cardanas vervangen en instellen

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

cardanas vervangen en instellen

Bericht door Henk Lith » 13-03-2014 23:40

Hallo, vandaag heb ik met mijn vaste garagist Desmond, de achteras compleet vervangen incl. hardyschijf, centrier bukse, midden lager, noem maar op.
De vraag kwam bij ons op of de grote moer, die op het voorste deel van de cardanas zit, ook helemaal vast gezet moet worden als de juiste lengte is gevonden al dan niet met een natte (lees vette) vinger.
Als je hem helemaal vast draaid kan hij natuurlijk niet meer in de mof schuiven.
Maar misschien is het wel gewenst dat dit toch mogelijk blijft, door rijden, optrekken en afremmen is de afstand tussen versnellingsbak flens en differentieelflens een beetje variabel zou ik me voor kunnen stellen.
Weet iemand uit ervaring hoe dat bij zijn flosse is gemonteerd, dus helemaal vast of maar net aan, zodat in en uitschuiven nog soepel gaat?
Graag een ervarings antwoordtje.
Groet, Henk Lith

Afbeelding

hier nog even een beeldje van dat schuifstuk, dit is overigens de oude as nog.

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 14-03-2014 23:51

Hoi Henk,
Ik neem aan dat je die klemmoer bedoelt.
Wanneer je de as aan de voor en achterkant goed gemonteerd hebt moet je de bolide met de klemmoer nog los weer normaal op z'n wielen zetten en de wagen een paar keer he en en weer duwen zodat de as zich kan centreren en de lengte juist is. Vervolgens de moer goed vastdraaien.
Ik zelf heb even een klein rondje gereden met een losse moer en vervolgens vastgedraaid. Gewoon goed vast dus.
Groet, Marcel
Afbeelding
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 15-03-2014 12:03

Hoi Marcel, dat lijkt mij wel een goed plan, om eerst maar een stukkie te tuffen met de as vrij, er uitvallen kan ie toch niet rammelen misschien iets, maar het gaat er om dat ie even spanningsvrij komt te liggen.
Alle motor trillingen worden nu op de as doorgegeven, prachtige staande golven :o)), dat wel natuurlijk, maar erg uitputtend.
Groet, Henk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 18-03-2014 19:40

Vandaag de auto even op de brug gehad bij Desmond, de klembout lost gedraaid, en weer de weg op om te testen.
Maar jammer, het gedreun van de motor vanaf een snelheid van 60 a 70 komt weer terug.
Vooral in vierde versnelling goed hoorbaar en voelbaar, met name bij gas geven, laat je het gas los dan is ie veel en veel stiller, maar ja met gas los kom je op een gegeven moment stil te staan :o))
Wat nu, zou het dan toch een motor steun zijn, of een rubbersteun tussen subframe en chassis?
Ik ga me er alvast geestelijk op voorbereijden, Marcel mag ik je technische hond even lenen :o))

Groet, Henkl

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 22-03-2014 07:51

Ik neem aan dat je de klemmoer nu wel vast hebt gedraaid?
Eventueel zou ik vanmiddag of morgenmiddag even bij je langs kunnen rijden om even naar je gedreun te komen luisteren?
Niet dat ik er veel verstand van heb, ik rommel ook altijd maar wat, maar je weet nooit.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 22-03-2014 12:44

Ha ha Marcel, we rommelen allemaal natuurlijk een beetje, maar de een rommelt zo'n stukproffesioneler dan de ander he.
Het belangrijkste vind ik toch ook zeker dat we er lol in hebben en er wat van leren.
Ik heb je al aan de telefoon gehad Marcel, en ik hoop zeker dat zich een keer een gelegenheid voor doet om is wat te toeren en een soort van diagnose te stellen.
Dit weekend hebben Marina en ik het behoorlijk druk, met een en ander voor haar haar verjaardag as. zondag, ik moet daarom ook al de w114/w115 jaarvegadering missen.
Bedankt voor je aanbod, en ik hoop dat het toch een keer van gaat komen.
Groet, Henk

remy walet
Forumgebruiker
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-01-2012 23:15

gebonk

Bericht door remy walet » 28-03-2014 15:52

sorry henk gebonk krijg je als je aandrijfas niet in lijn loopt. dat gebeurd ook ... met een gebroken hardyschijf.... maar die had... je al vervangen.... dus zit je balans plaatje wel ...wat op je voorste stuk van je aandrijf as zit wel op de juiste plaats ... een hardy schijf kan op 3 manieren gemonteerd worden......

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 28-03-2014 16:09

Hoi Remy, ja ik moet zeggen het is een beetje lastig om precies onder woorden te brengen wat je hoort of voelt, maar het lijkt nog het meest op gedreun van de motor, het geronk van de motor, de trillingen van de motor.

Nu heb ik heel recent gelukkig goed nieuws, ik heb de drie motor rubbers vervangen, deze waren best wel behoorlijk slap geworden.

En ik moet zeggen dat het een stuk verbeterd is.
Of het dit ook moet zijn weet ik nog niet, ik heb geen referentie materiaal voor handen, ik ga dan ook is kijken of ik hier in de buurt iemand kan vinden (ook met een 200D) waarin we een stukje kunnen rijden, om te kijken, of beter gezegd luisteren / voelen, hoe dat klinkt.
Want je moet natuurlijk wel uitkijken dat je geen "spoken" gaat najagen.
Ik ga binnenkort nog wat foto's maken, ook van de motor rubbers die ik er uitgehaald heb.

Groet, Henk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 15-05-2014 23:45

Zo vandaag lekker opgeschoten met de perikelen rondom de cardanas.
Ik kan wel zeggen dat het probleem is opgelost.
Het middenlager heb ik kompleet vervanen.
en daarna de auto op de brug bij mijn bevriende garagist de motor laten rdaaien in de vierde versnelling, de wielen uiteraard van de grond.
Dan met een filtstift heel langzaam richtng as bewegen, en dan krijg je een veeg op de as waar hij uitslaat, door onballans
Precies daar tegenover moet dus iet gewicht toegevoegd worden, dit hebben we gedaan met een slangklem, het gewicht van het schroefje in de slangklem compenseerd dan de onballans.
een uurtje zijn we bezig geweest, toe de baan op, en,,, heerlijk rustig, geen gedreun meer, tot snelheden van net boven de 100 in elk geval, daarboven kom ik nooit met de 200D.
kortom, ik ben vandaag een flink stuk verder met het klussen aan de 200D, en dan praat ik natuurlijk alleen nog maar over de techniek, optisch moet ik nog helemaal aan beginnen, maar eerst wilde ik de techniek in orde hebben en nu eerst even genieten van het resultaat tot nog to, en daar horen natuurlijk test ritjes bij.
Groet Henk Lith

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 17-05-2014 21:24

Heel goed Henk dat je van je gebonk af bent, lag dus aan onbalans van je kardanas.
Vind ik wel een leuke truc hoe je dat gedaan hebt met die viltstift en slangenklem, zal ik onthouden want dit zal nog wel eens van pas komen. :D (ik heb namelijk op dit moment m'n kardanas uit elkaar liggen omdat ik bezig ben met een motorwissel. Zodra ik weer rij maak ik wel een verslagje)

Afbeelding
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Plaats reactie