lichtschakelaar demonteren

Alle vragen over elektra aan je wagen. Plaats hier vragen over elektronica/verlichting, kabelbomen e.d.
Plaats reactie
Jan ten Brinke
Forumgebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-04-2012 15:24

lichtschakelaar demonteren

Bericht door Jan ten Brinke » 22-09-2013 13:39

Bij een blik onder het dashbord kwam ik tot een vervelende ontdekking. De rode draad van contakt nr.30 van het contaktslot is eens zo warm geworden dat de isolatie gesmolten is.
Om deze draad te vevangen moet ik de lichschakelaar er uit hebben, maar hoe krijg ik voor elkaar? Heeft iemand hier ervaring mee hoe deze zonder schade te verwijderen.
b.v.d. Jan ten Brinke

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 22-09-2013 23:07

Hoi Jan, ik heb dat nog nooit hoeven doen, maar ik denk dat je het draaiknopje gewoon naar je toe moet trekken, en dan zal je daaronder wel een moer vinden, net zoiets als bij een potmetertje he :o))
Maar ik snap je aarzeling, denk er wel om om eerst de accu (plus of min) los te maken, er komen daar draden aan die direct op de accu zitten.
Overtuig je ook dat er nu niet meer een te grote stroom loopt in de diverse standen van de schakelaar.
Overigens denk ik dat er best wel een behoorlijke stroom zou kunnen lopen.

NB: het kan ook zijn dat de schoef waarmee de draad aan de schakelaar vast zit niet genoeg vast gerdraaid zit, dan krijg je daar wat overgangsweerstand, en bij gevolg warmte onwikkeling.

Groet, Henk Lith

Jan ten Brinke
Forumgebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-04-2012 15:24

Bericht door Jan ten Brinke » 23-09-2013 17:14

Hallo Henk
Bedankt voor je antwoord, de kabels had ik na het zien van de kale draad al los gehaald.
Het plastic van de schakelaar moet je er inderdaad met behoorlijk wat kracht af trekken.
Hierna kun je met een dun pennetje de roset los tikken waardoor de schakelaar los komt.
De draad vervangen en de boel weer gemonteerd. Weer op naar de volgende klus, deuren en de spatborden afstellen, binnenverlichting aanbrengen enz. Ja de opbouw is nog lang niet klaar.
Gr. Jan

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 23-09-2013 22:50

Ok Jan, langzaam maar zeker? als het een beetje redelijk weer blijft dit najaar dan schiet je ook wat beter op he.
Gelukkig geen vacanties meer die je enorm ophouden van je klus :o)
Groet, Henk

Plaats reactie