingewikkeld verhaal. Ga hier vandaag mee aan de slag en hoop er uit te komen. Laat het resultaat weten. Alvast bedankt voor de info
gr. Jan

Plaats reactie