Bedrading koplamp zij-lamphoudertjes

Alle vragen over elektra aan je wagen. Plaats hier vragen over elektronica/verlichting, kabelbomen e.d.
Plaats reactie
Ries Vernooij
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02-09-2014 14:19

Bedrading koplamp zij-lamphoudertjes

Bericht door Ries Vernooij » 06-11-2014 16:52

Hallo,
De koplampen van mijn 220SE 1965 hebben behalve de twee ronde schijnwerpers ook twee lamphouders aan de zijkanten.
- een zijlampje (met oranje glas) is voor de richtingaanwijzer.
- in het huisje aan de andere kant (met transparant glas) zit geen lamphoudertje/fitting. Maar daar kan ik wel aankomen, dus dat is geen probleem. Maar ik zou die kant van de koplamp ook willen verlichten!!
Echter naar dit houdertje/fitting met transparant glas gaan twee paar draden die los in het huisje liggen, dus ongebruikt, omdat er geen fitting in zit.
1) een paar kan gebruikt worden als parkeerverlichting. Bij contact uit en richting aanwijzer in links of rechts staat er spanning op de draden.
2) ik kan echter voor het andere paar draden niet ontdekken waarvoor het zou kunnen dienen. Ik krijg geen spanning bij het draaien aan de lichtschakelaar etc.

Weet iemand waarvoor de draden uit 2) zou kunnen dienen?[/b]
m.vr.gr
Ries Vernooij

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 06-11-2014 19:31

Hoi Ries, heb je soms Amerikaanse lampen?
Maak anders even een paar foto's van de situatie.
Het zijn anders misschien wel de parkeerlichten!?
Parkeer licht standen zitten helemaal links van de lichtschakelaar, dus vanuit de midden, " 0 " stand linksom draaien.
Groet, Henk

Ries Vernooij
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02-09-2014 14:19

Bericht door Ries Vernooij » 06-11-2014 22:37

Hey Henk,
Ik heb inderdaad Amerikaanse koplampen.
En er gaan twee paar draden naar de compartimenen met de transparante(witte) glazen.

Een paar draden is inderdaad voor parkeerlichten. Bij het draaien van de lichtschakelaar naar links komt daar spanning op te staan.

Maar het gaat om het andere paar draden. Die komen uit de kabelboom en ik kan niet achterhalen waar ze vandaan komen.
Ik vraag me af voor welke functie die draden gebruikt kunnen worden: dagrijverlichting?
m.vr.gr
Ries Vernooij

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 06-11-2014 23:45

Hoi Ries, als verder alles het doet, stadslicht, dimlicht, en grootlicht, richtingaanwijzer, en de standlichten, dan heb je alles waar bij de APK naar gekeken wordt denk ik, standverlichting is denk ik niet eens verplicht.

Punt is dat ik er geen schema van heb, maar misschien is kijken bij een andere auto waar Amerikaanse koplampen op zitten :o))

Groet, Henk

Ries Vernooij
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02-09-2014 14:19

Bericht door Ries Vernooij » 07-11-2014 21:27

Ik ben er inmiddels achter waarvoor de extra draden dienen.

Tot ~1960 werden in amerikaanse koplampen de lampen van de stadslichten vanuit de zijkanten met de witte glazen bedreven.
Later werd dit gedaan vanuit de ronde koplampen bij de dimlamp. Hetzelfde als in de europese koplampen
Maar de bedrading van de oude schakeling zit er bij mij als optie nog in de koplamp.

Ik zoek nu twee extra fittings voor de huisjes met de witte glazen. Dan kan ik die als dagrijverlichting gaan gebruiken............
m.vr.gr
Ries Vernooij

Plaats reactie