slecht functionerende startmotor
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
slecht functionerende startmotor
Hoi Mannen, mijn start motor van mijn 200D doet het 9 van de 10 keer goed, maar ik ga toch voor 100% eigenlijk.
eerst het verschijnsel, er zijn bij een weigering twee kenmerken.
een, je start, en je hoort een schapend protesterend geluid als of je start terwijl de motor al draait, volgens mij overkomt ons dat allemaal wel eens toch?
ten tweede kan het voorkomen dat je de start motor wel hoort draaien, zeg maar onbelast gieren, maar het rondsel grijpt dan kennelijk niet in, komt mogelijk dan niet naar voren!?
Nu ik heb het stuk startijzer en maar eens volledig uit gehaald, kost wel een uurtje, maar goed.
verder heb ik het start relay los geschroefd van de motor zelf.
En er 12V op gezet, dus op het kleine aansluitinkje en de massa van het relay.
Wat er dan gebeurt is wat knetter werk, waaruit ik afleidt dat er een stroom gaat lopen, maar de kern trekt niet naar binnen.
Dat vervreemd mij, maar mogelijk kan dat komen dat in gedemonteerde toestand de kern verder uit de spoel is dan in gemonteerde toestand toch?
Als ik de kern namelijk een stukje indruk (ca. 1,5 cm.) dat trekt hij wel aan, zij het niet dat je dat met veel kracht ziet gebeuren, maar toch.
Ik heb dus toch enige verdenking tegen dat relay.
Mijn vraag is dan ook wie heeft daar ooit wel is mee van doen gehad, of kan mij wat aanwijzingen geven voor verdere diagnose.
IK heb de spoel weerstand ook nog ohms gemeten, alhoewel dat eigenlijk met een uni meter niet goed te doen is, maar ik kom toch met een waarde, en schat in een kleine 1 ohm.
Alle info is welkom, ook een relay eventueel, al is het alleen maar voor testen.
Groet, Henk
eerst het verschijnsel, er zijn bij een weigering twee kenmerken.
een, je start, en je hoort een schapend protesterend geluid als of je start terwijl de motor al draait, volgens mij overkomt ons dat allemaal wel eens toch?
ten tweede kan het voorkomen dat je de start motor wel hoort draaien, zeg maar onbelast gieren, maar het rondsel grijpt dan kennelijk niet in, komt mogelijk dan niet naar voren!?
Nu ik heb het stuk startijzer en maar eens volledig uit gehaald, kost wel een uurtje, maar goed.
verder heb ik het start relay los geschroefd van de motor zelf.
En er 12V op gezet, dus op het kleine aansluitinkje en de massa van het relay.
Wat er dan gebeurt is wat knetter werk, waaruit ik afleidt dat er een stroom gaat lopen, maar de kern trekt niet naar binnen.
Dat vervreemd mij, maar mogelijk kan dat komen dat in gedemonteerde toestand de kern verder uit de spoel is dan in gemonteerde toestand toch?
Als ik de kern namelijk een stukje indruk (ca. 1,5 cm.) dat trekt hij wel aan, zij het niet dat je dat met veel kracht ziet gebeuren, maar toch.
Ik heb dus toch enige verdenking tegen dat relay.
Mijn vraag is dan ook wie heeft daar ooit wel is mee van doen gehad, of kan mij wat aanwijzingen geven voor verdere diagnose.
IK heb de spoel weerstand ook nog ohms gemeten, alhoewel dat eigenlijk met een uni meter niet goed te doen is, maar ik kom toch met een waarde, en schat in een kleine 1 ohm.
Alle info is welkom, ook een relay eventueel, al is het alleen maar voor testen.
Groet, Henk
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 03-04-2012 15:24
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
320 euro is een hoop geld.
Ik zou even langs http://autoelektraamersfoort.nl/ gaan. Ze kunnen hem even testen en indien nodig reviseren.
Vorig jaar heb ik daar m'n startmotor van m'n busje laten reviseren en die was daarna weer als nieuw.
Ik zou even langs http://autoelektraamersfoort.nl/ gaan. Ze kunnen hem even testen en indien nodig reviseren.
Vorig jaar heb ik daar m'n startmotor van m'n busje laten reviseren en die was daarna weer als nieuw.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Heb inmiddels contact gehad met het bedrijf in Amersfoort, heb ze gezegd dat ik komende week met het "ding" langs kom, kreeg wel een goede indruk van de man, ze doen heel veel met oldtimers, dus gaat goedkomen denk ik.
Ik heb alleen nog een vraagje, of dat ook met de starter te maken heeft weet ik niet, maar ik kon aan/onder geen van de bouten waarmee de starmotor vast zit aan het koppelingshuis een aard draad vinden, ik weet niet zeker of die aard draad ook ergens anders kan zitten, maar het meest effectief lijkt mij dat die daar moet zitten, korte gevlochten draad naar het chassis.
Ik zal morgen nog is na speuren, anders maak ik er daar in de buurt nog wel een, het is absoluut nodig om een goede verbinding te hebben met de min van de accu/chassis.
anders gaan de startstromen andere wegen zoeken, en dan konden er wel eens ongewenste effecten ontstaan.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet, Henk Lith
Ik heb alleen nog een vraagje, of dat ook met de starter te maken heeft weet ik niet, maar ik kon aan/onder geen van de bouten waarmee de starmotor vast zit aan het koppelingshuis een aard draad vinden, ik weet niet zeker of die aard draad ook ergens anders kan zitten, maar het meest effectief lijkt mij dat die daar moet zitten, korte gevlochten draad naar het chassis.
Ik zal morgen nog is na speuren, anders maak ik er daar in de buurt nog wel een, het is absoluut nodig om een goede verbinding te hebben met de min van de accu/chassis.
anders gaan de startstromen andere wegen zoeken, en dan konden er wel eens ongewenste effecten ontstaan.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet, Henk Lith
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 23-09-2011 18:06
Dat komt zeker goed.
Zoals gezegd had hij die van m'n busje vorig jaar helemaal als nieuw gemaakt. Ben ook een keer met m'n W114 (heb ik niet meer) daar geweest om even m'n dynamo door te meten. Die hebben ze op de bank helemaal doorgemeten maar bleek in orde. Koste niets, service van de zaak.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring zometeen.
Vwb aarde, Hij hoeft toch ook geen eigen aarddraad te hebben? Hij zit aan het koppelingshuis gebout en die heeft aan de bovenzijde dan weer een dikke gevlochten draad naar het karos.
Zoals gezegd had hij die van m'n busje vorig jaar helemaal als nieuw gemaakt. Ben ook een keer met m'n W114 (heb ik niet meer) daar geweest om even m'n dynamo door te meten. Die hebben ze op de bank helemaal doorgemeten maar bleek in orde. Koste niets, service van de zaak.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring zometeen.
Vwb aarde, Hij hoeft toch ook geen eigen aarddraad te hebben? Hij zit aan het koppelingshuis gebout en die heeft aan de bovenzijde dan weer een dikke gevlochten draad naar het karos.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
Mercedes W111 230S, 1967 (Sparflosse)
Volkswagen T3, CU, 1980 (Katastrophenschutz Kamperbulli)
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Hoi Marcel, ja dat klopt ik ben net weer terug van een box klusje ben lekker opgeschoten vandaag met allerlei kleine dingetjes.
Ik heb ook nog even gekeken hoe die aarding nu loopt, en dat gaat inderdaad via het koppelingshuis en de dikke chassisbalk boven de tunnel.
Verder heb ik de startmotor in de achterbak gelegd om hem bij gelegenheid morgen even af te geven in Amersfoort.
Ik hoop dat ik de starten volgendeweek weer kan inbouwen, is lastig in je eentje, uithalen ging nog redelijk.
Groet, Henk
Ik heb ook nog even gekeken hoe die aarding nu loopt, en dat gaat inderdaad via het koppelingshuis en de dikke chassisbalk boven de tunnel.
Verder heb ik de startmotor in de achterbak gelegd om hem bij gelegenheid morgen even af te geven in Amersfoort.
Ik hoop dat ik de starten volgendeweek weer kan inbouwen, is lastig in je eentje, uithalen ging nog redelijk.
Groet, Henk
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 24-11-2013 01:56
-
- Moderator
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 30-06-2011 10:33
Hoi John, nee dat denk ik niet, ik denk dat je dan veel mer herry hoort, maar goed, ik ben nog niet zover gegaan dat ik alle tanden geteld heb )
Vandaag heb ik de starte naar een bedrijfje in Amersfoort gebracht, en ze gaan hem compleet "uberholen" dan is ie eigenlijk weer nieuw.
Kost wel weet een 150 euro, maar ja een nieuwe is helemaal niet te betalen.
Ik laat wel weer horen als ik de motor weer ingebouwd heb.
Groet, Henk
Vandaag heb ik de starte naar een bedrijfje in Amersfoort gebracht, en ze gaan hem compleet "uberholen" dan is ie eigenlijk weer nieuw.
Kost wel weet een 150 euro, maar ja een nieuwe is helemaal niet te betalen.
Ik laat wel weer horen als ik de motor weer ingebouwd heb.
Groet, Henk