C-zuil ontluchting op W110 modellen - lastig dilemma

Plaats hier vragen over carrosserie, dit kan ook de binnen carrosserie zijn
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 27-08-2013 22:04

Mathieu, heb je nooit iets ingebouwd iets van een stukje electra of zo waaraan je nog wat info hebt, ik zou mijn ex (auto dus he) uit duizenden herkennen, ik begin gelijk de hele elctra te moderniseren :o))
Afbeelding

of dit.



Afbeeldinggroet,

snelgloeiers er in, altijd starten, en gelijk netjes lopen.

Henk Lith

Devermeulen
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 21-01-2013 20:21

Bericht door Devermeulen » 27-08-2013 22:12

Dag Mathieu,
welke werkzaamheden heb je toenertijd aan de 190 gedaan? Koppakking vervangen? Benzinepomp vernieuwd? Heb je er zelf nog een tijdje mee gereden? Kom je naar de onderdelendag in september? Misschien kunnen we dan nog wat bijpraten over de auto.
Groetjes Dirk

Devermeulen
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 21-01-2013 20:21

Bericht door Devermeulen » 29-08-2013 18:48

Dag Mathieu,

Wat ook eigenaardig is dat mijn 190 een oliebad luchtfilter heeft. Normaal was dat enkel bij de diesels. Maar zou wel op speciaal verzoek leverbaar geweest zijn. Heb ik eens gelezen. Ofwel is het naderhand veranderd. Als er iemand een luchtfilterhuis,voor een papieren luchfilter, op overschot moest hebben voor een 190c, die mag me dat altijd laten weten.

Zonnige groeten Dirk

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 30-08-2013 13:14

Hoi Dirk,

Ik begin ook te geloven dat het dezelfde auto is geweest.

Ik heb zelf niet heel veel in de auto gereden. Ik vond benzine destijds een erg duur goedje en ik had zelf mijn 200D. Ik herinner me wel dat ik een keer naar een zwempoel in het bos bij Holthees ben gereden met de wagen, was leuk toen.

Ik ben rond 1994 met mijn vader gaan zoeken naar een oude Mercedes toen we in Frankrijk waren. We gingen toen bij een Mercedes garage in Pontault-combault kijken (rechts van Parijs).
De eigenaar zei echter niet zo'n oude Mercedes te hebben. Ondanks dat het erg hard regende ben ik even op zijn achterterrein gaan kijken en daar stond toch een zwarte 190.
Toen ik dit tegen die man zei zei hij dat deze auto geen papieren en sleutels had, was dus voor de sloop.
Nou dat vond ik toch te zonde.
Helaas zat er 1 deuk in de wagen (rechter achterspatbord redelijk ingedeukt), waarschijnlijk bij hem op het terrein gebeurt :-(

Nu zou je denken dat hij de wagen voor een prikje weg zou doen maar dat viel nog iets tegen, in elk geval heb ik de wagen toen voor 10000 Franc gekocht.
Ik heb hem later samen met 2 vrienden naar nederland gereden over binnenwegen.
Onderweg ging de benzinepomp lekken en ook de koppakking bleek later niet meer dicht.

Ik heb in NL de kop laten reviseren met nieuwe klepzittingen in Boxmeer (a 400 gulden zonder rekening) en wellicht een nieuwe benzinepomp of alleen het membraan gemonteerd.
Ik heb denk ik ook een ander contactslot gemonteerd uit een 200 benzine en misschien ook de deursloten en kofferbakslot aangepast.
Ik kan me ook iets heinneren dat ik de houten Fensterschluessel die om de voorruit zit heb verwisseld met eentje uit bakeliet.
De houten heb ik ontdaan van de zwarte verf en gevernist in mijn 200D geplaatst.

Bij de auto zaten ook nog een set originele en nieuw verpakte chroomsierringen voor om de wieldoppen, ik heb deze geloof ik meeverkocht met de auto.

Ik heb de auto verkocht een ene Marcel, de man van een meisje die bij het tankstation in Venray werkte. Deze was erg precies met de auto en heeft hem over laten spuiten en veel zaken vernieuwd aan de auto.

O ik heb geloof ik ook de grille van de auto vervangen. De grill die erop zat heb ik nog steeds liggen. Volgens mij heb ik dit alleen gedaan omdat de grill van de 190 een dikker rooster had, spuitgegoten in plaats van uitgestanst...

Ik zal eens kijken of ik nog iets over de auto kan vinden. Dit is allemaal zo uit het hoofd en ik heb kort daarna nog eens een zwarte 190Dc in Frankrijk gekocht in Meaux.

Ik probeer wel naar de onderdelendag te komen als ik tijd heb.

Groetjes, Mathieu

Devermeulen
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 21-01-2013 20:21

Bericht door Devermeulen » 30-08-2013 17:15

Dag Mathieu,
bedankt voor je reactie. Aan de 190 is inderdaad veel gedaan. Nwe koplampen,achterlichten en ook herspoten. Maar degene die de auto herspoten heeft gaat daar nooit een prijs mee winnen. Jammer. Ik zal hem met de tijd terug moeten laten bijwerken en herspuiten,er komen hier en daar enkele roestplekjes tevoorschijn. Vooral onderaan enkele deuren. Nwe bumpers zijn er ook opgezet door een vorige eigenaar maar van slechte imitatie kwaliteit. De rechterachterbumperhelft bladdert het chroom af en dan zit je met lelijke roestplekken. Een nwe benzinepomp heb ik onlangs ook gestoken,de oude lekte weer... Ik ben nog op zoek naar bruine fensterschluessel van de binnen deuren en ook de B stijlbekleding en handvaten in t'bruin. Moest er iemand ze op overschot hebben en meebrengen naar de onderdelendag,mag het me altijd laten weten.
Vriendelijke groeten Dirk

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 30-08-2013 19:37

De benzine pomp kan je vervangen door een electrische, kost nieuw nog geen 100 euro, schakelen op de 12V na contact, en als je er ooit nog is gas in stopt is een electrische pomp veel handiger, schakelen in dat geval met de benzine/gas schakelaar, hoef je niet de motor te laten draaien om je vlottertankje te vullen.
Groet, Henk

Devermeulen
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 21-01-2013 20:21

Bericht door Devermeulen » 30-08-2013 20:22

Dag Henk,

ik heb de benzinepomp vervangen door een mechanische. Een revisiesetje was bij Mercedes niet meer verkrijgbaar. En een origineel model van pomp ook niet . Je moet ze vervangen door een modernere pomp van de M115 motor uit de W115 & W123. Een originele Pierburg heeft me 67 € gekost. En gas leg ik er niet in. Wij belgen zijn zo geen gas liefhebbers zoals jullie Nederlanders. Ook al omdat je extra wegenbelasting moet betalen bij ons. En voor dat beetje kilometers dat je met een hobbywagen doet. En het verbruik van de 190 valt best mee :D

Groetjes Dirk
Ps:en misschien tot op de onderdelendag

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 30-08-2013 21:40

Ok Dirk, Ja dat begrijp ik, ik sta weer verbaasd van de verschillen in wetgeving van land tot land, elke regering doet maar wat hem op dat moment het beste uitkomt he, dan is er ineens geen verenigd Europa :o((
Groet, Henk

NB: Ja misschien tot de onderdelendag, ik ben er in elkgeval, meestal als eerste, en ook het laatste weer weg, en is nog hobby ook :o))

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 06-07-2014 11:38

Even wat ervaring kwijt over die C zuil.
Ik heb nu ook rechts mijn achterwiellager vervangen, bleek toch wat speling op te zitten, en links was al gebeurd, dus nu rechts ook maar in orde maken.
Je hebt dan gelijk wat meer ruimte om een rond te kijken in de betreffende wielkast, en dat zag er niet overal top uit.
De constructie is dan ook dermate ondoordacht dat ellende met de afwatering gratis bij de auto geleverd wordt zou je haast denken.

Eerst even een foto van hoe het achter het schem er precies uitziet, NB: dit is niet mijn auto, maar een foto van internet geplukt, die een goed beeld geeft van de constructie.

Afbeelding


Dit overzicht geeft een goed beeld waar je de rottigheid kan verwachten, (zie de bruin roestige stukken onder de ventilatie openingen van de C zuil).

Water treed binnen door de sleuven van de ventilatie gaten, dit loopt ongehinderd door de dikke pispotachtige constructie boven de binnen wielkast.
Het water is nog net niet opgesloten, maar moet uit kunnen stromen binnen onder in het pispotje, hoe bedenken ze het :o(
Ook het water dat in het pisgootje (excusis voor het primaire woordgebruik)
van de kofferklep waterafvoer loopt via een slangetje naar die wat grotere pispot boven de besproken wielkast.
Bij een fikse regenbui zou ja daar misschien kans maken om wat forellen te vangen.

Het kan haast niet anders, dat bij onze 50 jaar oude auto's daar al behoorlijk wat ellende zit, zeker als daar al niet in de afgelopen jaren iets aan gedaan is.

Bij mijn auto is de schade nog redelijk beperkt, alhoewel je aan de buitenkant van het achterscherm alwel de eerste tekenen ziet van aankomend werk!

Ik los dit voorlopig maar even creatief op, ik ga een strip plaatsen over de ventilatie openingen in de C zuil zodat daar in elk geval geen water meer binnen komt, de slang van het gootje van de achterklep is er al lang uit natuurlijk.

Die strip heb ik al lang geplaatst bij mijn andere Heckflosse, aan beide zijden uiteraard.

Maar misschien zijn er mensen die daar andere creatieve oplossingen voor bedacht hebben, daar verneem ik dan graag een en ander van.

Ik zal nog een foto invoegen van de strippen die ik bij mijn 220SE geplaatst heb die volgen dus nog.

Hier onder ten slotte nog een paar foto's van de binnenkant van de wielkast van mijn 200D.
Niet fraai, maar bij gelegenheid en na het winnen van de lotto komt dit project weer in beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 06-07-2014 16:22

Hier dan nog een beeld van de afsluitstrips op het ventilatie rooster.
Deze zitten al 10 jaar op mijn 220SE Heckflosse, het is gemaakt van dun (ca. 2mm. dik) plexiglas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kon er in de donkere garagebox waar deze auto nu staat geen betere foto's van maken

Groet, Henk Lith

Plaats reactie