Klamme handen aan het stuur

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Plaats reactie
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Klamme handen aan het stuur

Bericht door Henk Lith » 27-04-2014 15:24

Ik had een paar dagen geleden een minder prettige ervaring met mijn 220SE op LPG.
Het was weer tijd om de wittereus even uit te laten om te kijken of alles nog in orde was voor de rit komende zaterdag.
Nu ging alles, starten en remmen en zo prima, maar dan maak ik ook gelijk maar een ritje rond de stad Utrecht, even iets van 25 of 30 kilometer de auto uitlaten zou je kunnen zeggen.
Nou vond ik wel dat ook op de rechte weg tempo 100 a 110, de auto goed kort gehouden moet worden, kontje ging al wel iets heen en weer, minder stabiel of zo, ja zware volle gastank achterin, speelt best mee natuurllijk.
Maar goed, alles nog goed controleerbaar verder.
Totdat ik een vrij lang aanhoudende bocht naar links in ging, van de A2 naar de A27 bij Lunetten, richting Amersfoort.
Dat is een bocht die zeker wet 2 KM aanhoud, een ruime bocht eigenlijk.
Enige probleem in die bocht zou je kunnen zeggen dat rijbaan breedte niet al te ruim is, met drie rijbanen kom je door de bocht.
Halver wege de bocht, ik reed op dat moment op de middelste baan haalde ik nog een klein vrachtwagentje in, en toen gebeurde het!
Het leek nog het meest of ik achter een platte of bijna platte band had, de kont ging eerst naar rechts, kon ik nog net corrigeren, toen vloog de kont naar links, en weer corrigeren.
Het leek wel of wat ik ook probeerde, en alles gewoon op gevoel gedaan, ik heb nooit een slipcursus of zoeiets gedaan, geen verbetering gaf, ik dacht nog dit is het dan.
Maar hoe dan ook ik kreeg de auto weer redelijk in de grip toen de bocht iets meer overging in recht uit, ook de snelheid was natuurlijk verminderd in die tijd, ik denk wel dat ik een halve minuut voor mijn leven heb moet knokken om hier uit te komen.
Ik was niet zo ver meer van de afslag veemarkt, tegenwoordig de afslag De Bilt.
Ik ben toen rustig door gereden naar mijn box in tuindorp, alwaar ik de auto normaal ook stal.
Eerst naar de banden gekeken, maar die zagen er goed uit, zijn ook redelijk nieuw, het zijn 7.25 sr 13 ZX Michelin bandjes, althans de beide achterbanden, voor een klein vermogen aan bandjes zeg maar.
Aannemende dat het dus niet in de banden en of bandenspanning lag.
verdenk je natuurlijk de schokbrekers achter terecht?? ik zou het niet weten.
Ik heb achter volgens mij nog het laatste paartje luchtgeveerde oppompbare monroe's gekocht, deze zijn inmiddels wel weer 12 jaar oud en voldeden tot heden wel.
Zouden deze dan zo plotsklaps op zijn? ik weet het niet, wel denk ik dat gewone schokbrekers beter hun schok absorberende werk doen dan hulpschokbrekers, met een hulpveer, of met luchoppomp mogelijkheden of wat dan ook.

Ik schrijf dit natuurlijk om vanuit ons cluppie wat reacties te krijgen over ervaring op gedaan met dit soort schokbrekers, of te horen wie kent dit effect en waar moet ik vooral acht op slaan.

Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 27-04-2014 21:48

Spannend verhaal Henk!

Ik heb het ook gehad toen ik m'n achteras vervangen had voor een andere en hij niet netjes in het midden bleek te staan. Wanneer ik op een klaverblad oid reed voelde ik hem als het ware onder m'n kont weg glijden.........eng. Ben er toen onder gaan liggen en hem er zo goed mogelijk weer in het midden gezet. Scheelde een heel stuk. Vroeger hadden ze hier mallen voor maar die heb ik natuurlijk niet. Beetje de maat tussen wiel en wielbak opgemeten en de as zo goed mogelijk in het midden gezet. Dit scheelde al aanmerkelijk.
Uiteindelijk heb ik nadat ik de vooras er ook onderuit heb gehad de hele auto laten uitlijnen. En die bocht waar jij het over hebt, die ken ik wel, kan ik gewoon met 140 doortrekken zonder probleem.

Ik zou je auto gewoon een keer laten uitlijnen. Ik heb dat bij ons in Amersfoort laten doen bij de Profile Tyrecentre. Hele aardige lui, weten waar ze het over hebben, vinden oldtimers leuk (ook niet onbelangrijk) en doen serieus hun best om hem perfect uit te lijnen. Kost rond de 70 euro maar dat is het zeker waard! En ze kijken gelijk je schokbrekers etc. na.
Tsja, kost wel wat, maar met een goed uitgelijnde auto rijdt een stuk lekkerder :-) En je weet vervolgens dat dat in ieder geval allemaal goed zit.

Groeten, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 27-04-2014 22:13

Hoi Marcel, ik kan in elk geval is beginnen met dat uitmeten van de achteras, maar ik heb daar nooit wat van los gehad, ook de schokbrekers laten testen kan ik nog doen, gewoon even bij de kwikfet langs denk ik :o))
Of ook bij tirecenter, zal ook wel hier in de buurt zitten, een adviesje zijn ze toch niet vies van hoop ik.
En de hele as verschuiven, dat doe je zeker aan die dwars stang die schuin naar het differentieel loopt, en in rubbers gevat zit.
Ik kom hier dus nog wel op terug.
Groet, Henk, en bedankt voor je reactie Marcel.

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 27-04-2014 22:27

Kijken of je achteras op het oog recht onder je auto staat is natuurlijk altijd slim. Moet inderdaad met die moer op dat dwarse stangetje.

Kwikfit zou ik niet doen, dan weet je zeker dat je nieuwe schokbrekers moet.

Als ik jou was zou ik gewoon even de Tyrecentre in Amersfoort bellen en een afspraak maken. Niet iedere tyrecentre is hetzelfde, je bent toch afhankelijk van wie je helpt nietwaar?
Niet dat ik reclame wil maken, maar ik ben erg tevreden met hen. aardige mensen met verstand van zaken. En..........ook niet onbelangrijk, ze bedonderen je niet.

En ik heb net even gekeken, 't is maar 20 km bij je vandaan. Lekker binnendoor tuf je met een gangetje van 80 er toch binnen een minuut of 20 heen?
Zijn ze een uurtje bezig, kun je fijn meekijken, kopje koffie erbij.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 27-04-2014 23:50

Nee, dat klopt Marcel tijd zat binnendoor is goed te doen, en heel langzaam door de bocht natuurlijk he.
Deze week zal het allemaal niet lukken, deze week op zoek naar de trilling in de cardanas van de 200D!
Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 28-04-2014 07:48

Maar het zou inderdaad ook heel goed aan je schokbrekers kunnen liggen, zijn immers 12 jaar oud. Die zijn eenvoudig zelf te testen door een flinke douw op je achterkant te geven. Wanneer de kont blijft nadeinen zijn ze niet goed meer.
Ik heb ze na het uitlijnen inderdaad ook vervangen omdat ze niet goed meer waren. Heb er Bilsteins onder gezet en ben daar tevreden mee.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 28-04-2014 11:16

Hoi Henk,
Een angstige ervaring!

Ik heb dit ook el eens gevoeld, o.a. bij een /8 waarvan een achterste draagarm een helemaal kapotte rubber had waardoor het wiel naar voren en achteren kon bewegen.

Ik zou bij jou dus ook eens goed naar de rubbers van de ophanging van de as kijken, daar waar de dwarsarm vastzit aan de as en evt waar de dwarsarm vastzit aan de auto.

Mathieu

leon
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 22-08-2011 20:30

Bericht door leon » 06-05-2014 19:51

ik zou eerst beginnen met de spelingen te controleren,ook die van het schanier punt in de midden van de as
deze is niet altijd makkelijk te controleren in onbelaste toestand
het beste is controleren met een spelings detector
die komen vaak voor bij bedrijven waar vrachtwagens gekeurd worden
of bij de RDW
ook speling op de rubers kan problemen geven en ook als de wielen los zitten of abnormale wiellagerspeling kan dit efect geven
meestal komen er dan ook onaangename geluiden en veranderend remgedrag voor
dan de schokdemper,s
je moet de wagen stevig met de hand inveren en los laten komen
als de vering na deint zijn ze niet goed
bij extra gewicht dmv een gastank is het beter om de veren aan te passen
door deze te verzwaren en ook de dempers
de hoofd taak van een schokdemper is de veer te dempen on voor een stabiel rij gedrag te zorgen
een schokdemper met een extra hulpveer of door lucht kan wel helpen maar is niet idiaal
dmv goed uitlijn apparatuur kan gecontroleerd worden of de vooras en de achter as goed staan
eerst moet dan alle spelingen goed gecontroleerd worden
dit kun je het beste laten doen door personen die een heckflosse kennnen en weten hoe ze alles moeten controleren
deze auto,s worden regelmatig verkeerd uitgelijnd omdat bij het ontlasten van de assen en daarna weer belasten de wielen niet goed in de rijstand komen
dit komt meestal door de beperkte bewegingsruimte van de schuif/draaiplaten van de uitlijn brug
dit kan voorkomen worden door de auto van de brug af te rijden en weer terug rijden na elke meting of afstelling
dit wordt bijna nooit gedaan,zeker niet bij de bandezaken

groeten leon

Plaats reactie