Achteras

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Plaats reactie
FredvanWerven
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-08-2014 12:58

Achteras

Bericht door FredvanWerven » 04-08-2014 13:08

Goedendag;
IK heb op mijn rechter achterwiel wat speling zitten wat mij niet zint,heb aan bijde kanten de wiellagers venieuwd, maar dat bleek geen rezultaten te geven. :roll: Ik ben van plan om dan de hele as maar er onderuit te halen? maar dat is een heel werk!! Maar als het moet doe ik het maar.
Of heeft iemand er soms een goede tip om dat te repareren. Voor mijn flosse 230S
Graag wilik dat weten. met vriedelijke groet Fred van Werven

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 04-08-2014 17:17

Hoi Fred, welkom op het forum.
Fred lees je over dit onderwerp ook even in/bij in het volgende item.
http://heckflosseclub.forum2go.nl/remme ... -t104.html
of op dit item van clublid Marcel, http://heckflosseclub.forum2go.nl/wiell ... =wiellager
Of gebruik de zoekfunctie om er nog meer over te vinden.

Je leest daar dat je niet de enige bent met dit probleem van de ietwat rare achteras, vooral het rechterdeel heeft daar behoorlijk wat problemen mee vanwege het pendelen van de as.

Wat je zegt, de as reviseren is een behoorlijke klus, kost veel tijd, en uiteraard oog veel euro's zeker als je het geheel of gedeeltelijk moet laten doen.

Misschien haakt er nog iemand in op dit onderwerp die er de nodige ervaring mee heeft.
Leest je anders ook in op de diverse Duitse forums omtrend Mercedes oldtimers.
Groet, Henk

FredvanWerven
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-08-2014 12:58

Bericht door FredvanWerven » 04-08-2014 20:48

Bedankt Henk voor de inf, Ik zal mijn best doen om de speling er uit te halen? Ik weet niet wat mag voor de APK, maar ik vermoet dat het niet meer dan 1mm mag wezen, anders word het afkeur?
Ik probeer het zoveel zelf te doen, en we zien wel waar het schip strand he :D Hij is nou nog 2 jaren goed gekeurd, dus ik nog even de tijd niet dan, anders kom ik nog even naar elburg,11oktober gr Fred

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 04-08-2014 21:16

11 october de technischedag in Elburg, ik moet de details nog met Herman bespreken, en er moet nog een uitnodiging naar de leden.
Als Herman er mee accoord gaat zullen we vragen of hij wat wil uitweijden over de achteras toch? :o) licht mij ook zeer aan het hart.
Ik denk dat vele leden een slechtere achteras hebben dan ze vermoeden, maar door de doorgaans weinige kilometers levert het niet al te veel acute problemen.

Groet, Henk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 16-09-2014 21:50

Hier nog even aansluiten op het achteras probleem,
bij de Duitse heckflosse forums is dat ook een item, ik vond er dit draadje over, redelijk actueel dus!
-----------------------------------------------------------------------------------


Gibt es Interesse an einer Nachfertigungsaktion für die Schiebehülse der Flossen- bzw. W108 W109 Hinterachse?Hallo Gemeinde,

ich habe zu wiederholten Male Probleme mit einer defekten Schiebehülse bei der Eingelenk- Pendelhinterachse. Bei Onkel Daimler ist das Ding weder für die Flosse, noch für den W108/W109 nichtmehr lieferbar (1083500048 und 1103500048 zu jeweils günstigen 661,12€ netto).

Es gibt, bzw, gab eine australische Firma, die das Ding nachgefertigt hat:

http://www.mcnamaradiffs.com.au/mercbush.html

Leider hat sie die Produkion aufgrund geringer Nachfrage eingestellt. Bei einer Abnahme von mindestens 10 Stück ginge wieder was. Allerdings kostet ein Stück dann auch ca. 500€.

Das grösste Problem bei der Sache ist wohl, dass die meisten Fahrer von Autos mit Pendelachsen gar nicht wissen, dass die Schiebehülse defekt ist. Dabei ist die Diagnose recht einfach. Wenn nur das rechte Hinterrad Spiel hat, liegt es in 99% der Fälle an der Schiebehülse und nicht am Radlager.

Falls es genügend andere Mitglieder gibt, die auch gerne eine neue Schiebehülse hätten, könnte man über den VdH eine Nachfertigungsaktion anschieben. Ich bin gespannt, wieviel Resonanz hier kommt.

Auch interessant wäre, wenn Jemand einen Betrieb hat, oder einen weiß, der das Ding herstellen könnte.

auf viele Antworten hofft

Wolfi
-----------------------------------------------------------------------------------


Even vertaald, deze 'Mof", klinkt een beetje vreemd natuurlijk in dit verband, is het probleem in de meeste gevallen van speling op de achteras.

Als iemand zo'n ding wil bestellen kan je je opgeven om in aanmerking te komen voor een serie aankoop, goedkoop? nee zeker niet, maar op een gegeven moment sta je toch voor de keus vrees ik.

Je zou kunnen zeggen ook de Moffen hebben problemen met de Moffen :o)

Groet, Henk

leon
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 22-08-2011 20:30

Bericht door leon » 25-01-2015 14:17

bij deze constructie zit altijd aan de rechter kant speling op
voor de wet is dit een vrij dragende constructie waarbij de speling gemeten op de boling van de band 1,5 mm mag zijn
voor de keurings eisen is een nieuwe websit van de RDW en deze is voor iedereen toegankelijk
hier staan de keurings eisen,toelichting keuringe eisen en wijze van keuren in
onder rdw.nl en dan naarhandboek.rdw.nl /regelgeving

groeten leon

Plaats reactie