Fuseepennen vervangen

Als u een beschrijving van een klus aan uw wagen heeft. Plaats hem hier
Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Fuseepennen vervangen

Bericht door Zwart » 11-04-2015 19:49

Hallo,

De APK zit er weer aan te komen en heb even een voorinspectie gehouden. Eerste tegenvaller was een gat in m'n dorpel, maar dat is ondertussen door een vrind dichtgelast. Hoewel, gaatje dichtgelast, uiteindelijk is ruim een halve meter aan de voorzijde van de binnen en buitendorpel vervangen. Tweede een gaatje in m'n uitlaat, maar dat zit nu ook dicht.
De derde tegenvaller, en dat is denk ik de lastigste, is dat er nogal speling op m'n fuseepennen zit.

En dan nu de vraag: Is dit zelf te doen om te vervangen? En weet iemand misschien hoe dat moet? Tips, foto's etc.

Groeten, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 12-04-2015 20:42

Hoi Marcel,

Het is een hele klus.
Als het alleen voor de APK is en de auto spoort verder goed kun je er ook wat dik vet inspuiten net voor de keuring.

Groetjes, Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 12-04-2015 21:20

Hoi Marcel, ik dacht laatst waar bennie toch mee bezig,, ik hoorde niks meer van hem.
Maar ik snap het, wat probleempjes met de carrosserie hier en daar, en dat dan weer oplossen natuurlijk.
Marcel, je mag daar zowiezo wat speling hebben he, lijkt mij inderdaad voor de time being maar even dik vet inspuiten, kan misschien wel lukken met die vetspuit, al dan niet een op luchtdruk.
Als je de pennen hoort klapperen is het wel tijd voor aanpakken, maar dat is dan beter te plannen dan onder tijd druk van de APK.
Ik heb nog wel een luchtdruk type vetspuit.
Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 19-04-2015 16:04

Met een beetje vet bijspuiten redt ik het niet. De speling is echt te veel en je merkt het ook duidelijk met sturen.
Het smeer schema zal wel niet altijd aangehouden zijn.

Nou ja, dan maar weer sleutelen, dat is toch de hobby nietwaar?
Plan is om dit weekend de boel uit elkaar te halen en te kijken wat ik allemaal nodig heb. Dan maandag de nodige spullen bestellen en dan volgend weekend de boel weer in elkaar zetten. Ik wil eigenlijk met de losse Achsschenkel naar iemand de fuseepen er in kan zetten. Schijnt toch een klusje te zijn wat je vaker gedaan moet hebben en waar je een speciaal stuk gereedschap (ruimer) voor moet hebben. Dat ruimen van die busjes op de juiste maat schijnt toch een apart klusje te zijn.

Lastig met losmaken is toch weer die veer. Ik heb ergens gelezen dat je de onderste draagarm kan laten zakken door er een krik onder te zetten. Dat is dus het plan.

Eerst de Flosse maar eens opkrikken en op assteunen zetten. Verder nog een stapeltje hout onder de motor zodat niet het hele gewicht van de motor de hele week aan m'n rubbers hangt.
Afbeelding
Wiel eraf, spoorstang los, remslang los en leeg laten lopen, remklauw er af, remschijf er af en die ronde plaat er nog af.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
En zo ziet het er dan uit.
Afbeelding

Na lang pijnzen hoe ik dat zal doen met de onderste draagarm losmaken en de krik, zie ik dat toch niet zitten. Ten eerste ben ik bang dat er iets losschiet en ik die veer voor m'n kop krijg. Nou ja, die kan ik nog wel vastbinden of zoiets, maar ten tweede ben ik bang dat ik hem later niet meer makkelijk terug omhoog krijg.
Uiteindelijk besluit ik maar om de hele as er onder uit te halen en het verder in m'n schuurtje te doen. As er onderuit heb ik immers eerder gedaan, en opnieuw laten uitlijnen moet toch ook.
Alles dus weer losgemaakt (geen foto's gemaakt, sorry) en langzaam laten zakken. Daar ligt het ding weer op m'n wieltjespallet. (ideaal ding)
Afbeelding
Truc met het M12 draadeind weer om de veer langzaam te kunnen ontspannen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Eerst de onderste draagarm losgeschroefd. Zat flink vast die moer, maar met een verlengstuk is het uiteindelijk toch gelukt.
Afbeelding
Bovenste draagarm is makkelijker los te krijgen
AfbeeldingAfbeelding
Alles een beetje schoongemaakt en geinspecteerd.
Afbeelding
Het is toch allemaal flink versleten. Ik denk dat ik toch het hele boeltje moet vervangen, dus de fuseepennen inclusief de bovenste en onderste dwarsverbinding.
Afbeelding

Wordt vervolgd. Als alles meezit volgend weekend.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 21-04-2015 20:54

Spulletjes zijn binnen! :D
Afbeelding
Voor beide kanten fuseepennen en de dwarsverbindingen boven en onder.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 23-04-2015 21:35

Toch nog een flinke klus Marcel.
Nu het spulletje nog mee nemen naar een bedrijfje die die bussen kan pas maken.
Misschien weet Herman Schutte wel een adresje want ik vraag me af of hij dat ook zelf zou doen.
Groet, Henk

johndewinger
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 24-11-2013 01:56

Bericht door johndewinger » 23-04-2015 22:42

Succes Marcel met deze toch wel grote klus .
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 24-04-2015 12:05

Hoi Marcel, ik heb over dat probleem met die veer ontspannen nog eens na zitten denken, en je hebt gelijk natuurlijk dat je daar geen spelletjes mee kan spelen.
Wat jij gedaan hebt is alle risico's uit de weg gaan, maar een verschikkelijke hoop extra werk lijkt me, niet echt iets voor een 70 plusser als ik het zo even mag noemen.
Ik probeer dan ook altijd een creatieve manier te vinden om zo iets op te lossen, ook al is dat misschien niet de goedkoopste manier he.
Ik dacht bij voorbeeld aan een soort raam(klem) om de beide veerschoteldelen bij elkaar te houden, die dan voor links en rechts te gebruiken moet zijn als mogelijk, en dan kan je in princiepe de fusee er tussen uithalen.
Waar ik ook aan heb zitten denken is de schokbreker er tussen uit te halen, en er dan een draadeinde in te zetten die je zo kan instellen dat de beide delen op elkaar blijven zitten!?
Ik weet niet of dat zo makkelijk is, daarvoor zou ik het een keer heel goed in de praktijk moeten bekijken.
Als je daar echt iets goed voor hebt ontworpen is dat te gebruiken voor een grote groep Heckflosse bezitters, en die zouden zo'n ding natuurlijk voor een passend tariefje van de maker kunnen lenen, toch?

Grtoet, Henk Lith

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 24-04-2015 18:34

Dan heb je dat goed zitten bedenken Henk!
In het werkplaatshandboek staat te lezen dat dat origineel ook zo ongeveer op die manier ging.
AfbeeldingEr was een speciaal gereedschapje voor: Haltevorrichtung 111 589 0931

Maar je weet hoe dat gaat, je maakt een plannetje en halverwege bedenk je het toch net even anders. En zo'n gereedschapje had ik niet en om dat dan te maken..............
Maar de vooras er onderuit had ik al eens gedaan.
En de boel stond al opgebokt en de wielen etc waren er al af. Dus tja, dan is het alleen nog maar wat schroefwerk: schokbrekers los, de twee bladveren aan de voorkant met de stabilisatorstangdan vervolgens nog de kleine boutjes van de rubbers. En dan kon ik hem makkelijk laten zakken.

Vanmorgen de nieuwe fuseepennen en de Achsschenkels (is daar eigenlijk een nederlands woord voor) naar een adresje hier in Amersfoort gebracht maar die had helaas vandaag geen tijd meer. Wordt ergens in de loop van volgende week. Helaas, maar het komt in ieder geval goed.
Wel jammer natuurlijk want ik had de boel er natuurlijk dit weekend weer onder willen schroeven. Nou ja, weekje later dan maar.
Alleen dinsdag verloopt de APK, ik hoop niet dat ik gelijk een bekeuring krijg.

En Henk, kijk eens wat ik voor m'n bon gekocht heb:
Afbeelding
want degene die ik had had z'n beste tijd wel gehad.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 24-04-2015 19:10

Ha ha,,, Marcel ik ben blij dat we met de club weer iemand kunnen helpen met gereedschap, alhoewel jij met een natte krant al meer kan dan een ander met een komplete gereedschpswagen :o))
Je bent al weer aardig op weg naar het! kandidaatschap voor dit jaar.
Zo'n ding wat de onderste schotel vast zet op de locatie van de schokbreker bestaat dus al, overigens lijkt het mij nog wel te doen om het zelf te maken, met een stuk draadeinde M12 en wat hulp beugeltjes (van een sloop schokdemper kom je misschien al snel waar je wezen wil.

Voorlopig hoeft het bij mijn heckflosses nog niet te gebeuren, ze doen geruisloos, zonder tikken of bonken hun werk.
Ik kan me wel voorstellen dat jij daar een keer vanaf wilde Marcel.

Groet, Henk

Plaats reactie