Kachel

Plaats hier vragen over losse onderdelen
Hans 111
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 27-01-2014 21:41

Kachel

Bericht door Hans 111 » 02-02-2014 18:53

Vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald een heckflosse uit 1964 , 220 se, 250 km gereden en ondanks de diagonaal banden en wat windgeruis ( deurrubbers) rijd de auto prima, motorisch en technisch gezond volgens mij.
Alleen de kachel Edie Inges huiven doen niet veel zitten erg vast en er brak er al een af( plastic opschuifhandeltje) die zoek ik dus eentje en iemand ervaring wat te doen met de kachel ,hoe uit te bouwen, kan dat makkelijk van onderuit het dashboard?
Hoor graag als iemand suggesties heeft
Gr Hans Geertman :D
Komt het nu niet dan komt het later....

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 05-02-2014 12:08

hoi Hans, ja het uitbouwen vanonder het armaturenbrett is niet zo'n probleem.

Meestal zitten de kraantjes vast. Deze kun je demonteren en met watervast vet nieuwe rubber ringetjes erin.
Wel goed kijken hoe het busje in het kraantje zat, aantekenen met een kraspen of zo!

Kijk ook of je Bowdenkabels goed werken, evt. wat olie erin laten lopen etc.

Mathieu
Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 05-02-2014 21:01

Mooie "exploedid view" (als je dat zo schrijft).
Bij mijn 200D is dit ook nog een klusje dat ik even voor me uit heb ge planned.
Dus ik ben ook blij met alles wat ik er over kan vinden in dit "draadje".
Moet je alle koelvloeistof weer aftappen, of zijn er handigheijdjes om dat niet te hoeven doen?
Groet, Henk

Hans 111
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 27-01-2014 21:41

Bericht door Hans 111 » 05-02-2014 22:03

Dank Mathieu , ga het eens proberen meld me wel weer als het niet lukt
Gr. Hans :shock:
Komt het nu niet dan komt het later....

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 28-03-2014 22:17

Hoi Mathieu, hoe krijg je dat kraantje verder uit elkaar?
ik heb het armpje waar de kabel aan zit er af, dan kan je daaronder nog een ringetje er uitwippen, die de maximale slag van dat kraantje bepaalt neem ik aan, maar hoe kom ik dan verder bij het echte binnenwerkje?
En is dat te doen met de kachel nog in de auto?
Verder denk ik dat alle water er uitloopt, dus moet je wat slangen onder de motorkap blokkeren?
Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 30-03-2014 10:06

Hoi Henk, even een snel antwoord want ik sta op het punt naar Venray te gaan om mijn hardyschijhven ed te vervangen van de 500SE.

Je kunt een schroefj ein het midden van het kraanbusje draaien en daarmee het kraanbusje eruit trekken, het gaat wat moeilijk door de rubber O-ring die om het busje zit en evt. vuil.

Ja er loopt dan wel koelvloeistof uit dus beter eerst aflaten en doek eronder.

Groetjes Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 30-03-2014 10:37

Thanks Mathieu, een gewaarschuwd mens telt voor twee :o))
Dan vrees ik dat nagenoeg alle koelmiddel er uit zal lopen, vanwege die onderste slang op het motorblok.
Of ik moet die opening blokkeren (slang dicht knijpen?)
Van bovenaf zal er denk ik niet veel uitlopen, of ik moet ook die slang vooraf dichtknijpen.

Succes met de Hardy schijven!

Groet, Henk

al0326
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-01-2017 19:54

Kachel

Bericht door al0326 » 06-01-2017 10:35

Beste allen,

Van mijn 230 S zitten de kachel kranen muurvast.
ik lees op het forum dat het uitbouwen van de kachel redelijk te doen is.
Er wordt over een exploded view geschreven, bericht uit 2014 geloof ik, maar ik zie dat plaatje niet.
Ik zou graag even een handig plaatje willen zien of de uitbouw een beetje makkelijk is. Of adviseer je de radiateur te laten zitten en de kraantjes er uit te sleutelen? Hoor graag adviezen.

Groet Bas

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 07-01-2017 14:47

Hoi Bas,

De kachel zit maar met 3 schroeven vast. Onder 2 boutjes en boven een schroef vertikaal bij de ventilator.
Verder hangt hij vast een de slangen die door het schutbord gaan. Deze klemmen en het is beter niet te hard eraan te trekken omdat het soldeer van de leidingen kan scheuren.
Dus beter duwen vanuit de motorruimte, kruipolie tec.

Slangen ook beter meteen vernieuwen natuurlijk en goede slangenklemmen gebruiken.

Leuke klus. Ik zou de kachel dus zeker uitbouwen, radiateurtjes schoonmaken, motortje smeren etc. etc.

Succes, Math

al0326
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-01-2017 19:54

Bericht door al0326 » 09-01-2017 22:32

Ha Math,

Bedankt voor de reactie, is inderdaad een goeie winterklus denk ik.
En ik moet nog even moed verzamelen om de beginnen.
Klink goed moet te doen zijn.
Die vertikale schroef bij de ventilator, hoe bereik ik die, via het rooster boverop het dashbord. of onder het dashbord vandaan?

Groet,

Bas

Plaats reactie