Koppeling vervangen W110

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Plaats reactie
zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Koppeling vervangen W110

Bericht door zuendfolge » 10-03-2015 20:41

Binnenkort de koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen van de 200 W110.
Hij slipt al een tijdje door bij veel gasgeven in de 3 en 4. Omdat ik nog steeds wat zit te dubben om een dieselmotor in te bouwen heb ik even gewacht met spullen kopen, maar de koppeling is toch hetzelfde voor diesel en benzine dus toch maar gekocht die spullen.

Ik ben nog met de W126 bezig maar daarna komt de W110 aan de beurt.

Ik vervang ook meteen de Gelenk schijf, niet dat hij stuk is maar as het toch los moet...

Bericht volgt wanneer ik eraan begin!

Groetjes, Mathieu
Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 10-03-2015 21:19

Mooi spul allemaal Mathieu.
Dat het er allemaal nog is he dat zegt toch wel wat over het merk he.
Kan je dat lekker op de brug doen allemaal Mathieu?

Ik ga binnen kort de achteras ophanging vervangen, dat rubber blok waar het differentieel aan hangt en op steunt meer.
Ook de beide achterveren staan op de lijst, net als de schokbrekers voor en de stuur schokbreker.

Het komt de weg stabiliteit hopelijk zeer ten goede.

Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 11-03-2015 20:08

Ha die Henk!

Ik ga het op de put doen bij mijn pa in de garage. Zelf helaas nog geen put in de garage, dat wordt toch een keer graven... :?

Tja, bj elke reparatie hoop je dat het er beter van wordt he :) anders heb je het, zoals onze oosterburen zo mooi zeggen, Kaputrepariert :lol:

Ik ben idd blij met de spullen, bij Mercedes was het enorm duur dus ik heb het bij een toeleverancier besteld. Het is toch F&S spul (Fichtel und Sachs) lijkt me prima!
De Gelenkscheibe is van SGF en dat is ook het originele merk van Mercedes. Ik heb slechte ervaringen met andere Gelenkscheiben (hardy schijven) en wil alleen nog maar SGF.

Maar eerst de W126 en ben ook nog een dakkapel aan het plaatsen :)
Groetjes Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 12-03-2015 11:31

Goeie tips Mathieu.
En ik hoop dat je niet te lang in de "put" hoeft te zitten :o)
Na volgende week (we zijn een weekje in Marokko) ga ik ook weer aan de slag, even loten aan welke auto ik het eerst ga beginnen.

In Marokko lekker w123ers kijken of misschien rijdt daar nog wel ouder spul?

Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 02-09-2015 18:23

Hallo Allemaal,

Henk, ben je weer terug uit Marokko? Wat vond je ervan? Mijn ouders zijn er ook geweest maar beetje gemengde gevoelens. Wel W123 liefhebbers daar :)

Ik ben vorige week in mijn vakantie ook maar aan de koppeling begonnen, hij ging ook steeds meer slippen. Lastig met inhalen en invoegen.

Ik heb hem op de put gezet en heb de versnellingsbak eraf gehaald. De aandrijfas heb ik eronder laten zitten, als je het middenlager losmaakt kun je hem net genoeg aan de kant klappen.

De plaat was inderdaad versleten, een kant op de klinknagels en ook een scheur in de dunne voering. Het vliegwieloppervlak zag er nog goed uit, soms ontstaan hier kleine scheurtjes in als het te warm is geworden door veel slippen.
Ik heb het stof schoongemaakt met een stofzuiger en mondkapje vanwege het asbestgevaar. Tegenwoordig wat voorzichtiger dan vroeger....

Bij mijn pa hebben we een oude prise as liggen waarmee je de nieuwe plaat makkelijk kunt centreren voordat je de drukgroep vastdraaid. Handiger dan met de versnelingsbak wat vroeger wel eens een heel getil en gedoe was. Druklager even opgewarmd met een verfafbrander en de kern-schuifmof even in de vriezer gelegd, Nou, hij viel er gewoon overheen, had ook wat minder gemogen dus.

Nieuwe Gelenkschijf gemonteerd met loctite op de bouten (vroeger een paar keer gehad dat ze losliepen). Het drukpennetje van de nemercylinder zo ver mogelijk uitgesteld. Dit is net genoeg want de koppeling pakt direct, pedaal niet ver van de bodem. loopt vast nog wat in.
Al met al met lunch tussendoor in een paar uurtjes klaar, dus niet te lang in de "put" gezeten gelukkig :wink:

Nu kan ik weer fatsoenlijk gasgeven :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 02-09-2015 23:10

Hoi Mathieu, Ja goed gevoel is dat, als het weer gelukt is.
Zo te zien was het ook wel nodig he.

Noe ik heb honderden w123's gezien, vooral 200D en 240D in echt alle staten van geen! onderhoud :o)

Marokko is terecht komen in een andere wereld, in een ander tijdperk moet ik zeggen.
We vonden het heel interessant om het is mee te maken.
De Marokanen daar zijn weer heel anders dan de Marokanen hier, wat ook niet zo vreemd is natuurlijk.
In het verkeer daar kan je het best je donkerste zonnebril op zetten die je hebt, het gaat meestal goed, ze tolereren elkaar daar met die reijsteijl, het zou hier beslist niet werken :o)

Ik zou daar is gaan kijken Mathieu, je vriendin of vrouw komt daar vandaan !? als je de taal spreekt gaan er veel meer deuren voor je open.
Ik weet alleen nog "balek" dat betekent opzij! :o) (ook handig in Nederland op de markt of zo)

Groet, Henk

NB: op passen met oversteken daar, niet twijfelen niet omkijken alleen bidden!

Plaats reactie