Ruitenwissers

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Plaats reactie
johndewinger
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 24-11-2013 01:56

Ruitenwissers

Bericht door johndewinger » 31-08-2014 18:26

Hoi

Vorige week bij een toer tochtje ging het ff flink regenen,dus de ruitenwisser aangedaan en na een minuut ging hij steeds zwaarder lopen totdat ie het helemaal niet meer deed :shock:
Dus aan de kant en wachten tot de bui over was.
Thuis de boel is bekeken en de asjes gesmeerd,onder het dashboard de wissermotor los gekoppeld en dan loopt ie als een tierelier.
Maar als de wissers weer aangesloten zijn doet ie het na enige tijd niet meer.
Wat is het ??? toch de motor of ???
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 31-08-2014 23:25

Hoi John, misschien kan je wat concluderen door met de hand de ruienwissers heen en weer te bewegen, uiteraard bij afgekoppelde ruitenwissermotor.
Hoe zwaar of hoe licht hij dan moet lopen is mij ook niet bekend.
Maar als ie gesmeerd is zou hij gesmeerd moeten lopen :o))
Verder wil het wel eens gebeuren dat het wisser asje makkelijk naar binnen te drukken is, er ontbreekt dan mogelijk een klipje die dat naar binnen zakken moet voorkomen.
Misschien kan je een motortje vinden op de onderdelendag John!
Groet, Henk

johndewinger
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 24-11-2013 01:56

Bericht door johndewinger » 31-08-2014 23:41

Ja dat is een goede tip Henk
De R wisser loopt soepel maar heb de L zo niet geprobeerd :oops: ga dat morgen ff doen :wink:
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 01-09-2014 22:36

Hoi John,
Ik had destijds ook problemen met de wissers van mijn 230S. Vond ik raar want die wagen kwam uit zuid frankrijk en had dus denk ik weinig regen gezien, maar goed. Stilstaan is vast ook niet goed.

De wissers zonder motor eraan moeten best licht bewegen.
Laat de motor ook eens draaien zonder wissers eraan. Gaat dit wel goed of brand de zekering soms door?
Soms kun je ook de zekering zien opgloeien zonder dat hij doorbrandt als er een zwaar punt in de motor zit.

De stroom van de motor loopt over 3 sleepcontacten in de motor, soms is de isolatie waarover de sleepcontacten lopen kapot en maakt kortsluiting op sommige plaatsen.

Succes! Mathieu
Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 01-09-2014 23:44

mooie foto zo Mathieu.
je ziet het overname contact, als de motor net uit de startblokken is, en ook iets van een kortsluit contact als de ruiten wisser in de rust stand staan en de switch van de ruitenwissers zijn uit, en het overnamecontact is "kurtz auser function" :o))
Kwetsbare constructie, zeker als het een halve eeuw dienst heeft gedaan.
Groet, Henk

johndewinger
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 24-11-2013 01:56

Bericht door johndewinger » 04-09-2014 22:31

Hoi
Het motortje loopt perfect
Ik ben de asles een paar dagen blijven smeren en het loopt al een stuk soepeler.
Maar om die asjes er uit te halen lijkt me zo te zien een hele toer ??
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 04-09-2014 23:33

Zou ik ook niet zo snel doen John, je kan inderdaad beter proberen of je met wat geduld die asjes kan smeren.
Met de wisserbladen er af, en een volle accu, kan je er lekker vet of eerst wat olie in laten lopen, terwijl de asje draaien toch?
Groet, Henk

NB: misschien kan je de betreffende zekering er uithalen, en dan een stroom meter in hangen, kan je aan de stroom zien of hij steeds lichter gaat lopen, zoek even uit welke zekering het is, dan kan ik dat bij mijn 200D ook proberen, wel met afgekoppelde wisserbladen, (lees naar voren gebogen natuurlijk)

Plaats reactie