verlichting kilometer teller

Alle vragen over elektra aan je wagen. Plaats hier vragen over elektronica/verlichting, kabelbomen e.d.
Plaats reactie
G.Wenning
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-06-2012 12:29

verlichting kilometer teller

Bericht door G.Wenning » 26-06-2012 12:32

Kan iemand mij vertellen hoe ik op een makkelijke manier het lampje in de kilometer teller (dashboard) kan vervangen.

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 26-06-2012 20:34

Bij mij is het ook donker op m'n thermometer. Ik heb me laten verteller dat het meestal de potmeter is die stuk is. Deze kan doorverbonden worden. Enige is dat hij dan niet meer regelbaar is qua sterkte.

Ik heb er nog niets aan gedaan, iets van later zorg. Maar ik ben wel benieuwd hoe je dit gaat oplossen.
Laat je 't even weten? Liefst natuurlijk met een fotootje.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 27-06-2012 00:30

Je moet het instrumenten panneel in elk geval wat naar voren halen.
Op de bovenhoeken zit een lampje, als je daar ergens vandaan 12v op zet ga je buiten de potmeter om, kan je proberen, voor de time beeing misschien een oplossing!?
Groet, Henk

leon
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 22-08-2011 20:30

Bericht door leon » 12-07-2012 20:06

De ruimte om iets te doen achter het combieinstrument is minimaal
Om het netjes te maken kun je het beste het combieinstrument uitbouwen
De oliedrukleiding en de stekker moet dan losgemaakt worden en aan het motorblok de capilaire buis voor de koelwater temperatuur meter dus ook het koelwater moet dan afgetapt worden
Deze moet in zijn geheel met het kombieinstrument vorzichtig naar voren gehaald worden
Als de potmeter kappot is dan zou ik deze doorverbinden met een betrouwbare verbinding
Als alles losgemaakt is kan er netjes gewerkt worden


groeten leon

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 04-07-2013 12:24

ouder bericht maar toch, je kunt het kombi instrument naar voren halen zonder de capilaire temperatuurmeter uit het blok te schroeven, de oliedrukslang kan ook blijven zitten, maar als je toch wat meer ruimte wil kun je deze ook wel even loshalen, NIET VERGETEN weer vast te zetten!!!

Voorzichtig omgaan met het capilair is ook geboden, deze is relatief kwetsbaar, niet hard aan gaan trekken of buigen.

Het kombi instrument zit aan de achterzijde wel vast met een grote vleugelmoer, deze moet dus met een goede greep onder het dashboard losgedraaid worden.

De lampjes zitten op verschillende plaatsen in het kombiinstrument met een wegdraaibaar kontakt erachterop. Het zijn gewone 12V BA9 3W. Let wel op, de polen zijn omgedraaid in het kombi instrument, LED lampjes werken dus niet (heb ik ooit willen doen...lastig).

Groetjes,
Mathieu

Plaats reactie