Oplossen speling Stuurschakeling

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Oplossen speling Stuurschakeling

Bericht door zuendfolge » 31-10-2013 15:20

Hallo allen,

Ik was heel blij dat mijn nieuwe 200 weer stuurschakeling had, een van de dingen die ik jammer vond bij mijn 230S was dat deze vloerschakeling had :(
Maar... dan moet die stuurschakeling natuurlijk wel fijn schakelen.

Op de stuurschakeling zat al een nieuwe nylon ring onder aan de hendel (111 268 0392 Gummipolster). Deze is vaak helemaal kapot en zeer makkelijk te vervangen, zou ik altijd doen.

Maar goed, dat was bij mij niet het probleem.

Ik heb vervolgens de 2 nylon ringetjes vervangen die onder het stuur in het bovengedeelte van de schakelstang zitten. (111 997 1240 Dichtring). Dit verhelpt speling bovenin en voorkomt dat de claxon gaat werken bij het schakelen. Hiervoor moet je wel het aluminium lagerblok uit de stuurkolom trekken met bv. een poeli-trekker. Een ring komt onder het lagerblok over de "fuehrungszapfen", dan het alu-lagerblok weer erop en dan de 2e nylon ring erboven samen met het metalen ringetje (186 990 6940) en klemmetje (186 268 0274).

Hiermee was de speling bovenin weg maar mijn probleem was nog niet opgelost. De schakelstang had onderin nog erg veel speling en bewoon millimeters op en neer bij het schakelen, te voelen onder aan de stuurstang en te zien waar de schakelstang door de bodem ging.

Om bij het onderste gedeelte te komen moest of de stuurkolom worden uitgebouwd of het stuurhuis.

Nu lekte mijn stuurhuis ook al dus heb ik deze laatste maar uitgebouwd en hiervan de onderste keerring meteen vervangen. Ik heb de splitpennetjes uit de koppeling naar de stuurstang verwijderd en verder de arm onder aan het stuurhuis losgetrokken met de poelitrekker (en een beetje warmte en eeh hamerslag op de poelitrekker). Het tuurhuis was zo makkelijk eraf te halen. Door de olie-vulopening van het huis kun je voelen en of zien of het stuurhuis in de middenstand staat, er zit een boring die precies onder ht gat moet zitten. Hier kun je ook een speciale pen indraaien om het zo te blokkeren. Het is in elk geval van belang dat je alles weer hetzelfde terug zet. de Arm onderop was gemarkeerd met een groef bij mij.

Enfin, als het stuurhuis eruit is kun je het schakelblok makkelijk los schroeven (4 moertjes m6 binnen in de auto). De schakelvork die in het huis op een van de armpjes zit en om de schakelstang grijpt was bij mij afgebroken (dit had mijn vrouw gedaan omdat de auto niet lekker schakelde en dit was nu ook de directe aanleiding om alles te gaan repareren!). Deze vork kun je van de asjes afschuiven als je het kleine boutje losdraait. Let wel op dat je deze ook goed aantekent als je ze los maakt.

Onderin het schakelblok zitten in principe 2 kunststof ringen. De speling bij mij kwam duidelijk door de missende (geheel verbrokkelde) ring 111 268 1050. Deze ring houdt de schakelhendel vast waardoor de schakelstang schuift bij het naar voor- en achteren schuiven van de stang.
Als alles uit elkaar ligt toch ook maar meteen de afstandring 111 268 0251 vervangen.

Natuurlijk alles schoonmaken en daarna weer goed invetten. De schakeling is nu weer heerlijk strak!

Wat ik wel nog bedenk, op de bak zelf zitten in de hendels ook nogrubber ringen, deze zouden evt. ook nog gewisseld kunnen worden (000 992 0110).

Ik zal proberen wat foto's toe te voegen.

groeten, Mathieu
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 01-11-2013 17:55

Mooie beschrijving Mathieu! En helemaal goed dat je ook gelijk de nummers bij de onderdelen er bij gezet hebt.
Niet dat ik direct van plan was speling uit m'n schakelgebeuren te halen, maar je weet nooit.

Waar ik wel benieuwd naar ben is die keerring in het stuurhuis. Mijn stuurhuis lekt ook een klein beetje en zo te zien is het dezelfde keerring. Is die makkelijk te vervangen of moet het hele stuurhuis uit elkaar?

Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 01-11-2013 22:19

Ik heb daar gelukkig nog nooit aan hoeven docteren, ik heb in de 200D ook een vloer schakeling, vind ik zelf erg prettig, is behoorlijk direct.
Als alles nog niet ingesleten is natuurlijk. dat was bij mijn 200D dan weer wel het geval, maar bleef werken.
Nu heb ik daar ook wat schalen om de bol van de schakelpook vervangen, nu is de schakeling zeer strak.

Mathieu, je hebt de foto's natuurlijk verkleind, je kan ze denk ik nog een trapje groter houden, dan is het beeld veel scherper
Ik gebruik 800x600 doorgaans.

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 02-11-2013 11:56

Hallo Marcel,

bij het standard stuurhuis is het erg makkelijk de keerring te vervangen, je kunt er zo bij als de arm eraf is.

Op de as zie je op de eerste foto ook duidelijk de groef voor de positie van de arm zitten.

Ik heb de keerring bij Mercedes gekocht maar het is een standaard keerring volgens mij.

ik heb inmiddels ook ontdekt dat ik de foto's iets groter kan houden :-)

Groetjes,
Mathieu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 02-11-2013 12:07

hier nog een explosie-plaatje van de onderdeeltjes.

Ook de vloerschakeling staat erbij. Ik heb aan de vloerschakeling toen ook eens de ringetjes vervangen bij de 230S, aan de hoofschakelstang en aan die 2 ondersteunende stangetjes erlangs.

Bij de 230S wilde de pook alleen niet vanzelf terugveren naar de stand links voor de 1e en 2e versnelling. Hij bleef wat los in het midden. Hoe is dit bij jou Henk?

Groetjes,
Mathieu
Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 02-11-2013 12:09

Mooi Mathieu, mij zegt een foto'tje vaak meer dan een half A4 tje tekst.
Maar goed we zijn niet allemaal zo diselectries :o)
Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 02-11-2013 22:56

En dan zit er op de arm ook zo'n groef oid neem ik aan?

Ik heb dan wel een bekrachtigd stuurhuis maar wat denk je, zal dat ongeveer op dezelfde manier gaan?
Foto van mijn stuurhuis, (had hem een paar jaar geleden eruit)
Afbeelding

Is die arm goed los te krijgen met een normale poelietrekker? In volgende pdf staat dat het zonder speciale trekker niet lukken gaat http://www.cbrandtner.de/Sonstiges/Merc ... esW109.pdf

Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 03-11-2013 19:45

Hoi Marcel, ja op de arm zit ook een groef, zie foto.

Ik had een 2-armige grote poeli-trekker, ik heb hem op spanning gedraaid en de arm ietwat verwarmd met de gasbrander. Vervolgens met de hamer op de centrale bout van de poeli-trekker geslagen (niet te hard want je slaat dan ook op de as van het stuurhuis).

Het servo stuurhuis heeft nog een borg ring voor de keerring zitten. Kun je ook goed zien in de bij jou bijgevoegde link.

Groetjes Mathieu


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 03-11-2013 19:56

Ter completering nog wat plaatjes van het afgebroken schakel-hendeltje wat de aanleiding was om het geheel meteen aan te pakken.
Ik had helaas geen hendeltje meer liggen en het was ok niet meer leverbaar bij Mercedes dus heb ik het proberen te lassen. Dat lukte heel aardig en ik heb er een goed gevoel over.
Ik denk dat het wel houd. Toch zal ik zo'n hendeltje opzij leggen binnenkort voor als...

Mathieu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Devermeulen
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 21-01-2013 20:21

Bericht door Devermeulen » 03-11-2013 21:17

Dag Mathieu,
bedankt voor je uitleg,dat is precies wat ik nodig had . Kan ik bij gelegenheid de speling op het schakelmechanisme eens aanpakken bij mijn auto. De nylon busjes voor het bovenste deel onder het stuur heb ik al liggen. En ook goed dat je de onderdeelnrs erbij gezet hebt,waarvoor dank.
Groeten Dirk

Plaats reactie