remmende werking

Plaats hier vragen over carrosserie, dit kan ook de binnen carrosserie zijn
Pierre
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-03-2012 22:10

ontluchten

Bericht door Pierre » 11-07-2014 22:02

Nou Jan, met die remmerij kun je je lol op. Die @#$%%$# lucht kan ongeveer overal zitten dus begin met de hoofdremcilinder, dan de langste leidingen.. (dat wist je al) en vergeet niet een eventuele remdrukbegrenzer. Tenslotte de voorwielen. Heb je hulp is het makkelijker, zo niet, doe een slangetje aan de ontluchtingsnippel en hang die in een potje oid met wat remolie erin, en ga erbij zitten kijken. Zie je geen bellen meer in je (doorzichtige) slangetje, is het goed. Succes
Mercedes 250(280)se coupe 1966, Audi 100 Coupé S 1971, 1976, Jensen Interceptor EFI 1972, Toyota Supra 1986

Jan ten Brinke
Forumgebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-04-2012 15:24

Bericht door Jan ten Brinke » 12-07-2014 19:29

Ja dat klopt, je krijgt er soms een punthoofd van.Maar er zit schot in de zaak. Na het vevangen van de remdelen was er nog steeds geen verandering, toen de hoofdremcilinder er maar eens afgehaald. Aan de onderkant zat roest, en in de rembekrachtiger zat ook olie en roest. Dus deze ook maar vervangen. Na het ontluchten maar weer proberen, resultaat geen verandering. En dan zakt je de moet in de schoenen. Teleur gesteld Marcel Kappen gebeld met de vraag wat kan er nog meer aan de hand zijn? Zijn monteur kwam met de vraag, waar zit de ontluchting bij de remklauw? Boven of onder? DIE ZIT ONDER was mijn antwoord. Dan zitten ze verkeerd om, zo krijg je de lucht er nooit uit. Dus de hele boel weer omgebouwd, en het resultaat is nog niet optimaal maar het geeft de burger wel moet. Dit is iets dat vergeet je nooit meer.

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 12-07-2014 20:53

Hoi Jan, ja dat klopt, dat heb ik wel eens meer gelezen, voor aftappen is het handig als de nippel onder zit, maar daar hebben we het hier niet over, de eventuele luchtbel zit weer boven in, dus moet ook de lucht er daar uitlopen.
Nou, langzaam maar zeker kom je tot resultaat!
Groet, Henk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 16-07-2014 14:54

weer even een updateje over de remmende werking.
Ik heb van de week toevallig ontdekt dat er wat speling zit op het rechter achterwiel.
Als het wiel van de grond is, en je pakt de band voor en achter of onder en boven beet, dan kan je hem een beetje bewegen, lijkt een beetje op het effect dat de wielmoeren los zitten, maar dat was het absoluut niet.
Ik dacht natuurlijk gelijk aan het wiellager, links had ik vorigjaar al gedaan, dus nu de rechter kant dan maar, weer de hele mikmak besteld.
Goed, ik had al geoefend, dus het lager vervangen was geen al te groot struikelblok, alleen weer wat werk.
Na alles weer volgens de regels der kunst te hebben gemonteerd was ik natuurlijk heel benieuwd naar het resultaat.
Nou, dat resultaat viel behoorlijk tegen.
Ik heb nog exact de zelfde als boven omschreven speling waarneembaar aan het wiel.
Gelukkig was niet alles geheel voor niks, want het lager bleek toch rot te zijn, het had bij draaien verschillende zware punten.

Mijn idee is dat de waarneembare speling dus ergens anders zit, mogelijk dieper in de as, in de verbindingsmof of kruiskoppeling naar het differentieel.
Ook meen ik wel eens gelezen te hebben dat er eigenlijk rechts een tonlager in moet vanwege de wat rare constructie van die gehele rechter as, die moet kunnen knikken.

Ook bij deze klus is mij weer opgevallen wat een enorme bagger er uit de as-koker komt, lijkt wel een soort blubber, die ik er weer zoveelmogelijk met een verlenghulpstripje heb uitgetrokken, maar helemaal schoon krijg je het dan toch niet, dus wat die troep op termeijn doet is me een raadsel.

Voorlopig weet ik er even niets anders aan te doen, dus ga er toch maar weer mee rijden en me richten op het volgende aandachtspunt, die zijn er voorlopig nog zat :o))

Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 17-07-2014 20:23

Hoi Henk, een beetje speling is rechtsachter normaal, ligt inderdaad aan de constructie.
Maar goede oefening :-)

Was het oude lager wel een tonlager?

Gr. Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 17-07-2014 21:02

Hoi Mathieu, het oude lager was een gewoon kogellager, net als dat lager links.
Maar ook het nieuwe lager is weer een kogellager, ben dus benieuwd hoe dat zich houd.
Als je een achterwiellager met bijbehorende materiaal besteld krijg je dus in principe een kogellager type.
Ik zal er dus maar een beetje voorzichtig mee rijden, en vooral niet met gillende banden weg rijden :o))
Groet, Henk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 18-07-2014 14:37

Hoi Henk, dat zou ik ook niet van jou verwachten ;-) ha ha

Maar de belasting zal vooral bij het in- en uitveren zijn in dit geval. Beetje rare constructie...

Groetjes,
Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 29-07-2014 21:30

Nou dat gebeuren met de achteras is nog niet helemaal ten einde.
Zo kwam ik er vanmiddag achter bij het instellen van de achterremmen, dat bij het opkrikken van de kont onder het differentieel.
Als je nu aan de achterwielen draait dan mag je verwachten dat je de wielen gelijkmatig kan ronddraaien zonder zwaar punt, en zonder geruis.
Links is dat ook zondermeer het geval, maar rechts vind je een zwaar punt bij het ronddraaien daar moet je even wat meer kracht zetten om rond te draaien, ook zie je dat het andere wiel de draaibeweging wil overnemen.
Dit zware punt is weg al je de kont van de wagen optilt vlak achter het wiel, zodat de as als het ware recht blijft.
Ik kan er eigenlijk geen andere conclusie uit trekken dat er ergens dieper in de steekas, bv. bij de kruiskoppeling of mof, een zwaar punt bestaat bij de as in zeer gebogen toestand.
De vraag is hoe zwaar moet ik hier nu weer aan tillen, temeer dat die as licht loopt onder normale omstandigheden, met alle wielen gewoon op de weg dus.
Het lijkt mij een mega klus om de kruiskoppeling te vervangen die ergens achter de rubberharmonica hoes te vinden zal zijn.
Ik hoor graag wat ervaring van jullie met dit fenomeen.
Groet, Henk Lith

NB: merk even het subtiele fenomeen, dat het andere wiel de draaibeweging wil overnemen, bij opgekrikte kont onder het differentieel, dus beide wiel vrij van de vloer!
Met andere woorden wat is er de oorzaak van dat het andere wiel neigt te gaan draaien bij dat zware punt van het wiel dat je draait, dit zware punt zit maat bij een punt van de wielomdraaing.

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 30-07-2014 17:00

Hoi Henk,

Toch weer even over die vreemde asconstructie. Ik heb er niet eerder aan gedacht maar inderdaad zou dit ook wel invloed moeten hebben op de trommelremmen...

Als de as in- of uitveert kantelt de rechter aandrijfas iets in het wiellager (vandaar het tonnenlager).
Hiermee zal ook de remtrommel iets kantelen ten opzichte van de Ankerplaat, of zit ik er nu naast?

Dit kan wel betekenen dat door het kantelen van de trommel de remvoering (die op de ankerplaat vast zit) iets aanloopt mits de speling klein genoeg is.

Nu zal de auto in normaal bedrijf niet zo ver uitveren dus het zal niet zo'n kwaad kunnen. Je kunt ook de vrijloopspeling van de remvoeringen itesje groter zetten.

Wat het draaien van het andere wiel betreft, dat is gewoon het differentieel. De aandrijfas van de motor staat stil dus als je een wiel gaat draaien dat kan of het andere wiel andersom gaan draaien OF de zonnewielen moeten rond gaan draaien, het is net wat op dat moment het makkelijkst draait.

Gr, Mathieu

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 30-07-2014 22:33

Hoi Mathieu, volgens mij zie je het wel goed, dat de remtrommel inderdaad ook wat beweegt met het bewegen van de steekas.
En het effect kwam naar voren nadat ik de aanslag van de remschoenen tov. de remtrommel had ingesteld, als ik die iets te strak heb gesteld zou net een zwaarpunt te constateren zijn.
Dat ga ik dus als eerste nog maar eens controleren!
Wat is het toch mooi om met vakbroeders even van gedachte te wisselen he :o))
Ik laat zo snel mogelijkk weer wat horen gelukkig gaan we pas eind volgende week op vacantie, en blijven we ook niet zo lang weg :o)

Groet, Henk

Plaats reactie