Fuseepennen vervangen

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 10-05-2015 21:56

Het zat allemaal een beetje tegen. Ik had gehoopt de pennekes eerder terug te hebben maar door drukte duurde het allemaal wat langer. Maar goed, het is netjes gebeurd en dat is het belangrijkste..
Ze hebben de bussen er in geperst en op de juiste maat geruimd.
Afbeelding
Alleen de axiale speling moest ik zelf nog instellen met de vulplaatjes/shims die er bij zaten.
Eerst de bovenkant in de bovenste draagarm gemonteerd. Was nog een gefriemel om die rubber ringen er netjes tussen te krijgen maar uiteindelijk gelukt.
AfbeeldingAfbeelding
Vervolgens ook de onderste draagarm er aan gemonteerd. Oftewel, de as in elkaar zonder de veer er in .
Daarna de onderste moer op de fuseepen flink aangedraaid en gekeken of ik de boel nog kon bewegen. Hmm, de boel zat vast. Moer weer los en een dunnere plaat geprobeerd. Was zo even proberen met boel vast, los, vast, los etc., net zo lang tot hij net soepel wilde draaien. Volgens de boeken moet de speling ik geloof 0,05-0,1 mm zijn, maar ik denk dat dat wel klopt zo ongeveer.
Afbeelding
Nu de veren er weer tussen en met een twee stukken draadeind M12 van een halve meter de veer weer gespannen.
Afbeelding
Zo te voelen totaal geen speling en hij draaide nog soepel :D lijkt me prima zo.
De as weer onder de auto geschoven en met behulp van een krik en wat blokken hout de as weer omhoog getild. Met een schroevedraaier links en rechts als geleiding gezorgd dat hij op de juiste plek kwam en ik de boutjes van de rubbers er weer in kon draaien.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Van het weer terug monteren van de remmen enzo heb ik geen foto's meer gemaakt, te vette handen. Maar dit ging gewoon in omgekeerde volgorde.
En nu staat de Flosse weer netjes op z'n wielen.
Afbeelding
Weliswaar is de APK nu verlopen en mag ik er niet mee rijden. Tuurlijk wel even een klein proefrondje gemaakt en zo te voelen stuurt hij strak. Daarna de auto weer opgekrikt om te voelen aan de wielen, maar zowel op de fuseepennen als op de wiellagers geen speling te voelen.

Er zijn nog wel een paar puntjes na te lopen, maar ik kan nu snel de afspraak maken voor de keuring en uitlijnen.

Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 10-05-2015 23:20

Fantastische job Marcel, ik denk je het gaat merken in rijcomfort, en daar doe je het ook allemaal voor.
Bedankt voor de prachtige rapportage.
Wij horen wel weer hoe je rijervaringen zijn na de APK keuring! en het uitlijnen!
Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 31-05-2015 22:14

En dan vergeet ik het verhaaltje af te maken..........sorry.

Maar goed, er moesten dus nog wat dingetjes gebeuren zoals nieuwe rubbertjes voor de Seitenabstützung van de vooras, gaatje in uitlaat even tijdelijk dichtplakken met gungum (nieuwe uitlaat komt later wel), en nog wat klein geneuzel.
Afbeelding
En op naar de keuring. Keuring verliep prima, niets aan de hand, alleen een aantekening voor m'n achterbanden die rond de 2 mm zaten. Maar ook nieuwe achterbanden had ik al op m'n lijstje voor na de keuring.
Goedgekeurd dus! Ik kan weer twee jaar rijden :D

En vervolgens het uitlijnen.
Flosse opgezocht in de computer en zoals ik al wist zat hij er in. Da's dus makkelijk.
Afbeelding

Spiegels werden op de wielen geschroefd en met laserstralen werd gekeken hoe caster, camber en sporing was.
AfbeeldingAfbeelding
En gedraaid en gesteld tot alles binnen tolerantie zat. Paar fotootjes van tijdens het uitlijnen:
AfbeeldingAfbeelding

En hij rijdt weer als een tierelier!

(wat is het eigenlijk rustig op het forum :( )
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 01-06-2015 11:43

Dat is dan weer mooi afgerond Marcel!
Ben je tevreden met het uitlijn bedrijf?
en waar is dat gevestigd? en wat betaal je voor zo'n complete controle en afstelling?
Groet Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 01-06-2015 21:23

Ik heb het bij de Profile Tyrecentre, hier aan de Neonweg in Amersfoort laten doen. Prima hoor, aardige mensen en je mag er gewoon bij zijn en meekijken.
Je kunt online een afspraak maken maar ik heb gewoon even gebeld.
Afbeelding
93 euro voor apk en uitlijnen. Vond ik wel een redelijke prijs, nietwaar?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 01-06-2015 21:59

Lijkt mij wel Marcel!
Weer zo'n top adres van jou :o))
Ik zal het onthouden, thanks.

Heb je nog projecten of projectjes op het oog voor de komende tijd Marcel?


Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 02-06-2015 22:48

ja hoor, er is altijd wel wat te doen. Even denken:

-hij loopt sinds een paar dagen niet lekker, zowel op gas als op benzine. Stottert en ploft af en toe wanneer ik een dot gas geef. Maar weer even alles nalopen: kleppen stellen, ontstekingstijdstip, contacthoek.
- nieuwe achterbanden besteld en kwamen vandaag over de post. Die moeten er dus om. Is wel een leuk klusje :-)
Afbeelding
Vredestein Quatrac 3, 195/70 R14 (all seasons)
- Koppelingspedaal staat raar. Dodepuntveer juist afstellen en de gevercylinder reviseren of vernieuwen.
- Schakelen gaat soms nog niet helemaal soepel. Alle teflon ringetjes enzo had ik al vernieuwd, maar moet dit toch nog even nalopen of alles juist zit.
- Uitlaat, 1e en 2e stuk vernieuwen. Maar ja, hij is nu geplakt met gungum dus dat zit nog wel even.
- lelijke plekken in het plaatwerk proberen roestvrij en netjes te krijgen. Met name m'n linker achterscherm is lelijk.
- Achterste stuk van m'n linkerdorpel is wat te krokant, stukje vervangen dus.
- verlichting van m'n snelheidsmeter functioneert niet, km teller ook niet. Klok moet er dus uit en moet ik nakijken.
- Trekhaak had ik ooit al gekocht via marktplaats en moet ik er nog onder monteren.

Toch al weer een aardig lijstje dus. Maar goed dat het m'n hobby is.
Ik ben in ieder geval de winter rijdend door gekomen en nu begint het sleutel seizoen weer :wink:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 30-11-2016 21:53

Hoi Marcel, Rene en ik hebben aardig wat werk aan de w220se verricht zo langzamerhand, oa. de spoorstang kogels vervangen.
Daarbij is de de stand wellicht niet helemaal correct over genomen, want na vervanging en test rijden bleek de auto eigenlijk levensgevaarlijk om in te rijden.
We hebben toe ook maar gelijk een afspraak gemaakt bij PTC in Utrecht, op lage weide.
Ook vriendelijke lui, en hebben echt hun best gedaan.
De askanteling kregen ze echter niet 100% goed afgesteld, en we konden eerlijkgezegd ook niet begrijpen of en zo waar je die dan moest afstellen.
Dus het enige afstellen was de sporing, die ronduit verkeerd stond en de wielstand camber (sturtz) hebben ze afgesteld.
Maar goed na deze inspanningen hebbe Rene en ik een lekker stukkie gereden, en we moeten zeggen hij rijdt weer perfect!!! ontdanks de askantelijn die niet perfect staat.
Ze konden helaas geen printje maken van de afstelresultaten, want de printer deed het niet meer.
Rene heeft met zijn telefoon een paar schermfoto's gemaakt.
Als ik die op de PC heb plaats ik die hieronder nog een keer.

IK ben echter wel benieuwd Marcel of jij weet of en hoe je die askantelijng kan voornemen?

Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 30-11-2016 23:14

Hoi Henk,

Da's lang geleden dat er wat bewoog op dit forum. Alles wel met jou?

De askanteling, caster, moet ingesteld worden met de excentrische bouten aan de voorkant van de bladveren waarmee je vooras aan het karos vast zit.
Vervolgens moeten geloof ik links en rechts precies gelijk gezet worden met de stelwieltjes aan de bovenzijde van de fuseepennen.

Zie in deel 2 van het handboek, hoofdstuk 40-3.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/330 ... .%202).pdf

Mocht het downloaden van dit handboek niet lukken, kopieer dan de hele zin en plak hem in je browser.

En voor het geval je deel 1 ook nog wil hebben:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/330 ... .%201).pdf

Succes! Groeten, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 01-12-2016 11:10

Hoi Marcel, ja is lang geleden, Rene en ik zijn wel druk bezig geweest met allerlij zaken aan de 220SE, en er komt nog meer aan hoor.
Ik zal er even een foto tussendoor doen van het uitlijn rapport.
Afbeelding

Je ziet dat het askantel gebeuren niet helemaal uit de verf komt :?

De man kon die instelling niet goed voor elkaar krijgen, hij had wel door waar aan dat moest gebeuren, maar er verschoof helemaal niks.

Nu denk ik ook dat dat vrij zwaar gaat, je beweegt namelijk de hele vooras iets naar voren of naar achteren (aan 1 kant) en daarmee dus ook de hoek in rij richting van de fusepen.
Misschien lukt dat ook niet goed als het volle gewicht op de vooras staat, je krijgt die as dan niet goed "geschommeld / verschoven.
Of je moet dat van te voren allemaal heel goed gangbaar maken.

NB: hoe beoordeel jij het uitlijn beeld?

Rene en ik zijn erg tevreden over het resultaat, maar daarvoor was het ook een droevenis natuurlijk.

Wat ons nog wel opviel is dat hij naar rechts iets lichter draait dan naar links
Maar dat kan natuurlijk door die net niet optimale stand van een fusee pen komen.

In elk geval denk ik er aan om voor mijn 200D ook maar een uitlijn afspraak te maken.

Jammer dat het mij niet lukt Marcel om die link te openen, maar ik zal dat nog eens proberen.
Ik moet ook nog een CDtje van jou hebben meet gegevens over de Flosse.

Groet, Henk

Plaats reactie