Hangende kont

Plaats hier vragen over carrosserie, dit kan ook de binnen carrosserie zijn
Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Hangende kont

Bericht door Zwart » 17-10-2012 18:35

In m'n W111 hangt iets te veel met z'n kont waardoor ik met mensen op de achterbank de drempels voorzichtig moet nemen omdat ik anders de grond raak.
Nu zit ik zwaar te denken om 'm om te (laten) bouwen op LPG en zal de kont toch echt wat hoger of steviger moeten worden.
Nu is het volgens mij allemaal een samenspel van de achterveren, de schokbrekers en de compensatieveer. (Hydropneumaat heb ik ooit vervangen voor een veer omdat deze stuk was en een überholung te prijzig is.)
Nu zijn er denk ik verschillende opties met alle mogelijke combinaties:
- Taxiveren
- Nieuwe schokbrekers (zijn al minimaal 12 jaar oud)
- Zwaardere compensatieveer
- Dikkere rubbers onder de veren
- Hulpveren
En waar is het te koop?

Wie kent het probleem en wat er aan gedaan?

Groet, Marcel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

remy walet
Forumgebruiker
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-01-2012 23:15

vw

Bericht door remy walet » 17-10-2012 20:40

hoi , marcel . vw al klaar .. maar je hebt het antw zelf al gegeven . de achterveeren zijn altijd al slappe gevallen , waardoor de achteras veer , de werking van de achterveren al overgenomen heeft , maar je hebt nog een 114 , staat die ok trek daar de achterveren onder uit , heb je geen veeren spanner dan hoor ik het wel gr remy

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 17-10-2012 21:47

VW is klaar ja. Vrijdagmiddag de motor er in gehangen en zaterdag de boel aangesloten. En hij deed het warempel vrijwel in 1 keer.
AfbeeldingAfbeelding
Moet alleen nog m'n carbs opnieuw afstellen en waarschijnlijk nog synchroniseren. Even zien hoe dat werkt met die Solexen. Maar goed, de Zeniths in Benzen zijn ook gelukt dus dit zal ook wel goed komen.
En dan nog m'n verwarmingskabels vervangen, een gebroken Stabistütze repareren en een gaatje bij de instap dicht lassen. Zo blijft er altijd wel wat te doen. En gelukkig maar want anders zou ik een nieuwe hobby moeten zoeken.

De W114 staat goed op hoogte. Daar heb ik ooit Taxiveren onder gezet vanwege doorhangen.
AfbeeldingAfbeelding
Verenspanner heb ik, tenminste, ik heb een binnenspanner voor de W114. Voor de W111 heb ik een buitenspanner nodig maar die kan ik lenen.
Nu schijnt alleen een W114 veer waarschijnlijk niet te passen in een W111. De hoek van de windingen zou anders zijn. Maar W108 veren schijnen wel hetzelfde te zijn als W111, maar of hier nog taxiveren van te koop zijn.....?

Ik heb wel contact gehad met iemand uit Garijp, zul je vast wel kennen, Fryskes njetwar. Aardig persoon en hij leek me er wel kijk op te hebben. Ik zou in ieder geval m'n schokbrekers losmaken en kijken hoe die er aan toe zijn. En ik zou van m'n veer de ontspannen lengte en draaddiameter opmeten, daarna zou ik hem weer bellen en eens horen wat hij er van denkt. Misschien zijn er ook versterkte compensatieveren??
Van taxiveren zou ik gaan inleveren vwb comfort en wat meer gaan stuiteren.

En oh ja, in de veerschotels schijnen 3 gaatjes te zitten waarop ze gemonteerd zijn. Je zou die dingen daarmee in 3 verschillende hoogtes kunnen zetten. Maar eens zien of dat zo is en of ze niet toevallig al in de hoogste stand staan. Weet jij van die 3 gaatjes?

Maar goed, ik lees op internet ook over dikkere rubbers en over hulp veren.

Zoveel mogelijkheden en waarschijnlijk nog meer ideeen hierover. Dus ik dacht..........laat ik eens horen wat het forum er van denkt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 18-10-2012 20:59

Marcel, volgens mij kan je nog gewoon verzwaarde veren kopen voor de w110/w111, denk iets van 100 euro, nieuw!
vraag het aan Jaap Havik in Purmerend, heb ik ze ook vandaan!
Groet, Henk

NB in mijn w111 220se zitten oppompbare moroe schokbrekers, maar die zijn niet meer te koop vrees ik.

remy walet
Forumgebruiker
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-01-2012 23:15

ach

Bericht door remy walet » 18-10-2012 21:48

ach , marcel volgens mijn zweedse heckflosse vrienden past alles van de compakt zo word de 114 115 daar genoemd op de finn , dus die snappen niet waarom wij stomme nederlanders daar om vragen , natuurlijk zeggen de mensen die van de onderdelen leven dat het niet gaat passen ,

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 25-10-2012 21:07

Ik heb m'n keus gemaakt. Ik heb bij Marcel Kappen versterkte veren gekocht en nieuwe dikkere rubbers.
En toch ook maar een paar buitenveerspanners gekocht in een ebay shop.
Afbeelding
Ben benieuwd hoe de Flosse staat met deze veren en de gastank. (maar dat duurt dus nog een paar weken)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 25-10-2012 23:47

Ik denk de juiste keus Marcel.
Je kan alles compenseren, maar begin met goeie veren! (rijmt ook nog).
Probeer een paar goeie veerspanners te lenen, want het is Rene en mij niet gelukt om met die "buitenspanners" de veren er onder te krijgen, we durfden het niet aan, toen de spanners bijna niet verder in te draaien waren, zoveel kracht heb je dan nodig.
Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 30-10-2012 21:19

Maar met motorrijtuigenbelasting op komst laat ik die gastank maar zitten denk ik.
Op benzine wordt het met de MRB-tarieven van nu 632 per jaar, met gas 1348 per jaar.
700 euro verschil per jaar dus!! En met een prijsverschil van een euro per liter zijn dat dus 700 liters kraftstof per jaar! En met een verbruik van 1 op 7 moet ik dus minimaal 5000 km rijden per jaar om goedkoper uit te zijn.

Dus zo lang ik geen 5000 km per jaar rij is het 'beter voor het milieu' om op benzine te rijden dan op LPG (......?) Wat een logica.

Eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren, maar ik ben bang dat het einde hobby gaat worden :( :( :( :(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Henk Lith
Moderator
Berichten: 597
Lid geworden op: 30-06-2011 10:33

Bericht door Henk Lith » 30-10-2012 21:34

Ja weer een horror verhaal, de zoveelste moordpoging op de hobby van duizenden mensen.
Het is steeds weer afgewend dit scenario, maar het zal ze misschien ooit is lukken.
Tel uit je winst met deze nieuwe regering, maakt alleen maar verliezers.
Ik begrijp dat je nu even voorzichtig bent met investeren, weer een verliezer, de oldtimer branche.
Groet, Henk

Zwart
Forumgebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: 23-09-2011 18:06

Bericht door Zwart » 31-10-2012 22:01

Ik had een afspraak staan bij een gasboer voor volgende week vrijdag maar die heb ik vanmorgen maar afgezegd.
Erg jammer.
M'n hoop is dat het toch niet doorgaat of anders in afgeslankte vorm. Beetje belasting betalen vind ik niet erg, het moet toch ergens vandaan komen nietwaar?, maar dit slaat werkelijk nergens op.

Maar ik investeer nog wel hoor! Vandaag nog nieuwe smeernippels gekocht voor wel 11 cent per stuk!! Gelijk maar een handje vol gekocht, vervang ik ze gewoon allemaal.
Toch nog iets nieuws aan de Flosse.
Afbeelding
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)

Plaats reactie