Wiellager achter vervangen

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Plaats reactie
Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Wiellager achter vervangen

Bericht door Zwart » 16-03-2014 16:55

Lekker aan het rijden, hoor ik ineens rare geluiden van achter. Aan de kant, opkrikken, kijken, voelen, geen idee wat er aan de hand was. Verder rijden dan maar. Herrie was weg maar later begon het weer, en nu veel harder. Een hard gebonk vanuit rechtsachter. Ai, zo te horen is het wiellager naar de klote. Auto aan de kant, ANWB gebeld, die heeft uiteindelijk een oprijwagen gestuurd en me naar huis gebracht. Leve de ANWB! :D
Afbeelding
Volgende dag Marcel Kappen gebeld voor een wiellagerset en de volgende dag werd ie bezorgd:
Afbeelding
Top Marcel, die snelle service.
En gisterenmiddag dus aan de slag. Eerst maar even de achteras leeg laten lopen anders komt die olie natuurlijk uit de as stromen wanneer ik de steekas er uit zal trekken.
Vervolgens wiel er af en alle remmerij er af gehaald.
AfbeeldingAfbeelding
Zag er inderdaad niet zo fris uit, al het vet was uit het lager komen zetten.
Afbeelding
Bout aan de achterkant losgeschroefd
Afbeelding
en de zes moertjes aan de voorkant
Afbeelding
Vervolgens m'n reservewiel er op geschroefd omdat ik hier wat tegenaan kan meppen. Was niet nodig want door gewoon wat aan het wiel te jutteren kwam de steekas los en kon ik hem er makkelijk uit trekken.
AfbeeldingAfbeelding
Inderdaad, dat lager was flink naar de klote, toch vreemd dat dit ineens zo kan gebeuren.
AfbeeldingAfbeelding
En dit vond ik in de prut, de missende stukjes lager. Vandaar dat gebonk :(
Afbeelding
Oude lager van de steekas afgeslepen
Afbeelding
Oude keerring uit de aspijp gehaald, dit viel overigens nog niet mee, en daarna de nieuwe afdichting er voorzichtig in getikt.
AfbeeldingAfbeelding
En ook in de remankerplaat de nieuwe afdichting getikt.
Afbeelding
Vervolgens met het stukje van het oude lager, het nieuwe lager voorzichtig op de as getikt, de borgplaat er op, moer vastgedraaid, borging vastgeslagen en de boel flink in het lagervet gezet
AfbeeldingAfbeelding
Papieren pakking er op geschoven
Afbeelding
en de steekas er weer in geschoven en in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd. Het lager schuift vanzelf in het huis bij het aandraaien van die 6 schroefjes.
Afbeelding
Vervolgens nog even de rem ontlucht, de handrem weer bijgesteld en de differentieel weer afgevuld met olie. Beetje van wat ik nog had staan en een beetje van wat ik er bij gekocht had. Ach, zal mekaar niet bijten.
Afbeelding
Nog even een proefrondje, als een zonnetje weer.
Heb m'n zaterdagmiddag dus weer goed besteed :D
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 16-03-2014 17:48

Hoi Marcel, je hebt je weer bewonderenswaardig gered, en weer op de vierkantemeter voor je huisen zonder de hond zelfs :o))
Is toch een lastig klusje, vooral om dat oude lager er af te krijgen, maar slijpen is dan de oplossing als je al dat gereedschap bij de hand hebt, en er mee om kan gaan he.

Ik heb dit een halfjaartje geleden ook moeten doen, er zat toe een tik in de achteras, heb gegokt dat het dat lager was, en dat was juist.
Ik weet nog wel dat er veel troep, modder en vuil uit het ashuis liep, gelijk met de olie.
Met een soort zelfontworpen yoghurtpak schraper ben ik toen wel een halfuurtje bezig geweest om het er zoveelmogelijk uit teschrapen.

Marcel,, mooi dat je te lering en de vermaak deze reportage op het forum hebt gezet, het is echt heel nuttig.

NB1: Marcel, ben je "gewoon" ANWB lid, met wegenwachthulp?
En gaat de service dan zover dat ze de auto met de ambulance voor je deur zetten? (zet U hem daar maar even neer, op dat zonnige plekje)

NB2: hier nog een link naar zo'n klusje is van onze helaas te vroeg overleden Karel Neijenboer.
http://www.sternschuppen.de/technik/nl/ha/index.html

Groet, Henk Lith

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 16-03-2014 17:55

Kleine moeite veel plezier. Foto's maak ik toch. En ik vind het zelf ook altijd handig wanneer ik fotostrips kan vinden over dingen die je moet doen. Wordt je altijd wijzer van nietwaar? :D En de hond lag wel weer op de stoep hoor, alleen dit keer niet op de foto.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 17-03-2014 18:24

Nog vergeten je vraag over de ANWB te beantwoorden. Ja klopt, ik ben gewoon lid van de ANWB wegenwacht. Met uitbreiding van vervangende auto en woonplaatsservice, maar dat was hiervoor niet nodig.
De ANWB kwam eerst langs om te kijken of ze me ter plekke konden helpen. Vervolgens stond hij een beetje te dimdammen of hij me toch naar huis zou laten rijden, was nog zo'n 30 km, en dat hij er achteraan zou rijden. Maar hij durfde het toch niet aan en belde toen de oprijwagen.
Ja, dat zit allemaal bij de wegenwachtservice. Perfect toch? :!:

En die link naar de sternschuppen had ik ook al eens gezien. Maar ik had niet zo'n grote poelietrekker, maarja, het lager was toch kapot dus kon ik hem net zo goed doorslijpen. En ik had ook niet zo'n slagtrekker, dus vandaar het reservewiel er maar op, dit werkte ook.
En de brander om het lager op te warmen heb ik ook niet gebruikt, met het oude lager er op er voorzichtig op tikken werkt ook.
Maar om plaatjes te kijken om te zien wat je verwachten kan zijn dat soort fotoreportages altijd erg handig.
Vandaar dat ik dacht.......toe laat ik eens wat foto's maken en op het forum kwakken :D Iedereen krijgt op een gegeven moment dezelfde klussen te doen toch?

(Ik heb Karel Neijenboer niet gekend, toch mooi dat we nog van hem kunnen leren nietwaar?)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 17-03-2014 23:26

Ja Marcel, goed van de ANWB hoor! ik ben al platinalid, maar ik heb van de wegenwacht slechts zelden gebruik hoeven maken, en dat werd dan ook altijd goed opgelost.

Ja je ziet dat afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt, of juist niet hebt in jouw geval je andere wegen moet inslaan, en jij zit niet snel voor het blok, dat weten de trouwe lezers van dit forum inmiddels :o))

Het is echter best lastig om met de reportage gelijke tred te houden met de klus, zeker als je iedere keer je handen weer een beetje schoon moet maken om eem paar foto's te nemen, ik weet hoe lastig dat kan zijn, en ik heb dan nog zelden een lastige klus hoeven doen.

Ik snap niet dat er niet meer mensen zijn die dit forum bezoeken, er zoveel te leren he :o))

Karel was een geweldige vent, hij is een paar keer bij mij thuis geweest, hij woonde in Almelo, maar zijn zus woont bij mij in de wijk, dus als hij weer is bij zijn zus moest zijn, dan kwam hij meestal even langs.
Hij was lid van ons register met zijn 220SEc.
Hij sprak en schreef perfect Duits, en was een ware tussen persoon tussen ons cluppie en de grote Duitse Mercedesclubs.
Ik denk dat Karel midden 30 is geworden,, alle stoplichten stonden in Almelo even stil voor hem (beeldspraak van ondergetekende)

Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 18-03-2014 18:38

Een geweldige vent met een geweldige auto dus! Maar midden 30, pffff :cry:

Afbeelding
(Volgens de RDW-site is de auto er ook niet meer.)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Plaats reactie