weer is bezig geweest met de w110 200D

Plaats hier vragen over carrosserie, dit kan ook de binnen carrosserie zijn
Plaats reactie
Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

weer is bezig geweest met de w110 200D

Bericht door Henk Lith » 31-08-2015 21:53

Na een paar weken met de w124 300E bezig te zijn geweest weer is tijd besteed aan de 200D.

Ik had al een paar maanden het ophang rubber van het differentieel liggen, daar vorige week maar is aan begonnen.
Het was wat lastig om het er uit te krijgen, het inbouwen ging wel weer wat vlotter.
Daarna een proef ritje gemaakt en dan merk je al snel dat het echt nodig was om dat rubber uit te wisselen, het gedreun vanuit de achteras is merkbaar afgenomen.

Dan maar het volgende projectje, de voor dempers.
die lagen ook al een hele tijd te wachten op montage, het lastige is dat die dingen uitzetten, terwijl je dat bij montage nu net liever even niet wil hebben, maar goed de tweede ging al weer sneller dan de eerste.

Dan nog de stuurdemper, dat is helemaal een cent van een fluitje.

Dan weer de weg op!, nou mannen heerlijk, de auto zwabberde en zocht voor dien nog al, beide handen goed aan het stuur houden was noodzakelijk.

Nu na de beschreven ingrepen (zeg op je gemakje een dagje werk), weer volop genieten van de oer diesel, wat een belevenis om met dat ding een ritje te maken.

De auto licht stabiel op de weg, gemakkelijk met een hand aan het stuur goed in het spoor te houden, ik denk voor een groot deel toe te schrijven aan de stuurdemper van een paar tientjes.

Ik heb er weer zin an (zou fortuin zeggen) nu het nog mooi weer is nog wat te toeren, en er mee naar de TD in Purmerend te gaan, en de naajaarsrit natuurlijk, en als het zo uitkomt volgende week naar de onderdelendag misschien.

Groet, Henk Lith.

zuendfolge
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 03-07-2013 15:50

Bericht door zuendfolge » 02-09-2015 18:30

Goed bezig geweest Henk!

Fijn als je resultaat hebt van je werk. Soms wel jammer dat als je meer tegelijk doet dat je niet precies toe kan schrijven wat nu de meeste verbetering oplevert, maar ach, het resultaat telt!

Ik heb ook wat geklust, de koppeling eindelijk vervangen. Fijn werk met goed resultaat.

Zo kunnen we weer de weg op :-)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 02-09-2015 23:23

Hoi Mathieu, klopt helemaal, daarom heb ik na het vervangen van de rubber ophangrubber (van Gertold, of hoe heet die man ook weer) eerst een proefrit gemaakt, en daarbij bleek voornamelijk het geluids nivo een stuk gunstiger op te reageren, veel minder gedreun.

En na het vervangen van de voordempers en de stuurdemper vooral de rechtuit stabiliteit vooruitgang te hebben gemaakt.

Dus het totale rijcomfort is een zeer positief resultaat.

Daarna nog de olie en het olie filter vervangen, dat filter kreeg ik uiteindelijk alleen maar er uit door het van boven te benaderen, en het filter er naar boven (met open motorkap dus) uit te wurmen.
Ik ontdekte op de carterplug heel veel troep, in een soort ringvormige groef in de plug, heb jij dat wel eens gezien? ik kon dat er wel makkelijk weer af spoelen, maar wel vreemd, er zat geen ijzerveijlsel bij gelukkig.

Groet, Henk

Plaats reactie