ontsteking
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 22-08-2011 20:30
ontsteking
vorige week liet mijn 220SE me voor het eerst in de steek
Na een paar maande stilstand ging de motor mnet aan de gang,sloeg weer af en niet meer aan de gang te krijgen
voor de motor aan de gang te krijgen heb je lucht,benzine en een vonk nodig
brandstof en lucht was er voldoende maar de vonk was minimaal
De bougies die er in zitten zijn de orginele boch bougie,s met weerstand
Ik had nog NGK bougie,s liggen zonder weerstand
deze er ingezet en de moter ging weer aan de gang
Na een ritje ging de motor als ik vermogen wilde inhouden
Het geluid in de uitlaat bij stationair was pruttelend
Dit licht vrijwel altijd aan de ontsteking
Ik ging het tijdstip controleren met ee ,flitslamp, die op de inductie werkt van de bougie kabel
Deze flitste amper,dus een zwakke vonk
De bobine werd warm dus dit was raadzaam om doortemeten
Ik had geen weerstand waarde van de bobine dus ben ik de spanning over de bobine gaan meten met de contactpunten gesloten
deze moet ongeveer 9 volt zijn maar was 6 volt
Door de te hoge temperatuur werdt de weerstand te hoog waardoor de stroomsterkte te laag is door de primaire spoel
Daardoor te laag magnetisme dus te lage inductie spanning in de secundaire spoel ,dus zwakke vonk
Met een ander bobine zou het opgelost zijn
Ik ben een stap verder gegaan
Ik heb alles omgebouwd naar een vol electroniche ontsteking
De bobine is nu 12 volt en er is een compleet nieuwe behuizing die afgestemd is op de motor
Deze is van het merk123 injection
Voordeel geen mechaniche delen zoals contactpunten centrifugaal en vacuumvervroeging,electronuche contacthoekregeling en belastings regeling dor ingebouwde vacuum sensor
De vacuumsensor wordt de vacuumleiding van de vacuumvervroeger aangesloten
Je begind met het istelen van het motor caracter op de nieuwe ontsteking
er zit een beschrijving bij
Eerst zet je de motor met de oude ontsteking op tijd
Dan haal je die eruit en monteer je de nieuwe en stel je deze af na het aansluiten van de bedrading met een ingebouwde led
Na alles opgebouwd tw hebben starte de motor meteen
Na het warm draaien en bij het juiste toerental heb ik met lopende motor de onsteking met de ontstekings lamp afgesteld
De moter liep perfekt
Tijdens de proefrit merkte ik het meteen dat er meer vermogen en soeplesse in zit
De auto loopt nu vlotter en waarschijnlijk zuiniger
Aan de buitenkant bij de motor zie je amper het verschil
Soms werken moderne middelen goed op oude techniek
Ik heb dit verhaal op het forum gezet om andere liefhebbers een idee te geven van deze ervaring en ook om het forum een beetje tot leven te brengen
groeten leon
Na een paar maande stilstand ging de motor mnet aan de gang,sloeg weer af en niet meer aan de gang te krijgen
voor de motor aan de gang te krijgen heb je lucht,benzine en een vonk nodig
brandstof en lucht was er voldoende maar de vonk was minimaal
De bougies die er in zitten zijn de orginele boch bougie,s met weerstand
Ik had nog NGK bougie,s liggen zonder weerstand
deze er ingezet en de moter ging weer aan de gang
Na een ritje ging de motor als ik vermogen wilde inhouden
Het geluid in de uitlaat bij stationair was pruttelend
Dit licht vrijwel altijd aan de ontsteking
Ik ging het tijdstip controleren met ee ,flitslamp, die op de inductie werkt van de bougie kabel
Deze flitste amper,dus een zwakke vonk
De bobine werd warm dus dit was raadzaam om doortemeten
Ik had geen weerstand waarde van de bobine dus ben ik de spanning over de bobine gaan meten met de contactpunten gesloten
deze moet ongeveer 9 volt zijn maar was 6 volt
Door de te hoge temperatuur werdt de weerstand te hoog waardoor de stroomsterkte te laag is door de primaire spoel
Daardoor te laag magnetisme dus te lage inductie spanning in de secundaire spoel ,dus zwakke vonk
Met een ander bobine zou het opgelost zijn
Ik ben een stap verder gegaan
Ik heb alles omgebouwd naar een vol electroniche ontsteking
De bobine is nu 12 volt en er is een compleet nieuwe behuizing die afgestemd is op de motor
Deze is van het merk123 injection
Voordeel geen mechaniche delen zoals contactpunten centrifugaal en vacuumvervroeging,electronuche contacthoekregeling en belastings regeling dor ingebouwde vacuum sensor
De vacuumsensor wordt de vacuumleiding van de vacuumvervroeger aangesloten
Je begind met het istelen van het motor caracter op de nieuwe ontsteking
er zit een beschrijving bij
Eerst zet je de motor met de oude ontsteking op tijd
Dan haal je die eruit en monteer je de nieuwe en stel je deze af na het aansluiten van de bedrading met een ingebouwde led
Na alles opgebouwd tw hebben starte de motor meteen
Na het warm draaien en bij het juiste toerental heb ik met lopende motor de onsteking met de ontstekings lamp afgesteld
De moter liep perfekt
Tijdens de proefrit merkte ik het meteen dat er meer vermogen en soeplesse in zit
De auto loopt nu vlotter en waarschijnlijk zuiniger
Aan de buitenkant bij de motor zie je amper het verschil
Soms werken moderne middelen goed op oude techniek
Ik heb dit verhaal op het forum gezet om andere liefhebbers een idee te geven van deze ervaring en ook om het forum een beetje tot leven te brengen
groeten leon
-
- Site Admin
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25-06-2011 19:38
Mooi verhaal!
Hallo Leon,
Leuk dat je dit doet en probeert.
Kunnen we allemaal een hoop van leren.
Nog maar even afwachten of dit forum echt gaat werken zo.
Wie weet.....
Groet,
Theo Overduin.
Leuk dat je dit doet en probeert.
Kunnen we allemaal een hoop van leren.
Nog maar even afwachten of dit forum echt gaat werken zo.
Wie weet.....
Groet,
Theo Overduin.
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Klopt Leon, ik heb ook alleen maar positieve berichten over de 123 ontsteking gelezen, ik ben altijd een beetje bang dat het inzetten mechanisch net niet helemaal past, of dat je nog wat busjes of plaatjes moet aanschaffen om het er 100% goed in te krijgen.
Overigens heb ik zelf de overweging om die 123 ontsteking in mijn beide benzine auto's te plaatsen nog niet gemaakt.
Ik moet zeggen dat zowel de 200/w115 als de 220SE/w111, met de conventionele ontsteking perfect werken (uh,, waar kan ik afkloppen? ))
Groet, Henk Lith
Overigens heb ik zelf de overweging om die 123 ontsteking in mijn beide benzine auto's te plaatsen nog niet gemaakt.
Ik moet zeggen dat zowel de 200/w115 als de 220SE/w111, met de conventionele ontsteking perfect werken (uh,, waar kan ik afkloppen? ))
Groet, Henk Lith
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 13-01-2012 23:15
onsteking
alles past prima selen zijn zo uitwisselbaar , maar je moet wel alles er bij gebruiken , dus zorg dat je zet compleet zoekt
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
Beetje late reaktie misschien op dit ontstekingstopic, maar het eerste wat ik gedaan heb toen ik m'n Flosse kreeg was er een 'elektronische' onstekingset van Velleman in zetten. (Velleman K2543)
Ik had zo'n Velleman kitje al in m'n W114 zitten en dit werkte fantastisch!
En............een flink stuk goedkoper als een 123.
Er staat een beschrijving op het Renault-4 Forum (ook leuke auto's overigens):
http://renault4.weebly.com/velleman-kit.html
Ik heb hem toen gekocht voor ik geloof 17 euro bij onze plaatselijke elektronika zaak, die had ze gewoon op voorraad.
Maar bijv. Conrad heeft ze ook, even zoeken op K2543, zijn daar 2 tientjes.
Daar kun je je toch geen buil aan vallen. En het in elkaar solderen is nog leuk om te doen ook.
Ze hebben ook een behuizinkje, hoewel een appie-pindabakkie ook wel grappig is.
Google maar eens rond op 'Velleman K2543', wordt een hoop over geschreven!
Ik had zo'n Velleman kitje al in m'n W114 zitten en dit werkte fantastisch!
En............een flink stuk goedkoper als een 123.
Er staat een beschrijving op het Renault-4 Forum (ook leuke auto's overigens):
http://renault4.weebly.com/velleman-kit.html
Ik heb hem toen gekocht voor ik geloof 17 euro bij onze plaatselijke elektronika zaak, die had ze gewoon op voorraad.
Maar bijv. Conrad heeft ze ook, even zoeken op K2543, zijn daar 2 tientjes.
Daar kun je je toch geen buil aan vallen. En het in elkaar solderen is nog leuk om te doen ook.
Ze hebben ook een behuizinkje, hoewel een appie-pindabakkie ook wel grappig is.
Google maar eens rond op 'Velleman K2543', wordt een hoop over geschreven!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33