Oplossen speling Stuurschakeling

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 10-11-2013 11:25

Hoi Marcel,

De afbeeldingen zijn uit Bucheli Verlag, querschnitt durch die Autotechnik, Mercedes 200D/190Dc, deel 154 en 155.

Hele fijne boeken, ik heb ze ooit (ik denk 20 jaar geleden) cadeau gekregen voor mijn verjaardag van de vader van een klasgenoot van me van de HAVO, die had bijna alle uitgaven van deze boeken van alle auto's uit de jaren 60!

Achteraf gezien denk ik het beste cadeau wat ik ooit van iemand heb gekregen!

Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 10-11-2013 12:58

Ik denk dat je dit boek nu niet makkelijk meer zult vinden Mathieu, nog even helemaal afgezien van de prijs dan he.
Je zou misschien goeie zaak kunnen maken met copien van dit boek!?
Als club artikel of zo iets, ik zou er persoonlijk wel interesse voor hebben.
Groet, Henk

NB: ik kwam nog wel een deel 154 tegen over de Heckflosse, zijn het twee boeken? voor dat deel vragen ze over de 40 euro ex verzenden, ze worden dan nageprin begrijp ik.
zie:

https://www.google.nl/search?q=bucheli+ ... 3B120%3B90

Als dit werkt??

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 16-12-2014 21:20

Zo, van de week toch nog wat problemen met de stuurschakeling.

Was een bekend gevoel, vroeger ook al we eens gehad, maar toen erger, toen stond ik stil op een kruising en kon niet meer schakelen. Nu gelukkig alleen nog maar wat speling en een vaag gevoel.

Kogelgewricht kapot.
Vanavond meteen maar allebei vervangen.

De kapotte kogel zat behoorlijk vast op de stang, ik moest de stang met een griptang vasthouden! Paste allemaal maar net.
As ik een put had gehad had ik de stang natuurlijk even losgehaald van de bak.

Ook vond ik de 1e versnelling een beetje hakerig (al altijd).
Met wat gevoel even geprobeerd wanneer hij lekkerder schakelt, als ik de hendel net wat minder naar het stuur toe trok.
Het onderste kogelgewrichtje dus een paar slagen verder op de stang gedraaid zodat de hele stang korter werd. Nu schakelt hij super! :D

Met een goed gevoel op de bank zitten nu de rest van de avond :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 27-02-2016 23:45

Hoi Mathieu en andere belangstellende.
Over die boeken gesproken, die zijn weer opnieuw uitgegeven.
zowel deel 154 als 155,
ze kosten iets van 40 euro per stuk en zijn te bestellen bij www.asnbooks.nl
tel. 075-6403541

Groet, Henk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 19-05-2016 11:58

Ik ben weer begonnen met het proberen in elkaar te zetten van het stuur schakel deel.
Ik heb alle items (nylon schijfjes ed.) binnen, ook twee grotere nylon ringen, (zie items 513 en 515 op de tekening van het geheel).
Nou kan ik ring 513 iets groter dan een euro, logischerwijs nog wel plaatsen, nl. op de vork die over de schakelstang de rolbeweging mee neemt die vork draait in deze nylon ring neem ik aan.

Maar dan heb ik nog een grotere nylon ring over, iets groter dan een twee euro ring schat ik, item 515.

Waar deze hoort te zitten is me niet duidelijk, ik kan hem ook niet vinden in de tekening in het handboek, wel die kleinere nylon ring waar ik het over had.

Zou het versie verschillen kunnen zijn?, dan nog vreemd dat je die ring niet vindt in het dikke handboek
:cry:

Hopelijk kan hier iemand licht in het duister brengen.

Groet, Henk Lith

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 20-05-2016 09:52

Dan maar even een antwoord op meeigevraag.
Ik heb nog eens goed zitten zoeken op internet, en dan een en ander combinerend denk ik dat dat armpje onderin, dat de rol beweging van de schakel arm mee neemt, en de schuifbeweging ignoreert, (om het is deftig te zeggen), verpakt zit tussen die twee grote nylon schijven, hierboven genoemd.
Probleem is dat je dat nergens op een tekening kan zien, en die bussen bij mij al helemaal vergruist waren, dus ik had daar als voorbeeld ook niks aan.
Nu even wachten op lekker technisch weer, en dan gaan met die,, handel
:lol:

Groet, Henk

NB: die sigerungs clip die boven in aan de schakelstang zit, die er als eerste af moet zit net zo dat je hem niet uit dat kuiltje kan wippen, is dat Murphie of kan je hem nog draaien, met hamertje tik?

Plaats reactie