Zoemer verlichting

Alle vragen over elektra aan je wagen. Plaats hier vragen over elektronica/verlichting, kabelbomen e.d.
Plaats reactie
johndewinger
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 24-11-2013 01:56

Zoemer verlichting

Bericht door johndewinger » 27-09-2014 23:41

Hoi

Vanmorgen met een beetje mist de verlichting aangedaan en bij het eindpunt weer vergeten uit te doen , gelukkig na een klein half uurtje werd ik gewaarschuwd en ging het dus goed :D
Maar zit er eigenlijk een zoemer op de Heckflosse ??
Zo niet dan monteer ik er een want zo moeilijk is dat niet weet ik nog van vroeger.
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 28-09-2014 11:33

hoi John, nee er zit helemaal niets op wat je waarschuwt voor licht laten branden en dat soort zaken, er werd vroeger gerekend op de attentie van een aardige overbuurman of vrouw denk ik :o)

Er is inderdaad een mogelijkheid om een waarschuwins signaaltje in te bouwen dat afgaat als je het contact afzet en het licht brandt nog!
Of je daar ook een zoemer mee kunt aansturen betwijfel ik, want dit systeem, waar ik het schema niet 123 van heb maakt gebruik van een klein lekstroompje.

Ik zal mijn geheugen eens aanspreken voor het schema'tje .

Groet, Henk Lith

Ries Vernooij
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02-09-2014 14:19

Zoemer verlichting

Bericht door Ries Vernooij » 05-11-2014 15:44

Hey John en Henk,
Ik had zelfde probleem met lege accu..
Heb mij Halfords voor €5,- een zoemertje gekocht en ingebouwd.
Wel even opletten: volgens gebr aanwijzing moet de zoemer tussen een punt van aansturing van het grote licht en de deursxhakelaar geplaatst worden, die bij de meeste autos de deurschakelaar aan massa ligt.
Echter niet bij de MB! Tenmisnste niet bij mijn 220SE coupe 1965. Daar schakelt de schakelaar de fase !! Ik heb daarom een exta deur schakelaar gekocht (ook €5,-) :en die in een gat geplaats welke zich in de deurstijl on der andere deurschakelaar bevindt. De zoemer aangesloten tussen aansturing van licht en de schakelaar.
Ik heb dus twee deurschakelaars onder elkaar.
Werkt prima,

Gr Ries Vernooij
m.vr.gr
Ries Vernooij

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 05-11-2014 19:36

volgens mij hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld.
Je hebt een zoemer nodig en een paar diodes.

een kant van de zoemer maak je vast aan de geschakeldekant van het contactslot, en de andere kant van het zoemertje via een diode aan een plus van een koplamp, bv. de stadsverlichting (links of rechts maakt niet uit).

Ik zal dit zelf nog even uitzoeken of dit ook goed werkt.

Het zoemertje dient te werke op een stroompje van enkele milamperes, en toch flink lawaaimaken natuurlijk bij dit geringe stroompje

De plus van de diode moet aan de lampkant, de kathode dus aan het zoemertje.

sluit je diode verkeerd om perongeluk, dan werkt het niet, er gaat ook niets kapot!

Groet, Henk

zie principe tekening
Afbeelding

Plaats reactie